וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זה אושר גדול ואחריות גדולה": עלמה הראל חוגגת זכייה היסטורית בפרס גילדת הבמאים

26.1.2020 / 8:40

עלמה הראל זכתה בפרס גילדת הבמאים לסרט ביכורים הודות ל"האני בוי" והפכה לישראלית הראשונה וגם לאישה הראשונה בכלל שזוכה בפרס היוקרתי. "אני מתל אביב, גדלתי בלי גרוש", אמרה בפתח נאום הזכייה. סם מנדס ("1917") זכה בפרס המרכזי בטקס וצפוי לשחזר את ההישג גם באוסקר

גוסטבו אוסטידילו

(בסרטון: נאום הזכייה של עלמה הראל)

עונת הפרסים מגיעה לשלבים האחרונים והחשובים ביותר שלה. הבוקר (ראשון שעון ישראל) חולקו בלוס אנג'לס פרסי גילדת הבמאים. העיטור הזה יוקרתי כשלעצמו ונחשב גם אינדיקטור מושלם לקראת האוסקר, לפחות בגזרת הסרט העלילתי הארוך. הבמאי שזוכה בו, כמעט תמיד זוכה לאחר מכן גם בפסלון המוזהב בקטגוריית הבימוי.

הזוכה הגדול של הערב היה הקולנוען הבריטי סם מנדס, שזכה בפרס הבימוי בקטגוריית סרט עלילתי הודות ל"1917", וצפוי בוודאות לשחזר את ההישג גם באוסקר. הנקודה הישראלית היתה עלמה הראל, שזכתה בפרס הבימוי בקטגוריית סרט הביכורים הודות לעבודתה ב"האני בוי", והפכה מן הסתם ליוצרת הישראלית הראשונה אי פעם שעשתה זאת. הסרט המדובר והמהולל מבוסס על סיפור חייו של שייה לבוף, שכתב את התסריט וגם מככב בו, ומבוסס על התבגרותו כילד פלא, שאביו האלכוהוליסט התעמר בו.

"אני מתל אביב, כשגדלתי לא היה לי גרוש על התחת, לא הלכתי לבית ספר לקולנוע, אבל צפיתי בהמון סרטים שהאנשים שיושבים כאן מולי ביימו וזה היה הבית ספר שלי. אבא שלי היה אלכוהוליסט, לא היה לו בית, אז היינו הולכים לבית הקולנוע לראות סרטים, ואז מדברים עליהם", סיפרה הבמאית בגילוי לב בפתח דבריה, כשחשפה כיצד סיפורה המשפחתי מתכתב עם עלילת הסרט.

נוסף לפעולה האמנותי, הראל עומדת גם מאחורי מיזם בשם "Free The Work" שנועד להביא לגיוון מגדרי ואתני גדול יותר בתעשיית הקולנוע, וכעת מטיל עוגן בישראל. כרגלה, היא הקדישה את המשך נאומה לתיקון עוולות והציפה את אחד המאבקים החשובים כרגע בתעשייה: המאבק לתיקון ה-Parenthood Penalty, שבגינו במאיות היוצאות לחופשת לידה מאבדות את הזכות שלהן לביטוח בריאות ונאלצות לקצר את החופשה. "אנחנו בונים על גילדת הבמאים שתיאבק למען ההורים, כדי שיוכלו להביא לעולם את הדור הבא של שוחרי ושוחרות קולנוע ושל יוצרי ויוצרות קולנוע", הצהירה.

עלמה הראל. GettyImages
עלמה הראל עם הפרס/GettyImages

"כשהכריזו את השם שלי, הרגשתי המון רגשות בבת אחת", אמרה הראל לוואלה! תרבות. "זו הפתעה מטורפת, אושר ענק וכבוד, כשכל גדולי הבמאים והבמאיות מסתכלים עלייך. זו גם תחושת אחריות, להגיד משהו שיעזור לאלה שאין להם קול".

את לא רק הישראלית הראשונה שזוכה בפרס, אלא בכלל האישה הראשונה שזוכה בו.

"וכיוון שהייתי בעבר מועמדת בקטגוריית בימוי פרסומות, גם האישה הראשונה אי פעם שהיתה מועמדת הן בקטגוריה הזו והן בקטגוריה קולנועית. כל מה שקורה כאן היסטורי, אבל גם עצוב. בהמשך למה שאמרתי בנאום על הדרישה לשפר את הכיסוי הרפואי לנשים בהיריון, הבנתי שכבר מחר ידברו על זה באסיפה של גילדת הבמאים, וזה הולך להיות נושא מאוד מדובר".

מי האנשים הראשונים שדיברת איתם אחרי הזכייה?

"אמא ואבא שלי, אח שלי ורונה קינן".

את שם מאוד מבוקש עכשיו בהוליווד. יש כבר פרויקטים עתידיים שאפשר לדבר עליהם?

"לא, זה סוד".

עלמה הראל. GettyImages
עלמה הראל על הבמה בטקס/GettyImages

ועוד בפרסי גילדת הבמאים: הבמאית ניקול קאסל זכתה בפרס הבימוי בסדרת דרמה על "ווטצ'מן". בקטגוריית המיני-סדרה, הזוכה הוא ג'והן רנק על "צ'רנוביל". ובקטגוריית סרט הדוקו - ג'וליה רייכרט וסטיב בונאר על "מפעל אמריקאי", בהפקת הזוג אובמה, שזמין בנטפליקס.

נוסף לכך, חולקו עוד כמה פרסים מעניינים חולקו הערב. באנני, האוסקר של האנימציה, מעניין להתחיל דווקא עם המפסידים הגדולים: דיסני והאולפנים ההוליוודיים בכלל, ולהיטים כמו "לשבור את הקרח 2" ו"צעצוע של סיפור 4". הזוכים הגדולים היו שני סרטים בהפקה אירופאית, יחסית דלת תקציב, שנקנו בידי נטפליקס וזמינים אצלנו בשירות הסטרימינג - "קלאוס" בקטגוריית הסרט ו"היד האבודה" בקטגוריית הסרט העצמאי.

בפרסי הגויה, האוסקר הספרדי, הזוכה הגדול היה "כאב ותהילה" של פדרו אלמודובר, לאחר תקופה של נתק מול הממסד הקולנועי במדינתו. הוא קטף שבעה פרסים, כולל בקטגוריית הסרט הטוב ביותר והבימוי. כוכבו אנתוניו בנדרס זכה בפרס השחקן הראשי הטוב ביותר, ותאמינו או לא - זה בסך הכל פרס הגויה הראשון שלו (חוץ מפרס למפעל חיים שקיבל בעבר).

סם מנדס. GettyImages
סם מנדס עם פרס גילדת הבמאים/GettyImages
אנתוניו בנדרס. GettyImages
אנתוניו בנדרס עם פרס הגויה/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully