וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זו השתקה הומופובית": במאי ישראלי טוען לצנזורה מצד אירוע קולנוע בגרמניה

24.1.2020 / 15:17

הבמאי הישראלי הצעיר שאולי מלמד היה אמור להציג את סרטו המהולל "מיני DV" באוניברסיטה גרמנית, אך ההקרנה בוטלה - ולדבריו, זה קרה מפני שהסרט מציג סצינה של אונס בה מעורבים שני ילדים. "אני מזועזע, בארץ דבר כזה בחיים לא היה קורה", הוא אומר

שאולי מלמד

"מיני DV" של הקולנוען הישראלי הצעיר שאולי מלמד הוא סרט אישי, אוטוביוגרפי, יפה ומורכב - וגם נועז. הסרט, המבוסס על סרטונים ביתיים שהבמאי צילם בנעוריו, עוסק בסוגיות כמו גיבוש זהות מינית ותקיפה מינית. לאחר שהוקרן בשלל פסטיבלים מקומיים וזכה בהם בפרסים, הוא יצא השבוע לסדרת הקרנות בגרמניה במסגרת פסטיבל מקס אופולס, פסטיבל הסטודנטים השני בגודלו במדינה, המתקיים בעיר זארבריקן.

לפי התכנון, הסרט היה אמור להיות מוקרן הן באולמות קולנוע והן במוסדות אקדמיים מקומיים, בהן אוניברסיטת HTW Saar. אך לתדהמתו של מלמד, כשהגיע לאוניברסיטה גילה כי ההקרנה בוטלה, בלי הודעה מוקדמת וגם בלי הסברים, אם כי כבר בשלב מוקדם התברר מה עומד מאחורי הביטול.

"ההקרנה בקולנוע התקיימה כרגיל, ובסופה הבנתי למה בוטלה זו שתוכננה באוניברסיטה", מספר הבמאי, שהיה שותף לאחרונה ליצירת הלהיט הדוקומנטרי "להאיר את יוסי" ועובד כעת על סרט אודות שושנה דמארי ל-HOT 8. "בסיום ההקרנה נערכה שיחה עם הקהל, והמנחה שלה אמר שהאחראי מטעם האוניברסיטה דחה את הסרט כי יש בו סצינת אונס. הייתי בשוק. הזדעזעתי ממה ששמעתי. לא האמנתי שסתימת פיות כזו יכולה לקרות במדינה ליברלית. אני לא אומר שהסרט שלי קל לצפייה, אבל ביטול ההקרנה הוא בעיני השתקה הומופובית".

מיני DV. שאולי מלמד,
"אני מבין שהסרט קשה, אבל לא להסכים לנהל דיון - זו בושה". מתוך "מיני DV"/שאולי מלמד

"מה שאותו אחראי מטעם האוניברסיטה מכנה 'סצינת אונס', היא מרכז הסרט. אלה הנושאים בהם הסרט עוסק - במיניות המתפרצת שמנסים להדחיק, בטאבו של מיניות אצל ילדים, בחוויות שכולם עוברים, אבל אף אחד לא מוכן לדבר עליהן".

סצינות אונס הן לא דבר חריג בסרטי פסטיבלים. אתה חושב שאם לא היה מדובר בסצינה המציגה שני בנים, התגובה היתה אחרת?

"לא חסרות סרטים עם סצינות אונס קשות, אז אני חושב שהעובדה שזה בנים עם בנים קשורה לעניין, כי זה לא עובר טוב בגרון. התשובה היא כן. יש משהו בשני ילדים שנוגעים אחד בשני שמעלה לאנשים את הפחד שמא זה קורה אצלם בבית, ואין להם שליטה על זה. אני חושב שהיה לאוניברסיטה הרבה יותר לקבל את הסרט אם היה מציג סצינה דומה, אבל עם בן ובת".

מה הצעד הבא?

"הגעתי לכאן מטעם אוניברסיטת תל אביב ואנחנו לא פוסלים הגשה של תלונה רשמית. אני עובד כרגע על סרט ארוך שירחיב את הסרט הקצר ויעמיק את העיסוק בנושא. קשה לגייס מימון לסרט על נושא כזה, ואם יש חשיבות בסיפור שקרה לי, היא התזכורת שעדיין קשה לפעמים לחברה להתמודד עם נושא כמו מיניות אצל ילדים, בטח כשזו מיניות הומוסקסואלית".

"אני קולנוען צעיר, וזו הפעם הראשונה בה אני נתקל בתגובה כל כך קיצונית. ברור שאם אני חושף את עצמי כמו בסרט, צריך לקחת בחשבון תגובות כאלה, אבל זכותי גם להגיב. בינתיים, תהיה לו היום הקרנה נוספת במסגרת הפסטיבל בגרמניה, הוא התקבל לפסטיבל הקווירי במלבורן ויהיו לו עוד הקרנות בישראל בינואר. אני באמת חושב שמקרה כזה לא היה קורה בארץ. קרה לי כבר שאנשים יצאו מן ההקרנה באמצע, ואני מקבל את זה באהבה, אבל לא להסכים מלכתחילה לנהל דיון סביב הסרט בגלל התכנים שלו - זו בושה".

עוד בוואלה!

"אם אתה לא עושה תינוק, מסתכלים עליך עקום ודוחפים אותך חזרה לארון"

לכתבה המלאה
שאולי מלמד. שאולי מלמד,
"בחיים לא האמנתי שמשהו כזה יכול לקרות". שאולי מלמד/שאולי מלמד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully