וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה שיר אמיתי לגמרי, ויש לו סיכוי להביס את עדן אלנה ולקחת אירוויזיון

השיר של ליטא יפתיע אתכם לגמרי ויחבל בסיכויים של דורון מדלי להניף גביע נוסף, השיר השוודי כבר סגור בגמר ובמקום גבוה למדי, וגם השיר הרומני יפה לאללה: קבלו את השירים שעלולים לנשוף בעורפה של עדן אלנה בדרך לניצחון באירוויזיון, חלק א'

עדן אלנה מבצעת בתוכנית "השיר הבא לאירוויזיון" בכאן 11 את השיר "Feker Libi" ("אהוב לבי"), שיצרו דורן מדלי ועידן רייכל ונבחר לייצג את ישראל באירוויזיון 2020/סטילס: רפי דלויה, וידאו: כאן 11

כשישראל הוגרלה לחצי הגמר הראשון של אירוויזיון 2020, מיהרנו להכריז: "הגרלה קשה לישראל בבית המוות". אמנם בחצי הגמר שבו תשתתף עדן אלנה ישתתפו רק 17 מדינות לעומת 18 בחצי הגמר השני, אבל בחצי הגמר "הישראלי" משתתפות שועלות אירוויזיון, מדינות שכמעט תמיד עולות לגמר. אבל האם באמת מדובר בחצי גמר כל כך קשה, או שאפילו המדינות החזקות שלחו השנה שירים מביכים? בואו נצלול ביחד למה שמחכה לנו השנה ביום שלישי 12 במאי אל מול הסטטיסטיקות מאז שיטת שני חצאי הגמר.

רק הבהרה לפני שהחובבים הקשים רצים לכתוב "הכתב לא מבין שום דבר" בתגובות: נתוני ההעפלה לגמר, הטופ 10, הזכיות וההישגים מתייחסים לאירוויזיונים רק משנת 2008 והלאה, אז הוצגה שיטת שני חצאי הגמר הנוכחית, ולא משחר ההיסטוריה. והכי חשוב, זכרו את הקלישאה הידועה - הכל תלוי בהופעה בלייב.

אוסטרליה - Montaigne - Don't Break Me

גמרים: 5/5 - 100%
טופ 10: ארבע פעמים
הכי גבוה: מקום שני (2016)

בארבע ההשתתפויות הראשונות שלהם באירוויזיון, האוסטרלים שלחו לתחרות שירים שנבחרו בבחירה פנימית. טובים יותר, טובים פחות - אבל שירים. בשנתיים האחרונות הם עברו לקדם אירוויזיון מרובה משתתפים, ומאז הם זנחו את השירים לטובת קרקס. השנה הקרקס הזה הוא זמרת בתחפושת ליצן עם גבות שנויות במחלוקת, כוראוגרפיה מטרידה, וביצוע בינוני. ב-BBC מזהירים לפני חלק מהשירים כי "ההופעה כוללת אפקטים של הבזקי אור ותמונות מהבהבות" כדי לשמור על בריאותם של חולי אפילפסיה, ונראה שהם בהחלט ישתמשו באזהרה הזאת כאן. השיר עוסק בנושא החשוב של מערכת יחסים לא מתפקדת כפי שהשם יכול לרמוז, אנחנו די נשברנו במהלך ההאזנה אבל הכרחנו את עצמנו לצפות עד הסוף. יעלה? כנראה שכן. השופטים הצילו את אוסטרליה פעמיים, הם כנראה יעשו זאת שוב.

בלרוס - VAL - Da Vidna

גמרים: 5/12 - 41.7%
הכי גבוה: מקום 16 (2013, 2014)

למרות כמות הדיסלייקים הגבוהה ביוטיוב, מספר הצפיות הנמוך, והמיקום בתחתית טבלאות ההימורים, דווקא לא מדובר בשיר רע. השיר משחק בין הבלדה למיד-טמפו, פופ עם הפקה אלקטרונית, שפשוט צריך עבודה קולית חזקה יותר ובימוי מיושן פחות. הבלרוסים כנראה יישארו בחצי הגמר, אבל גם אם ישתחלו לגמר הם לא ישברו את השיא שלהם, בוודאי לא מאיימים על הזכייה, ובטח ובטח שלא מהווים תחרות לעדן אלנה.

ליטא - The Roop - On Fire

גמרים: 7/12 - 58.3%
הכי גבוה: מקום תשיעי (2016)

כשתצפו בקליפ לא תבינו אם הליטאים רציניים או שמדובר בהטרלה, אבל גם אם לא תאהבו את השיר תמצאו את עצמכם פתאום מזמזמים "לה לה לה לה לה" כשאתם מכינים לעצמכם חביתה. אבל באירוויזיון עם כל כך הרבה בלדות שאפילו בטקסי יום הזיכרון יחשיבו אותן לכבדות מדי, השיר יתבלט ואת ההופעה לא תשכחו כל כך מהר. כבר כעת הליטאים מפלרטטים עם המקום הראשון בסוכנויות ההימורים שמראות בינתיים מאבק בינם לבין איסלנד. אם חובבי האירוויזיון חכמים, הם יצביעו רק לליטא. אחרי שברוטרדם מצליחים לתת פייט למחירים של תל אביב ואף להתנהג אף יותר בחזירות, אנחנו צריכים אירוויזיון אחד זול. השיר הזה יהיה בטוח בגמר, ככל הנראה יהיה ההישג הטוב ביותר של ליטא, ובהחלט יחבל בסיכויים של דורון מדלי להניף גביע נוסף.

סלובניה - Ana Soklič - Voda

גמרים: 5/12 - 41.7%
הכי גבוה: מקום 13 (2011)

סלובניה כבר נחשבת למדינה ותיקה יחסית בתחרות, הם משתתפים באירוויזיון כבר מ-1993. למרות זאת, הם מעולם לא באמת איימו על הצמרת הגבוהה של הטבלה וגם בתל אביב המקום ה-15 שלהם נחשב להישג נאה למידותיהם. הזמרת יפהפיה, הביצוע שלה נהדר, הפזמון טוב אבל לא מספיק חזק כדי למשוך את הבתים החלשים למעלה. יש שיראו בבלדה הזו כהפסקת פיפי, יש שיתרגשו (מי אתם?) ויש שיגידו איפה הקליימקס? לא משנה אם אנה תראה גמר או לא, פקר ליבי טוב ממנה ועדן לא מתחרה איתה על אותה המשבצת.

שוודיה - The Mamas - Move

גמרים: 11/12 - 91.7%
טופ 10: שמונה פעמים
הכי גבוה: זכייה (2012, 2015)

הדבר הכי טוב שתאגיד השידור הציבורי "כאן" יכול לעשות לקראת העברת הקדם אירוויזיון אליהם הוא לצאת להשתלמות בטלוויזיה השוודית על איך עושים את זה. במוצאי השבת האחרונה התקיים גמר המלודיפסטיבלן, והשיר הזה נבחר לאחר קרב צמוד. כמה צמוד? אחרי הניקוד מהשופטים הבין-לאומיים שני השירים סיימו עם 65 נקודות, ולאחר הצבעת הקהל הקרב הוכרע בנקודה אחת. השיר שסיים במקום השני הוביל בסוכנויות ההימורים ובכל דירוגי החובבים, שהתעלמו לחלוטין מההעתקה הבוטה מסיה, אך בסופו של דבר המאמות, שכבר היו בתל אביב כזמרות הליווי של שוודיה בשנה שעברה, ניצחו וחסכו לטלוויזיה השוודית הסתבכות בתביעת זכויות יוצרים בסגנון מדלי-ברגר-ברזילי. שוודיה תמיד תדורג גבוה בהימורים, השנה הזו אינה יוצאת דופן, ומקום גבוה בעשירייה הראשונה בחצי הגמר של עדן אלנה כבר רשום על שמה.

בלגיה - Hooverphonic - Release Me

גמרים: 5/12 - 41.7%
טופ 10: ארבע פעמים.
הכי גבוה: מקום רביעי (2015, 2017)

בלגיה לא מחזיקה ברקורד מרשים של עלייה לגמר, אבל אם היא כבר עולה - היא מסיימת גבוה. כשפורסם שהוברפוניק יהיו נציגי בלגיה, סוכנויות ההימורים דירגו אותם באזורי הטופ 10. אך לאחר שהשיר פורסם החלה הצלילה לירכתי העשירייה השנייה. זוהי עוד בלדה אפלה על אישה הכלואה במערכת יחסים הרסנית ומחפשת מוצא מהמצב הבעייתי. מי שציפה לעוד Mad About You יתאכזב, ולא ברור אם דווקא הבלדה הזו תצליח להתבלט מעל האחרות. לא בטוח שהשם הוברפוניק יספיק כדי למשוך אותם לגמר, אבל לא נראה שמדלי ורייכל צריכים לחשוש מהם יותר מדי.

נורווגיה - Ulrikke - Attention

גמרים: 10/12 - 83.3%
הכי גבוה: זכייה (2009), מקום ראשון בהצבעת הקהל ב-2019 בתל אביב, מקום אחרון ב-2012.

נורווגיה היא אחת המדינות הפחות יציבות בתחרות שנעה בין הצמרת הגבוהה לשאול התחתיות, אבל כמעט תמיד היא עולה לגמר ואין סיבה לחשוב שהשנה תהיה שונה. אמנם אין בבלדה הזו שום דבר מיוחד ולא ברור איך מהיציאה ההורסת של השנה שעברה (מקום ראשון בהצבעות הקהל, 10 נקודות מהצופים בישראל, וחיסול שביצעו השופטים שלא ראויים לעסוק במוזיקה בשארית חייהם) עברנו לזה. היא כנראה תעלה לגמר, יש מצב שאפילו תעבור את עדן, אבל זה לגמרי לא יהיה מוצדק.

רומניה - Roxen - Alcohol You

גמרים: 9/11 - 81.8% - בשנתיים האחרונות לא עלתה לגמר אחרי רצף של תשעה גמרים.
הכי גבוה: מקום שלישי (2010)

עד 2017 אם הייתם צריכים לשים את חייכם על השאלה "האם רומניה תעלה לגמר", היה מדובר בהימור בטוח. אבל בשנתיים האחרונות הגלגל התהפך ובחירותיה הגרועות של הטלוויזיה הרומנית עפו גמר בחצי הגמר, ובצדק. השנה הרומנים בחרו זמרת צעירה בוועדה פנימית ונתנו לקהל לבחור את השיר בקדם פרטי. מדובר באחת הבלדות היותר חזקות ונראה שהרומנים יחזרו אל דרך המלך, מקומם בגמר נראה מובטח, ומי שמחזיק בדרכון רומני סוף סוף לא צריך להתבייש בו.

אירלנד - Lesley Roy - Story Of My Life

גמרים: 5/12 - 41.7%
הכי גבוה: מקום 8 (2011)
מקום אחרון בחצי הגמר בשנה שעברה בתל אביב, מקום אחרון בגמר 2013.

הקשישים שביניכם בוודאי זוכרים את שנות ה-90' הקשות שבהן ישראל נעדרה מתחרויות רבות, אם בגלל הישגים גרועים ואם בגלל ימי זיכרון ושואה. לא פחות קשות היו הזכיות המרובות של אירלנד באירוויזיון, לרוב עם בלדות משמימות שלעומתן השיר Home של קובי מרימי נחשב לבאמת מרים. מאז זרמו הרבה זיופים בנהר האירוויזיון ואירלנד עברה לאכלס את תחתית הטבלה, אם בכלל היא מגיעה לגמר. לזלי שרה על תהיה עצמך לא משנה מי אתה, אבל כל מה שהחובבים עושים זה משווים אותה לקייטי פרי בשנותיה הראשונות. זה בהחלט נשמע כמו שיר רדיו אולד-סקול שכיף לחזור אליו, אבל הוא גם יכול להיבלע ולסיים ממש כמו בשנה שעברה - בתחתית חצי הגמר. עדן - את יכולה להמשיך לנשום.

seperator

סיכום ביניים

מתוך תשע המדינות הראשונות שסקרנו, אפשר לרשום חמש עולות בטוחות: אוסטרליה, ליטא, שוודיה, נורווגיה, ורומניה. אבל האם מדובר בשירים טובים יותר מפקר ליבי? על לפחות שלושה מהם אפשר להגיד בוודאות ממש לא, ועל שניים נוספים אפשר להתווכח, עניין של טעם. מבחינת אחוזי הצלחה בעלייה לגמרים משנת 2008 והלאה ישראל מדורגת במקום החמישי מבין המדינות בחלק הראשון של הסקירה, כך שנכון לעכשיו גם הסטטיסטיקה בעדנו. מי שפחות בעדנו הן סוכנויות ההימורים, שם עדן אלנה שומרת על יציבות במקום ה-20. לכל מי שהנתון הזה מכניס אותו להתקף חרדה, נזכיר שבשלב הזה של העונה גולדן בוי היה במצב קשה אף יותר, ומי בכלל ספר את פואגו של אלני פוררה עד שהחל שבוע החזרות.

ומה בחלק הבא? נראה האם המדינות שנותרו שכוללות מדינות חזקות מאוד כמו רוסיה, אזרבייג'ן, ואוקראינה יכולות לאיים על עדן אלנה, דורון מדלי, ועידן רייכל, או אולי בכלל הלא ייאמן יקרה ותל אביב צריכה להתחיל לצחצח את העיר מחדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully