וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגה ניר נאמן חיפשה חיידקים בתאי שירותים צפופים. לא תאמינו - היא מצאה

11.2.2020 / 8:16

בצל בהלת הקורונה יצאה כתבת חדשות 13 למסע חובק עולם כדי לחזור עם מסקנה מזעזעת: יש במטוסים חיידקים (בדיוק כמו במשרד שלכם, באוטו שלכם ובפה שלכם). במקום לגנוז את התחקיר שהתבסס על בדיקות לא מדויקות בעליל, החליטו להשתמש בו כדי לזרוע עוד פאניקה בציבור

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

(בסרטון: נשיא סין שי ג'ינפינג ביקר צוותי רפואה שמטפלים בחולי נגיף הקורונה)

כמו כולם, גם אני מחבב את נגה ניר נאמן. קשה שלא. בין שלל הדמויות הגבריות, המיליטנטיות והצעקניות במהדורות החדשות - ניר נאמן הייתה תמיד אי של מקצוענות, רצינות והרבה תשוקה למקצוע. הציבור התאהב בה עוד הרבה לפני שהתיישבה על הכיסאות המכובדים של מהדורות החדשות, עוד מימיה ככתבת צרכנות נמרצת שלא דפקה חשבון לאף אחד, כולל לתאגידים גדולים במשק, וחברות שפרסמו בערוץ בו שידרה. כל ישראלי שחושב להביא ילד לעולם צריך לראות קודם את סרטה "מיליון דולר בייבי", שחושף בדקדקנות וברגישות את המחיר האמיתי של תינוק ישראלי. השילוב האנושי והמקצועי שלה נתן לה אמינות, והיא נתפסה מאז ומתמיד כנציגת ציבור אותנטית בתוך עולם המהדורות הקר והמנוכר. אחת משלנו. בהתאם, הבחירה של ערוץ 13 הממוזג לתת לשרון גל את המושכות בתוכנית הכלכלית שלפני המהדורה על חשבונה הרגישה מעוותת, והתוצאה בהתאם.

לצד תחקירים חשובים יותר או פחות, נגה ניר נאמן בעיקר הרשימה כשהיא יכולה לפנות לצופה הממוצע בבית ולדבר איתו על מה שחשוב לו. היא עשתה את זה בלי התנשאות ובלי רגשי נחיתות, וזה לא משנה אם מדובר בתחקיר שמגלה שפחי המחזור לבגדים שמוצבים בחוצות הערים בעצם עושים עלינו כסף או אם היא בדקה איפה נמצא סל הקניות הזול ביותר (ספוילר: ברמי לוי, תמיד זה ברמי לוי). לכן, כל כך מבאס לראות דווקא אותה עושה תחקיר שכל כולו מסע הפחדה תקשורתי שמטרתו לזרוע היסטריה ולקצור רייטינג.

עוד לפני ששודר פריים מ"סדרת הכתבות" של ניר נאמן החל מסע יחסי ציבור מתוזמר לתחקיר חובק העולם. פרומואים לתחקיר רצו ברשתות החברתיות תחת הכותרת "חושבים שהקורונה רחוקה מכם?". ניר נאמן עצמה התארחה בתוכניות שונות של חדשות 13 וקידמה את התחקיר, ואפילו ענתה על שאלות הגולשים בלייב צ'אט בפייסבוק של החברה. ואז זה הגיע, הפרק הראשון של התחקיר עלה לאוויר, ובו גילינו שמקומות בהם נוגעים הרבה אנשים נוטים להצטבר חיידקים! הלם! שוק! וואו! פויה!

"חושבים שהקורונה רחוקה מכם?": הפרומואים המלחיצים לתחקיר הרעוע

היה מאוד מפתיע לגלות שעל מושב בו ישבו אלפי אנשים בטיסות ארוכות אפשר למצוא חיידקים. הלם של ממש. אבזם החגורה בו נגעו אלפי נוסעים? מלא בחיידקים! ידית המושב המשותפת? מזוהמת בחיידקים! ואפילו, בטח לא תאמינו, אבל הכפתור להדחת המים בשירותים (!!!) מוצף בלא פחות מאלפי חיידקים. והתגובות האקדמיות של של ניר נאמן הנאמנה לבדיקה? "וואו", "ווהו" ואפילו "איכס".

בתחקיר חובק עולם, תרתי משמע, בו ניר נאמן ושתי תחקירניות נוספות טסו בטיסות מסחריות ליעדים נחשקים כמו אתונה, פריז, רומא, ורשה ומוסקבה הוכח מעל כל צל של ספק שבמטוסים יש חיידקים. המון המון חיידקים. אתם יודעים איפה עוד יש אלפי חיידקים? על הטלפון בו אתם קוראים כרגע את הכתבה. על המקלדת בה אתם עובדים. תחשבו כמה ידיים מגואלות בחיידקים נגעו בכל שטר כסף שיש לכם כרגע בארנק. חשבו על ידית הדלת שלכם באוטו, או חלילה על ההגה. או אם התמזל מזלכם להשתמש בתחבורה ציבורית, תתארו לכם כמה חיידקים אפשר למצוא על כפתור ה"עצור" באוטובוס. שלא לדבר על מזוזות, אלוהים ישמור.

ורוצים לדעת איפה יש לא פחות חיידקים מאשר על אדן החלון בטיסה הבאה שלכם לחופשה בחו"ל? בפה שלכם. בכל רגע נתון יש לנו בין 100 ל-200 זנים של חיידקים בתוך הפה, כאשר מספר החיידקים בפה של אדם בריא ששומר על היגיינה בסיסית מגיע לכמיליארד חיידקים. אנשים שפחות מקפידים על צחצוח מחזיקים בפה שלהם כמות חיידקים ששקולה למספר התושבים על כדור הארץ.

נגה ניר נאמן - תחקיר המטוסים. חדשות 13, צילום מסך
בחיוך של נגה ניר נאמן יש לא פחות חיידקים מאשר בחגורת המושב. העיקר שאפשר לכתוב "בהלת הקורונה" ולהביא קצת רייטינג/צילום מסך, חדשות 13

אז מה היה לנו כאן? נגה ניר נאמן נכנסה למטוס לבדיקה מצולמת של כמות חיידקים. מן הסתם זה יותר סקסי מאשר לבדוק את כמות החיידקים על המזוזה בכניסה לבית החולים הדסה עין כרם או על משענת היד בקו 61 מרמת גן לתל אביב בכל בוקר נתון. אבל אחרי שנהנינו מהפריימים היפים של אירופה הקלאסית גילינו בדיקה שלא עומדת בסטנדרטים הכי בסיסיים של תחקיר עיתונאי, בטח כזה שמשתמש במילים גבוהות מתחום המיקרו-ביולוגיה. הבדיקה עצמה נערכה על ידי מכשיר ביתי לגילוי שאריות של חומרים חיים (בין השאר חיידקים) בשם Lumitester PD-30, אותו ניתן לרכוש ברשת כרגע במחיר של כ-1,200 יורו. ניר נאמן חזרה ואמרה שכל תוצאה של למעלה מ-1,000 היא הוכחה למשטח מזוהם. אלא שבדיקה קצרה במדריך למשתמש של המכשיר שנמצא ברשת מגלה שהמכשיר מיועד בעיקר לתעשיית המזון, והתוצאה המומלצת של "1,000" היא תוצאה מבוקשת לבדיקת קרש חיתוך.

להבדיל, דלת של מקרר צריכה להראות תוצאה של פחות מ-500, בעוד להב של סכין צריך לתת תוצאה של פחות מ-200. כפות ידיים וציפורניים של עובדי מטבח, לעומת זאת, צריכות להיות עם כמות של עד 3,000. כלומר, לכל משטח והיעד האופטימלי שלו. הגיוני, כשחושבים על זה. בתחקיר של חדשות 13 כל המשטחים נמדדו לפי מספר המזל "1,000" שהגיע כערך הסף הבינארי בין "נקי" ל"מזוהם". אף אחד מהם כמובן לא עמד ביעד. עכשיו חשבו על זה, האם הגיוני לדרוש ממשטח בו נוגעים עשרות אנשים בחדר שירותים צפוף את אותם סטנדרטים שאנחנו דורשים מקרש חיתוך למזון?

נגה ניר נאמן - תחקיר המטוסים. חדשות 13, צילום מסך
התחקיר הציב את המספר "1,000" כיעד הסף למשטח מזוהם, אך היצרן של מכשיר הבדיקה הציב את המספר הזה למשטחי חיתוך מזון, לא לידית בתוך תא שירותים צפוף/צילום מסך, חדשות 13

כמו כן, המדריך למשתמש במכשיר הבדיקה עליו מתבסס התחקיר מציין את גודל השטח שיש לבדוק. בבדיקה של קרש חיתוך יש לבדוק 10 סמ"ר במרכז המשטח. בבדיקה של דלפק מטבח יש לבדוק 5 נקודות בשטח של 10 סמ"ר כל אחת. ומה היה בתחקיר המטוסים? נראה שכל משטח נמדד בצורה די חופשית. ושוב, שימוש יעיל בשכל הישר יגלה שבדיקה של כמות גדולה יותר של שטח מזוהם תניב כמות גדולה יותר של חיידקים. לא היה אף אחד במערכת שחשב לציין את העובדה הזאת לפני שהביאו את הבדיקה ההזויה הזאת לשידור בטלוויזיה?

דבר אחד ניר נאמן בטוח לא מצאה - קשר לקורונה

שדות תעופה ומטוסים הם אכן כר פורה לחיידקים, אבל מעבר להמלצה תמימה לשטוף את הידיים בתכיפות או להשתמש בג'ל לחיטוי אחרי ביקורת הדרכונים אין צורך לעורר היסטריה מיותרת מעצם השימוש במטוס. לזכותה של ניר נאמן ייאמר שהיא הזכירה במשפט שכל הבדיקה שלה רק מראה את כמות החיידקים על משטח מסוים, והבדיקה לא מגלה לנו אילו חיידקים היא מוצאת. האם אלה חיידקים תמימים כמו אלה שנמצאים בפה שלנו ממש כרגע? או שמא מדובר בחיידקים מסוכנים יותר לבריאות כמו כוליפורמים (חיידקי צואה), סלמונלה, ליסטריה או סטרפטוקוקוס - ואז עניין הכמות מתחיל לשחק תפקיד. דבר אחד בטוח ניר נאמן לא מצאה בבדיקה המקיפה שלה במטוסים - קורונה. מהסיבה הפשוטה: קורונה זה נגיף ולא חיידק, וצורת ההדבקה שלו עוברת ככל הידוע לנו דרך רסיסי רוק (הדרך הנפוצה ביותר היא על ידי שיעול) ולא באמצעות מגע.

הייתם מצפים מעיתונאי רציני, כזה שרואה בעצמו שליח ציבור, לציין את העובדה הזאת בפני הצופים. ואכן, אחרי שידור הכתבה, בשיחת אולפן עם תמר איש שלום, ניר נאמן הסבירה שהבדיקה שלה מצאה חיידקים, בעוד הקורונה הוא נגיף ואלה "צרות מסוג שונה". חבל רק שההערה הזאת הגיעה אחרי כתבה שכולה ניסיון מאומץ לקשור בין הממצאים שעלו על "המטוסים המזוהמים" לבין סערת הקורונה העולמית.

נגה ניר נאמן - תחקיר המטוסים. חדשות 13, צילום מסך
האם באמת צריך מכשור אלקטרוני בשביל לדעת שמושב בו היו אלפי נוסעים הוא בחזקת "איכס"?/צילום מסך, חדשות 13

הכתבה עצמה נפתחה עם דמותה של נגה ניר נאמן עצמה הולכת בשדה התעופה כשהיא סוחבת מזוודת טרולי בנתב"ג, כשסביבה אנשים משתעלים בצורה מלחיצה ואז עולות המילים המפורשות על המסך באותיות שחורות ומלחיצות: "בהלת הקורונה", כאשר מתחת מופיעות באותיות קטנות יותר "תחקיר המטוסים המזוהמים". עוד לפני שהחל התחקיר זכינו לראות את הישראלים האחרונים שהגיעו מסין לישראל, שפגשו בניר נאמן (עם מסכה על הפנים, כמובן), וסיפרו איך הצליחו להימלט מהתופת ונשלחו מיד לבידוד. מפחיד! פרופסור גליה יהב, מנהלת המרפאה למחלות זיהומיות בבית החולים תל השומר הסבירה כמה בקלות ניתן להידבק במחלה, אפילו רק מלדבר עם נשא של המחלה. מלחיץ!

ועכשיו הנה, אחרי שכבר נלחצנו, הנה התחקיר עצמו שמוכיח שבמטוס יש חיידקים כמו בכל מקום אחר. האם יש קשר בין החלק שמסקר את היסטריית הקורונה לבדיקה המעותת של חיידקים במטוסים? חד משמעית לא. מה זה כן מוכיח, שבמהדורות החדשות שלנו יעשו הכל כדי לזרוע פאניקה מיותרת וחסרת אחריות בציבור בשם הרייטינג. ועל כך נאמר: "וואו", "ווהו" ואפילו "איכס".

(ייעוץ מדעי: ד"ר שי פליישון)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully