וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגב ביקשה לשלול תקציב מההצגה "אסירי הכיבוש", משרד האוצר סירב

23.2.2020 / 14:24

פרסום ראשון: יועמ"ש משרד האוצר דחה בקשת השרה רגב לשלילת תקציב מתמונע בשל ההצגה "אסירי הכיבוש" של עינת ויצמן המבוססת על מכתבי אסירים פלסטיניים. ויצמן: "העלאת ההצגה מסכמת את כישלון רגב ועדת מלשיניה". רגב לוואלה! תרבות: "הישועה לא תבוא ממשרד 'האוצר'"

טריילר להצגה "אסירי הכיבוש" שכתבה וביימה עינת ויצמן/כתיבה ובימוי: עינת ויצמן ואסירים פוליטיים, שחקנים: קאמל באשה, ג'לאל מסראווה, רביע חורי וביאן ענתיר, צילום: Roland Dorje, עריכה: ארז שורצבאום

(בסרטון מעל: טריילר להצגה מעוררת הסערה, "אסירי הכיבוש", שכתבה וביימה עינת ויצמן)

פרסום ראשון: היועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד אסי מסינג, דחה את בקשותיהם של פוליטיקאים ופעילי ימין לשלילת תקציבים מתיאטרון תמונע בשל העלאת ההצגה מעוררת הסערה "אסירי הכיבוש", שיצרה וביימה עינת ויצמן ומבוססת על מכתבי וסיפורי אסירים ביטחוניים פלסטיניים. היועץ המשפטי לא קיבל את טענתם שההצגה מהווה לכאורה הפרה של סעיף 3ב לחוק יסודות התקציב העוסק בעילת הפחתת תקציב או תמיכה בשל פעילות נגד עקרונות המדינה, בין השאר במקרים של הסתה לגזענות, לאלימות ולטרור, תמיכה במאבק מזוין או במעשה טרור נגד מדינת ישראל, ציון יום העצמאות או יום הקמת המדינה כיום אבל.

כפי שפורסם לראשונה בוואלה! תרבות באוקטובר האחרון, כשנתיים אחרי שההצגה "אסירי הכיבוש" נפסלה מפסטיבל עכו, גרמה לפירוקו ועוררה סערה, היא הועלתה לראשונה בתיאטרון והושקה בנובמבר בתיאטרון תמונע. באותו חודש נשלחו מספר תלונות ליועץ המשפטי של משרד האוצר מצד פוליטיקאים ופעילי ימין. השרה רגב פנתה לשר האוצר משה כחלון בדרישה שישתמש בסמכותו על פי חוק הנכבה ויבדוק את ההצגה. "איננו יכולים להרשות לעצמנו להיות 'אסירי הכיבוש' של יוצרים כאלה. ה'הצגה' מבית מדרשה של עינת ויצמן, חובבת הנרטיב הפלסטיני, המשמשת לפה לחותרים תחת עצם קיומנו במדינת ישראל, חייבת להיפסק", כתבה השרה רגב לשר כחלון. גם חבר הכנסת מתן כהנא (הימין החדש) דרש מהיועץ המשפטי את הפסקת התמיכה בתיאטרון תמונע לאלתר, בטענה ש"ההצגה המדוברת מהווה בעצם תמיכה במעשה טרור ובמאבק המזוין של ארגוני הטרור נגד מדינת ישראל, ואף נכנסת להגדרת 'הסתה לאלימות וטרור' לדעתנו"; בנוסף, פעיל הימין שי גליק מארגון "בצלמו", טען כי "יש חשש גדול מאוד שיושמעו בהצגה דברי אלימות, כפי שכבר הושמעו בעבר בהצגה קודמת של אותה מחברת, עינת ויצמן, וההצגה עוסקת באותם מכתבים ואותם מחבלים". גליק טען עוד במכתבו ליועץ המשפטי להפרת חוק הנכבה וביקש לשלוח פקחים להצגה.

היועץ המשפטי של משרד האוצר, אסי מסינג, כתב ביום חמישי לגליק בתגובה לפנייתו כי "לא מצאנו בסיס לטענותיכם לפיהם בהצגה 'אסירי הכיבוש' מתקיימת עילה מעילות ההפחתה". הוא גם דחה טענות נוספות של גליק להפרת חוק הנכבה באירועי תרבות נוספים ב"פסטיבל ימי תרבות ערבית" בבית הגפן בחיפה, בכנס בנושא מעצר קטינים בגדה המערבית ובמזרח ירושלים שהתקיים בתיאטרון אלפא בתל אביב תחת הכותרת "ילדים באזיקים", בהקרנת הסרט "מפאק" במסגרת פסטיבל סרטים ערביים בתיאטרון יפו, ובאירוע לזכרו של נעם קמינר בתיאטרון יפו. בכל האירועים האלו דחה היועץ המשפטי את הטענה לפיהן התקיימה בהם תמיכה במאבק מזוין או במעשה טרור נגד מדינת ישראל, או עילה אחרת להפחתת תקציב.

עינת ויצמן ומירי רגב. אלעד מלכה,
"תמיד כשמנסים לעצור את האמנות בסופו של דבר היא מנצחת". עינת ויצמן ושרת התרבות מירי רגב/אלעד מלכה

בתוך כך, רשת הטלוויזיה הפופולרית ביותר בעולם הערבי "אל-ג'זירה" הכינה כתבה על ההצגה ועל המאבקים המשפטיים שאנשיה מנהלים מול הניסיונות להוריד אותה ולשלול ממנה תקציבים. הבמאית עינת ויצמן סיפרה לכתב אליאס כראם שמוצב בישראל, כי השלטונות בישראל כלל לא מעוניינים לעסוק בנושא האסירים הפלסטינים. עוד סיפרה כי ביימה את ההצגה לאחר שהבינה כי הנושא הזה נחשב לטאבו בישראל.

עינת ויצמן הגיבה בסיפוק להחלטת יועמ"ש משרד האוצר. "העובדה שההצגה 'אסירי הכיבוש' עולה בסוף הקדנציה של מירי רגב כשרת התרבות מסכמת היטב את כישלונה וכישלון עדת מלשיניה", אמרה ויצמן לוואלה! תרבות. "האמנות ניצחה, הקול של האסירים הפוליטיים נשמע חזק וברור, קולה של ההתנגדות הפלסטינית לכיבוש נשמעת ויוצאת החוצה גם כאשר מדינת ישראל מנסה למחוץ אותם בתוך הכלא. אני חוזרת עכשיו מסיבוב הופעות באום אל פאחם, נצרת וקיבוץ כברי, ב-31 בחודש הבא תתקיים הצגה נוספת בתל אביב, ובשבוע הבא תעלה ההצגה באוסלו, בגרסה נורווגית. והיום עלתה כתבה באל ג'זירה על ההצגה. האמנות ניצחה, חופש הביטוי תמיד ימצא את דרכו החוצה. תמיד כשמנסים לעצור את האמנות בסופו של דבר היא מנצחת. עם זאת, מוקדם לחגוג את חופש הביטוי. צריך לזכור שהתיאטרון הלאומי אל מידאן הפלסטיני נסגר, משוררת פלסטינית דארין טאטור ישבה בכלא והמוזיקאי תאמר נפאר נרדף. יש לנו עוד דרך ארוכה. אבל גם ניצחונות קטנים צריכים לציין".

השרה מירי רגב אמרה לוואלה! תרבות בתגובה: "לא מפתיע אותי שהיועץ המשפטי למשרד האוצר מאלץ, ולא בפעם הראשונה, את מדינת ישראל לתמוך בכספי משלם המיסים הישראלי במופעים הנותנים רוח גבית לטרור. לצערי, משרד האוצר לא הפעיל את סמכותו באף אחד מהמקרים, בהם פניתי אליו. ממשרד 'האוצר' בהרכבו הנוכחי, ככל הנראה, לא תבוא הישועה בסוגיה הזו. למרבית המזל, במקרה של 'אל מידאן', התעקשותי הביאה לכך שהמסך ירד על תאטרון הטרור. אני מאמינה שבעזרת ה' אעביר בקדנציה הבאה את החוק המכונה 'נאמנות בתרבות', חוק שעבר בקריאה הראשונה והשניה בשנה שעברה, חוק המרחיב את סמכויותיו של שר התרבות, כך שיהיה בסמכותו לקצץ תקציבים ממוסדות תרבות נתמכים החותרים תחת עצם קיומה של מדינת ישראל ומבזים את ערכיה וסמליה".

שי גליק מארגון "בצלמו" שהגיש את התלונה מסר בתגובה: "יועמ"ש האוצר קבע שחובה על בני משפחת החייל הנרצח משה תמם לממן את הצגת רוצח יקיריהם, וליד דקה, שמטיף לשנאה והסתה. מדובר בהחלטה אומללה ועוולה מוסרית מאין כמוה. נפעל בכנסת הקרובה להשלים סופית את חוק נאמנות בתרבות, שייקח את הסמכויות מיועמ"ש האוצר, שמסרב למלא את תפקידו בהתאם לחוק".

עוד בוואלה!

"פסילת הצגת עינת ויצמן היא התערבות פוליטית": מכתב ההתפטרות של אבי גיבסון בר-אל

לכתבה המלאה

כתבה על ההצגה "אסירי הכיבוש" שעלתה היום ברשת הטלוויזיה הפופולרית ביותר בעולם הערבי, "אל-ג'זירה"

ההצגה "אסירי הכיבוש" עוררה סערה גדולה באמצע 2017. לאחר שאבי גיבסון בר-אל, המנהל האמנותי של הפסטיבל, המליץ על ההצגה של ויצמן, ועדת ההיגוי בראשותו של ראש עיריית עכו שמעון לנקרי פסלה אותה. ההחלטה השנויה במחלוקת זכתה לגיבוי מלא משרת התרבות מירי רגב, שהצהירה כי ויצמן "מאדירה מחבלים" בהצגה שלה.

בעקבות כך התפטר מתפקידו גיבסון. במכתב ששלח למנכ"ל הפסטיבל ופורסם לראשונה בוואלה! תרבות, הוא כתב בין השאר כי פסילת ההצגה היתה "התערבות פוליטית בתכני הפסטיבל". בהמשך, שמונה קבוצות יוצרים שהיו אמורות להתחרות בפסטיבל באותה שנה פרשו מהתחרות לאות סולידריות. גם ארגוני יוצרים גינו את פסילת ההצגה, וטענו כי היא "פוגענית ובלתי דמוקרטית", ובהם איגוד במאי התיאטרון (בת"י), ארגון היוצרים העצמאיים בתיאטרון (אי"ב) וארגון השחקנים בישראל (שח"ם).

ההצגה נכתבה ובוימה על ידי השחקנית עינת ויצמן בשיתוף אסירים ביטחוניים. היא עוסקת בעולמם של אסירים אלו, מבוססת על עדויות שנמסרו על ידם על שהותם בכלא הישראלי, בהן הם מספרים בין השאר על חקירות ועינויים, שביתות רעב ובידוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully