וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצופה מבולבל, הרייטינג צולע: "2025" של קשת לא מצליח להמריא

26.2.2019 / 8:00

פרויקט הדגל של קשת, "2025", שהושקעו בו בין 80 ל-100 מיליון שקל, אינו עומד בציפיות: הרייטינג נמוך מהמצופה, הביקורות לא מפרגנות ואין באזז. בין הסיבות: פורמט מסובך ושיבוץ מול "האח הגדול". גורם: "הם הלכו על פרויקט שאפתני מדי". קשת: "לקחנו בחשבון שינויי תוכן"

ארז טל וקורין גדעון בתוכנית "2025". יח"צ,
ציפו ליותר? ארז טל וקורין גדעון, מנחי "2025"/יח"צ

"קשת בלחץ מנתוני הרייטינג של התוכנית '2025'", אומר לוואלה! תרבות גורם יודע דבר בקשת. "בעקבות הנתונים הנמוכים מהציפיות, נעשו בסוף השבוע האחרון טלפונים לסוכנים, כדי לחשוב איתם אם להכניס מפורסמים לתוך העיר, כדי לעשות רעש, לייצר באזז ולהעלות את הרייטינג. בניסיון לשפר את המצב, הכניסו לצילומי התוכנית ששודרה אמש אסי עזר ורותם סלע. בנוסף ללחץ מהרייטינג, בקשת יש גם ביקורת על התוכן. בכירים אמרו, למשל, שהחלק של כניסת התושבים החדשים בתכנית של יום חמישי לא היה עשוי טוב מספיק".

"2025", מה שאמורה הייתה להיות תוכנית הדגל של קשת, שהושקעו בה סכומים אדירים - ההערכות נעות בין 80 ל-100 מיליון - זוכה לאכזבת אנשי קשת לחוסר הצלחה יחסית, שמתבטאת ברייטינג נמוך מהמצופה, בלשון המעטה - בפרק ששודר אמש התרסקה התוכנית לריטיינג הנמוך ביותר שלה עד כה - 11.2% בלבד, היעדר באזז גדול וביקורות שליליות רבות. לפני שלב הנימוקים, נבהיר מיד: התוכנית אינה כישלון, קשה מאוד לעמוד בציפיות האדירות שקשת יצרו בעצמם ויש להעריך מאוד את קשת על ההשקעה, המאמץ והפיתוח. קיים סיכוי גדול שכפי שקרה במקרים אחרים כמו "הכוכב הבא" מה שלא המריא בהתחלה יגיע לפסגות בהמשך.

כשנשאל ארז טל בריאיון שפורסם ב"ידיעות אחרונות" לפני בכורת "2025" מה הציפיות שלו לרייטינג לתוכנית החדשה, אמר "כלכלית, אם אנחנו מעל 16 אחוז, אנחנו בסדר, עומדים בציפיות. לא פשוט להיות עם ארבע תוכניות בשבוע מעל 16. אם נהיה באזורי ה-18, קניתי עכשיו. 20 אנחנו חוגגים". גורם בתעשייה אומר: "אם ארז טל אמר שיעמדו בציפיות מעל 16, אז סביר להניח שקו האיזון האמיתי הוא בין 18 ל-20". למרות הציפיות של ארז טל, רוב הפרקים ששודרו עד כה רשמו פחות מהציפייה המוכרזת ל-16% מינימליים.

2025 - פרק הפתיחה. צילום מסך
פורמט מסובך. מתוך פרק הפתיחה של "2025"/צילום מסך

תוכנית ההשקה ב-10 בפברואר רשמה 21.1% רייטינג, אמנם נתון מכובד אבל נמוך באופן משמעותי מפרק ההשקה של "האח הגדול VIP" ברשת 13 בחודש שעבר שרשם מספר גבוה בהרבה - 27.4%. הפרק השני צלל ל-16.3%, והפרקים השלישי והרביעי רשמו נתונים של 14.4% ו-14.5%, בהתאמה. בפרק החמישי חלה עלייה ל-16.8% ואז שוב צניחה ל-15.6% ואז הידרדרה התוכנית כבר ל-12% ו-314 אלף צופים ("האח הגדול" שודר במקביל ברשת ועקף את התוכנית עם 13.4% ו-414 אלף צופים). למרות השימוש בקלפים החזקים של הכנסת אסי עזר ורותם סלע בפרק ששודר אמש, הריטיינג התרסק לנתונים הנמוכים ביותר שקיבלה עד כה התוכנית עם 11.2% בלבד ו-268 אלפי צופים, והובס על ידי "אבודים" של רשת 13 עם 16.6% ו-486 אלפי צופים. הרייטינג הנמוך מפתיע גם בגלל המקפצה הגבוהה והיציבה של חדשות 12, שמנצחת באופן משמעותי את חדשות 13. על רקע הרייטינג הנמוך מהמצופה, ירדה התוכנית מהכוונה להיות משודרת 4 פעמים בשבוע - ל-3 פעמים.

לצד נתוני הרייטינג הנמוכים מהמצופה, התחושה היא שאין מספיק באזז על התוכנית. "זה לא משהו שיש עליו דיבור", אומר עורך תוכן בולט בטלוויזיה. "פעם, כש'האח הגדול' היה תחת קשת, גם אם לא צפית בתוכנית ידעת מה הולך שם ולא הייתה לך אפשרות להימלט מזה. זה לא קורה עם '2025'". בנוסף לבעיית הרייטינג וחוסר הבאזז על "2025", גם הרוב המוחץ של הביקורות על התוכנית היו שליליות. הריאליטי של קשת הוגדר על ידי אריאנה מלמד בהארץ כ"גס וחורק" ו"כמפלצת מורכבת מקלקר ואפקטים דביליים", סמדר שילוני כתבה ב-ynet "פייר? התאכזבנו" ו"תכלס גם לא הבנו כלום", אצלנו בוואלה! תרבות כתב נדב מנוחין כי לתוכנית "אין שום ערך מוסף, והכל מסורבל, איטי ובונה מתח שלא מתממש", ועינב שיף כתב בידיעות אחרונות כי "2025 הוא משחק מסובך יותר להבנה מהעמדות של בני גנץ, קריפי כמו פרק ממוצע של 'בואו לאכול איתי' ואיטי כמו 'האח הגדול' על זנקס". עם זאת, הופיעה ביקורת חיובית של ניר וולף ב"ישראל היום", תחת הכותרת "2025 מייתר את האח הגדול".

"אי ההצלחה של '2025' זה אירוע מאוד לא משמח בתעשיית הטלוויזיה", אומר עודד קרמר, איש טלוויזיה ולשעבר מבקר טלוויזיה. "העניין של הפרויקט הזה היה לתת תשובה ל'האח הגדול' כשהוא יעבור לרשת, ויותר מזה - להיות ה-'killer app' של 'האח הגדול', אבל זה לא שם. כפורמט זה לא הצליח למשוך את הצופים. וחבל. כי כל פורמט מקורי שלא מצליח, דופק את הפורמטים הבאים. אני חושב שהלכו על פרויקט מאוד שאפתני".

עוד באותו נושא

"2025": מי היה מאמין שהעתיד כל כך משעמם

לכתבה המלאה
2025 - פרק הפתיחה. צילום מסך
שאפתני מדי. ארז טל בתוכנית "2025"/צילום מסך

אחת הטענות המרכזיות לכך ש"2025" לא הגיעה לפסגות המצופות ממנה היא הפורמט המורכב יחסית. "הפורמט החדש הוא אינטליגנטי, אבל אולי הוא מסובך. יש בו המון חוקים שצריך לאט לאט ללמד את הצופים, בשביל שיבינו ומה המהלכים ולאן לצפות", אומרת יעל אבנרי, שהיתה יוצרת ועורכת ראשית של "היפה והחנון", "הישרדות", "TLV - עושים את תל אביב".

"משחק הכסף מבלבל וקשה למעקב לצופה", מסביר בכיר בעולם הטלוויזיה. "הוא אכן משפיע עליהם לקראת הדחה אבל הוא לא מנוע דרמטי מספיק טוב ליחסים בין האנשים. בסופו של דבר זו תכנית על אנשים שסגורים בעיר ולא תוכנית על מי יהיה האיש הכי עשיר כמו ב'המתמחה'. נשאלת השאלה מה התכנית רוצה להיות. זו שאלה שאין עליה לדעתי תשובה ברורה".

"נראה שב-'2025' לא הצליחו לחבר את כל הקצוות, כדי שזה יהפוך להיות באמת משהו מאוד גדול", מוסיף קרמר. "יש להם תכנית שהיא לא מספיק מעניינת, לא קורה בה מספיק, מסובכת מאוד ברמת החוקים, וקצת חיה על דילמה אחת - כל הזמן שואלת את אותה שאלה על הכסף. אתה מסתכל על הפורמט. בעיני הבעיה העיקרית היא שאין מספיק התרחשות. זו בעיה גדולה יותר אפילו מהחוקים המסובכים. ראיתי פרק שכולו היה מבוסס על החלטה אחת של כל אחד מהדיירים - המיסוי. זה לא אמור להחזיק עשרות דקות. כמה אפשר לסחוב את הדבר הזה? בסופו של דבר, הטלוויזיה אמורה לגרום לי לראות משהו יותר מעניין מהחיים שלי. החיים האמיתיים הם הדבר הכי משעמם בעולם. אין משימות פיזיות כמו בהישרדות, אין הגעה ממקום למקום כמו ב'המירוץ למיליון'. אז מה כן? להעביר כסף? זה לא משהו שאתה אומר אני חייב לראות הערב. ב'האח הגדול' וב'הישרדות' הסיפור הוא לא רק להצליח במשימה, אלא גם הדינמיקה שהובילה לכל הדבר הזה, וכשאין דינמיקה, מה נשאר לראות?"

התוכנית "2025" של קשת. צילום מסך
לראות ערב ערב? מתוך "2025"/צילום מסך

בעיה אחרת עליה הצביעו אנשי טלוויזיה עימם שוחחנו היא גודלה של העיר. "העיר אמנם בנויה יפה מאוד, אבל היא גורמת לכך שהכל ערום, וכל הזמן יש סצינות ריקות. לאנשים יש לאן ללכת", אומר הבכיר בתעשייה. "כל הרעיון בכאלה מקרים הוא לצופף אנשים כדי לייצר סיר לחץ". קרמר משמיעה דעה דומה: "העיר גדולה, אתה יכול לברוח למקום מבודד, אז אין לך את אכילת הראש שמייצר מקום קטן כמו 'האח הגדול'".

"מה שעוד לא ברור מספיק מה התפקידים של האיש שבקיר ושל הרובוטים. מה הם, השליחים של האח הגדול? הם המשרתים? זה לא מוגדר ברור, וזה מבלבל את הצופה", מוסיף הבכיר בטלוויזיה שליווה פרויקטים רבים של ריאליטי. סיבה משמעותית נוספת לקשיים בהתרוממות "2025" היא השקתה במהלך שידורה של "האח הגדול VIP", בעוד שיש קווי דימיון בין הפורמטים. ארבעה משמונת הפרקים של "2025" בקשת ששודרו עד כה שובצו ראש בראש מול "האח הגדול" ברשת - והקרב צמוד (פעמיים ניצח ברייטינג "האח", ופעמיים ניצח "2025").

גיא זו-ארץ ולירון ויצמן בתוכנית "האח הגדול VIP". מיכה לובטון,
פייט צמוד. "האח הגדול"/מיכה לובטון

סימן שאלה גדול עומד מעל השאלה האם קשת תצליח למכור הפורמט היקר להפקה בעולם. "האם לאור התוצאות של העונה הזאת יש סיכוי ש-20 מדינות ירכשו עונות? מסופקני", אומר קרמר. "קטונתי מלייעץ לאבי ניר, אבל לתחושתי עדיף היה לקשת לא לעשות הו-הא סביב הפורמט בפסטיבל מיפ הקרוב, אלא לחכות לעונה שנייה, אם תהיה יותר טובה, עם פורמט יותר מהודק ורייטינג יותר טוב. כמו שזה עכשיו זה יתקשה מאוד להיהפך ללהיט בעולם. בסופו של דבר, כשגוף שידור מחו"ל רוצה לקנות פורמט, הדבר הראשון שהוא מסתכל עליו, אחרי הפורמט עצמו, זה האם התוכנית מביאה קהל או מבריחה אותו. נפילת הרייטינג שיש ל-'2025' אחרי החדשות והבריחה של הצופים לערוצים אחרים היא בעייתית ועלולה לגרום לבעיה במכירות".

האם אי המראת "2025" מעידה על מיאוס מסויים של ז'אנר הריאליטי? "זו שאלה שאין עליה תשובה. כל פעם, אחרי פרויקטים שנכשלים, יש מי שמספר על מיאוס מריאליטי, אבל אז מגיע ריאליטי חדש, נגיד 'חתונה ממבט ראשון', שמפציץ", אומרת אבנרי. "גם אם יש מיאוס, עדיין עושים 'המירוץ למיליון', 'הישרדות' ועוד. אני באמת חושבת שבכל הז'אנרים - גם ריאליטי, גם דרמה, גם דוקו וגם פיצ'רים - או שזה עשוי טוב ומעניין או שזה לא. זה לא הז'אנר שנמאס. הז'אנר עובר שינויים".

התוכנית "2025" של קשת. צילום מסך
לאו דווקא מיאוס מריאליטי. מתוך "2025"/צילום מסך

מתברר שלא פשוט ליצור תוכנית המתכתבת עם "האח הגדול". את יודעת את זה אישית, כמי שהשתתפה ביצירת התוכנית "הדור הבא 24/7" ששודרה בערוץ עשר וכאן בוואלה, ולא הצליחה בניסיונה להידמות ל"האח".

"התכנית הזאת שיצרתי הייתה גדולה ויקרה, ועבדה חלקית. לדעתי היא לא הייתה דומה ל'האח הגדול'. הציר העלילתי אצלנו היה בכלל סיפור אהבה, בחור שבא וצריך לבחור מתוך 15 בנות. ואז התבלגנו שם, הכנסנו עוד בחור, וכל הפורמט הלך פייפן. כשאני מסתכלת על זה היום, אני אומרת לעצמי, הרייטינג של '24/7' לא היה כל כך נורא, הגענו לממוצע 12% בערוץ עשר של אז. היתה תביעה של אנדמול שהיו אלמנטים דומים ל'האח הגדול', למרות שזה לדעתי לא נכון. אפשר גם להגיד ש'2025' דומה ל'האח הגדול', אבל זה סיפור אחר. שם הסיפור הוא הכסף".

"אני חושבת ש-'2025' עוד יכולה להמריא, עוד מוקדם לקבוע את גורלה כי הם בתחילת הדרך", מוסיפה אבנרי. "זה כל כך קשה להחדיר פורמט חדש לשוק. אני לא חושבת שיש פה אשמים. זה ניסוי וטעייה. אני בעד שינסו פורמטים חדשים. בשלב הזה אני כואבת שהרייטינג הוא לא מי יודע מה. אני בעד שהפורמטים החדשים יצליחו, אחרת גופי השידור לא ישקיעו יותר בפורמטים מקוריים והכל יהיה פורמטים קנויים מחו"ל. חשוב שזה יקרה לטובת התעשייה, שנמצאת במצב לא פשוט כרגע, אחרי הפיצול ואחרי המיזוג. אבל '2025' עוד יכול להמריא. אני מניחה שהם יעשו כל מיני הפתעות וטוויסטים כדי לחזק את התוכנית".

על רקע כל זאת, האם לתוכנית "2025" יש עתיד? כמעט בטוח שכן. ההערכה בתעשייה היא שתהיה עונה שנייה לתוכנית, בין השאר בגלל ההשקעה הכספית הגבוהה של ביצירת התוכנית והקמת "העיר", בגלל שהתוכנית אינה כישלון מוחלט, ובגלל שקשת יודעת ללמוד לקחים ולהשתפר במקרה של פורמטים שלא הצליחו כפי שניתן היה לצפות, וזוהי תכונה מעוררת הערכה. ההערכה היא שיהיו בעונה השנייה שינויים מהותיים. כאן המקום להזכיר שגם "הכוכב הבא" לא הצליחה כשעלתה לאוויר, אבל השתפרה עם הזמן. במידה רבה, בזכות הכנסת האלמנט שהזוכה ייצג את ישראל באירוויזיון היא הפכה להצלחה גדולה, שהגיעה לשיאה עם זכייתה של נטע ברזילי באירוויזיון. אז אולי קשת תצליח להפוך את הבאסה - לסבבה.

seperator

תגובות

מקשת נמסר בתגובה: "2025 הוא ריאליטי מקורי המצטלם, נערך ומשודר תוך כדי תנועה. לפני שיצאנו לדרך, לקחנו בחשבון שנבצע שינויי תוכן ונגיב בזמן אמת לאחר ההשקה ובמהלך העונה. אנו גאים בתכנית מתוך אמונה ביצירה מקורית, המחייבת נטילת סיכונים, גמישות, למידה וסבלנות."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully