תחזית אוסקר 2020. פורום פילם,
תחזית אוסקר 2020/פורום פילם

התחזית המלאה לאוסקר

7.2.2020 / 0:11

בלילה שבין ראשון לשני שעון ישראל, יתקיים טקס האוסקר. האם "1917" ישאיר אבק למתחרים? האם "פרזיטים" יחולל היסטוריה? האם מישהו יכול לעצור את חואקין פיניקס ובראד פיט ומה הסיכוי שגל גדות וקוונטין טרנטינו ייפגשו? התחזית המלאה לקראת הטקס הנוצץ

קטגוריית הסרט הטוב ביותר

פעם, זו היתה קטגוריה קלה לחיזוי. פה ושם, היו בה הפתעות, למשל כש"שייקספיר מאוהב" זכה באוסקר על חשבון "להציל את טוראי ריאן" ו"התרסקות" הדהים את "הר ברוקבק", אך אלה היוצאים מן הכלל, וברוב המקרים אפשר היה להמר בוודאות מה הולך לקרות.

בשנים האחרונות, התמונה השתנתה. למעשה, כמעט אף אחד מן הזוכים בפרס הסרט הטוב ביותר לא היה הפייבוריט ערב הטקס - לא "ספוטלייט", לא "אור ירח" ולא "הספר הירוק". זה קרה בשל מגוון סיבות, בהן שינוי שיטת ההצבעה, הרחבת האקדמיה לחברים ולחברות חדשים וגם הגדלת כמות המועמדים בקטגוריה הזו.

תשעה סרטים מועמדים השנה לאוסקר, וחוץ מ"פורד נגד פרארי", כולם נראו בשלב מסוים כאופציות ריאליות לזכייה: "האירי", "פרזיטים", "סיפור נישואים", "היו זמנים בהוליווד", "נשים קטנות", "ג'וקר", "ג'וגו ראביט" ו"1917". בסופו של דבר, הקרב הצטמצם והפך לדו-ראשי: "1917" מול "פרזיטים".

זכייה של הלהיט הקוריאני בשלב זה, אחרי שקיבל פרסים מכל גילדה אמריקאית אפשרית, כולל גילדת השחקנים היוקרתית במיוחד, כבר לא תיחשב להפתעה גדולה - אבל היא בהחלט ציון דרך היסטורי ותקדימי. זו תהיה הפעם הראשונה בה סרט בשפה שאינה אנגלית זוכה באוסקר, וכמובן שלא כולם בהוליווד משלימים עם כך. זו אחת הסיבות בגינן אני מהמר על "1917".

עוד בנושא:

שוט אחד, כמעט חמישה כוכבים: הביקורת שלנו על "1917"

סרטי נחשון ורד קייפ

סיבה נוספת היא שיטת ההצבעה: בקטגוריית הסרט הטוב ביותר, המצביעים לא בוחרים מועמד אחד בלבד, אלא מדרגים את כולם, מזה שהכי אהבו לזה שהכי פחות חיבבו. השיטה הזו עובדת נגד תוצרים שנויים במחלוקת, אבל משרתת את האפוס המלחמתי, שיש שמעריצים אותו ויש שאדישים כלפיו, אבל לא נראה שיש לו אויבים או שונאים. הוא לא של נטפליקס, לא דובר שפה שאינה אנגלית, לא נתפס כמי שמשרת אג'נדות בעייתיות כלשהן וגם מי שלא משתפכים עליו, בדרך כלל מעריכים לפחות כמה אלמנטים בעשייה ובהפקה המרשימה שלו.

אז לאחר הרבה התלבטויות, אני הולך עם "1917", אבל אם במקרה חשבתם להשתמש בתחזית הזו כדי להחליט אם לשים את הכסף שלכם, זכרו שכבר שבע שנים לא הימרתי נכונה בקטגוריה הזו.

עוד בנושא:

הריאיון הבלעדי שלנו עם במאי "פרזיטים"

1917. יונייטד קינג,
פייבוריט בקטגוריית הסרט. מתוך "1917"/יונייטד קינג

הבימוי הטוב ביותר

המירוץ הצמוד בין "פרזיטים" ו"1917" צפוי להתנהל גם בקטגוריה הזו, ובהחלט ייתכן שהאקדמיה תחליט לפצל את הזכיות שלהם בין שני הקטגוריות. הפתעות אפשריות גם כאן, אבל אנחנו נלך עם סם מנדס, הבמאי של האפוס המלחמתי, פשוט כיוון שהוא התכבד בפרס גילדת הבמאים, וכמעט תמיד, מי שזוכה בו, זוכה גם פה. זה יהיה אגב הפסלון השני שלו בקריירה, כמעט עשרים שנה לאחר "אמריקן ביוטי".

סם מנדס. GettyImages
הפייבוריט בקטגוריית הבימוי. סם מנדז עם פרס גילדת הבמאים/GettyImages

קטגוריות המשחק

אין כמעט סימני שאלה לגבי אף אחת מארבע קטגוריות המשחק. בשנים קודמות, היו בהן לפעמים אינדיקציות סותרות, אבל הפעם כל הפייבוריטים קטפו כל פרס אפשרי עד כה, ואין סיבה שלא ישחזרו זאת גם באוסקר. משעמם? לא בהכרח, כי מאחורי כל אחת הזכיות יש סיפור.

חואקין פיניקס יזכה בקטגוריית השחקן הראשי על "ג'וקר"; בראד פיט בקטגוריית שחקן המשנה על "היו זמנים בהוליווד"; ולורה דרן בקטגוריה הנשית המקבילה על "סיפור נישואים" - ובכל המקרים, זה יהיה האוסקר הראשון בקריירה של בעלי המלאכה המוערכים והראויים הללו, שבוודאי יתרגשו על הבמה, והוליווד תתרגש איתם.

גם בקטגוריית השחקנית הראשית יש פייבוריטית ברורה, רנה זלווגר על "ג'ודי - מעבר לקשת", אבל כיוון שהסרט עצמו בפרופיל נמוך יחסית למתחרים אחרים, נותר כאן פתח צר להפתעה כלשהי - למשל זכייה של סקרלט ג'והנסון על "סיפור נישואים". במקרה של זלווגר, זה לא יהיה האוסקר הראשון שלה, שכן היא זכתה בו בתחילת העשור הקודם על "קולד מאונטן", אבל אז זה היה בקטגוריית שחקנית המשנה, ומאז עברה עליה תקופה של בצורת מקצועית, כך שגם הזכייה שלה היא בהחלט אירוע.

עוד בנושא:

"אני שונא דברים בעצמי": הריאיון שלנו עם בראד פיט

ג'וקר. טוליפ מדיה,
הפייבוריט בקטגוריית המשחק. חואקין פיניקס ב"ג'וקר"/טוליפ מדיה

קטגוריות התסריט

אולי שתי הקטגוריות התחרותיות מכולן, גם בגלל שהיו השנה הרבה תסריטים מוערכים וגם כי הן נתפסות לפעמים כפרסי ניחומים, למי שלא זכו בפרסי הסרט או הבימוי היוקרתיים יותר.

בקטגוריית התסריט המקורי, חוץ מ"רצח כתוב היטב", כל אחד מארבעת המועמדים יכול לזכות -"היו זמנים בהוליווד", "1917", "סיפור נישואים" ו"פרזיטים", ונהמר על האחרון, כי האקדמיה בכל זאת תרצה לצאת מגדרה כדי לצ'פר את הלהיט הקוריאני, גם אם לא בקטגוריות הסרט או הבימוי. המשמעות: בונג ג'ון-הו יגזול את הפסלון מקוונטין טרנטינו, מעריץ ותיק שלו שעשה רבות כדי לקדם את החשיפה של יצירתו במערב.

בקטגוריית התסריט המעובד, יש שלושה מועמדים חזקים - "האירי", "נשים קטנות" ו"ג'וג'ו ראביט", ונהמר על האחרון, כי למרות השם שלה, גם בקטגוריה הזו מעדיפים את התסריט הכי מקורי ויצירתי, שמעבד בצורה הכי חופשית את המקור. זה נכון לגבי "ג'וגו ראביט": הספר עליו הוא מבוסס עוסק בחברות בין ילד גרמני לנערה יהודייה בזמן מלחמת העולם השנייה, והתסריטאי-במאי טאיקה וואטיטי הוסיף לו אלמנט עלילתי שלם שרקח במו דמיונו: העובדה שלגיבור יש חבר דמיוני שהוא בן דמותו של היטלר, צורר שכבר כיכב בלא מעט סרטים זוכי אוסקר. נראה שגם הפעם זה ייגמר בפסלון.

עוד בנושא:

"ג'וג'ו ראביט": הסרט שבילבל אותנו לגמרי

ג'וגו ראביט. פורום פילם,
הפייבוריט בקטגוריית התסריט המעובד. מתוך "ג'וג'ו ראביט"/פורום פילם

הקטגוריות הטכניות

השם הלא מכבד בו נהוג לכנס מלאכות שבלעדיהן אף סרט לא היה שווה כלום - מצילום ועד סאונד. גם ברבות מן הקטגוריות הללו התחרות צמודה, וכיוון שהן מחולקות בתחילת הטקס, מפת הזכיות בהן תאפשר לנו להבין עד כמה "1917" ו"פרזיטים" אהודים.

"1917" הוא הזוכה הוודאי בקטגוריית הצילום, ונהמר שיזכה גם בקטגוריית האפקטים ובשתי קטגוריות הסאונד. "פרזיטים" העכשווי יפתיע ויזכה בקטגוריית עיצוב ההפקה ויפתיע את ארבעת הסרטים התקופתיים, "1917", "היו זמנים בהוליווד", "נשים קטנות" ו"ג'וג'ו ראביט". "נשים קטנות" היפהפה ייקח את קטגוריית התלבושות ו"פצצה", כיאה לסרט שנראה כמו מוזיאון שעווה, את פרס האיפור ועיצוב השיער. "פורד נגד פרארי", יסתפק בפרס אחד בלבד, אבל אחד החשובים בתחרות - העריכה הטובה ביותר.

ונסיים בקטגוריות המוזיקליות: בקטגוריית המוזיקה המקורית, "1917" פייבוריט אך נהמר על "ג'וקר", מה שיהפוך את המלחינה האיסלנדית הילדור גואנטדור לאישה הראשונה מזה עשרים שנה ואחת היחידות אי פעם שזוכה בקטגוריה הזו. בקטגוריית השיר המקורי, אולי הזניחה והמיותרת בטקס, נהמר גם אנחנו על הפייבוריט - "I'm Gonna Love Me Again" של אלטון ג'ון מ"רוקטמן".

נשים קטנות. פורום פילם,
הפייבוריט בקטגוריית התלבושות. מתוך "נשים קטנות"/פורום פילם

הדוקו, האנימציה והסרט הבינלאומי

קטגוריית הסרט הזר שינתה השנה את שמה ל"הסרט הבינלאומי" ואיך שלא תקראו לה, "פרזיטים" מסתמן כזוכה הוודאי בה וכל תוצאה אחרת תהיה הסנסציה הגדולה של הערב. לעומת זאת, בקטגוריות סרט הדוקו והאנימציה הארוכים, אין פייבוריטים ברורים וכמעט אף זוכה לא יתקבל בהרמת גבה. בקטגוריית האנימציה נהמר כי "צעצוע של סיפור 4" ינצל את החיבה של האקדמיה לפיקסאר, יילך בדרכו של קודמו ויזכה באוסקר. אם אתם תוהים איך זה ששני הפרקים הראשונים בסדרה לא זכו בו, נזכיר כי בזמנו עוד לא היתה קטגוריה מיוחדת לסרט אנימציה ארוך.

בקטגוריית הדוקו, נהמר על "מפעל אמריקאי", העוסק בהשפעות ההרסניות של הגלובליזציה על התעשייה האמריקאית ובעיקר על העובדים בה, שרובם סובלים מתנאי עבדות. הסרט לא רע, אבל מה שבעיקר עומד לזכותו זו לא איכותו, אלא העובדה שמדובר בתוצר הראשון מבית חברת ההפקה החדשה של הזוג אובמה, שמן הסתם לא חסרים להם קשרים והערכה בהוליווד. למי שתהה: ההערכות הן שברק ומישל לא יגיעו לטקס, בעיקר כדי לא להכביד על סידורי האבטחה.

לא ניכנס לגזרת הסרטים הקצרים, אך נאמר כי בקטגוריית סרט האנימציה הקצר, הפייבוריט ברוב התחזיות הוא "Hair Love", אך הלב שלנו עם "בת" של דריה קסצ'בה הצ'כית, אחד גם הסרטים הכי יפים, מרגשים ומקוריים בטקס כולו.

עוד בנושא:

הריאיון שלנו עם במאי "צעצוע של סיפור 4"

צעצוע של סיפור 4. יח"צ,
הפייבוריט בקטגוריית סרט האנימציה הארוך. מתוך "צעצוע של סיפור 4"/יח"צ

מי יהיו המנצחים והמפסידים הגדולים?

אם בעבר נהגה האקדמיה להמטיר שלל פרסים על סרט אחד, והזוכה בקטגוריית הסרט היה יוצא עם כמות דו-ספרתית של פסלונים, בשנים האחרונות היא מעדיפה לחלק את העוגה בצורה מאוזנת יותר. האחרון שזכה בקטגוריית הסרט ואת כמות הפרסים הכוללת שלו אפשר היה לספור על יותר מכף יד אחת, היה "מטען הכאב" ב-2009 (גם "כוח משיכה", "מקס הזועם: כביש הזעם" ו"לה לה לנד" זכו ביותר מחמישה פרסים, אבל לא זכו בקטגוריית הסרט).

השנה, לעומת זאת, נראה שהאקדמיה תחזור לריכוזיות המסורתית שלה. לפי ההימור שלנו, "1917" יזכה בפרסי הסרט, הבימוי, הצילום, האפקטים ובשתי קטגוריות הסאונד - כלומר, שישה פרסים (ויש כאלה המהמרים שיזכה גם בפרס התסריט המקורי והמוזיקה המקורית).

לעומת זאת, ההימור שלנו מלמד כי "האירי" המדובר ייצא בידיים ריקות לחלוטין, ו"היו זמנים בהוליווד" יסתפק בפרס אחד בלבד, לבראד פיט. כלומר, טרנטינו עצמו לא יזכה לעלות הבמה ולדבר בעברית, והנציגות המקומית היחידה תהיה של גל גדות, שתגיש את אחד הפרסים.

קוונטין טרנטינו. GettyImages
סליחה, בלי "תודה", הפעם. קוונטין טרנטינו עם גלובוס הזהב/GettyImages

גזרו, שמרו וצחקו עלינו - רשימת ההימורים המלאה.

הסרט הטוב ביותר: "1917"

הבמאי הטוב ביותר: סם מנדס ("1917")

השחקן הראשי הטוב ביותר: חואקין פיניקס ("ג'וקר")

השחקנית הראשית הטובה ביותר: רנה זלווגר ("ג'ודי - מעבר לקשת")

שחקן המשנה הטוב ביותר: בראד פיט ("היו זמנים בהוליווד")

שחקנית המשנה הטובה ביותר: לורה דרן ("סיפור נישואים")

התסריט המקורי הטוב ביותר: "פרזיטים"

התסריט המעובד הטוב ביותר: "ג'וגו ראביט"

הצילום הטוב ביותר: "1917"

העריכה הטובה ביותר: "פורד נגד פרארי"

עיצוב ההפקה הטוב ביותר: "פרזיטים"

עיצוב התלבושות הטוב ביותר: "נשים קטנות"

האיפור ועיצוב השיער הטובים ביותר: "פצצה"

האפקטים הטובים ביותר: "1917"

עריכת הסאונד: "1917"

מיקס הסאונד: "1917"

המוזיקה המקורית הטובה ביותר: "ג'וקר"

השיר המקורי הטוב ביותר: "I'm Gonna Love Me Again" ("רוקטמן")

הסרט הבינלאומי הטוב ביותר: "פרזיטים" (דרום קוריאה)

סרט הדוקו הטוב ביותר: "מפעל אמריקאי"

סרט האנימציה הטוב ביותר: "צעצוע של סיפור 4"

הסרט העלילתי הקצר: " Brotherhood"

סרט האנימציה הקצר: "Hair Love"

סרט הדוקו הקצר: "Learning to Skateboard in a Warzone"

הטקס ישודר בלעדית ב-yes1 וב-STINGTV, בלילה שבין ראשון לשני הקרוב. ב-1:30 יתחיל הסיקור של השטיח האדום וב-3:00 הטקס עצמו. יום לאחר מכן, בשני ה-10.2, הוא יהיה זמין ב-VOD yes ו-STINGTV, והגרסה הערוכה והמתורגמת תשודר ב-yes1 וב-STINGTV בשלישי ה-11/2 בשעה 21:30.

פורד נגד פרארי. פורום פילם,
הפייבוריט בקטגוריית העריכה. מתוך "פורד נגד פרארי"/פורום פילם
היו זמנים בהוליווד. פורום פילם,
הפייבוריט בקטגוריית שחקן המשנה. בראד פיט ב"היו זמנים בהוליווד"/פורום פילם
ג'ודי - מעבר לקשת. רד קייפ,
הפייבוריטית בקטגוריית השחקנית הראשית. רנה זלווגר ב"ג'ודי - מעבר לקשת"/רד קייפ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully