וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקשבנו לכל שירי האירוויזיון. אם הוא לא יבוטל, יש לעדן אלנה אחלה סיכוי

15.3.2020 / 0:22

ההטרלה המבריקה של רוסיה, ההפתעה המעניינת של אזרבייג'ן, והשיר הנהדר שיחזיר את מלטה לימי הזוהר: אם הקורונה לא תרסק לנו גם את האירוויזיון, פרשננו יניב דורנבוש מציג את השירים שעלולים לסכן את עדן אלנה בתחרות ומקנח עם הימור מעניין

עדן אלנה מבצעת בתוכנית "השיר הבא לאירוויזיון" בכאן 11 את השיר "Feker Libi" ("אהוב לבי"), שיצרו דורן מדלי ועידן רייכל ונבחר לייצג את ישראל באירוויזיון 2020/סטילס: רפי דלויה, וידאו: כאן 11

עיריית רוטרדם כבר הודיעה על דחיית המרתון שהיה אמור להתקיים בעיר בתחילת אפריל, הכריזה על איסור התכנסויות של יותר מ-100 איש, נתנה הנחיות והגבלות שונות, אבל על בועת האירוויזיון ההולנדים ממשיכים לשמור מכל משמר. וכל עוד ההולנדים יוצרים מצג כאילו הכל כרגיל, גם אנחנו משתפים פעולה עם ההצגה הזו וממשיכים במסע המפרך לצליחת חצי הגמר הראשון של אירוויזיון 2020 במאי הקרוב.

לפני שאנחנו צוללים אל השירים, נזכיר כי כל המספרים שבסקירה - נתוני ההעפלה לגמר, הטופ 10, הזכיות וההישגים מתייחסים לאירוויזיונים רק משנת 2008 והלאה, אז הוצגה שיטת שני חצאי הגמר הנוכחית, ולא משחר ההיסטוריה. והכי חשוב, זכרו את הקלישאה הידועה - הכל תלוי בהופעה בלייב.

מקדוניה הצפונית - Vasil - YOU

אחד המנהגים הבזויים באירוויזיונים, הוא הניסיון לחקות את השיר הזוכה באירוויזיון העוקב. וכך אחרי זכייה של בלדה יפהפייה אנחנו נתקעים עם אירוויזיון שיכול למלא פלייליסטים לימי שכול ואבל. מקדוניה הצפונית החליטה בצעד חכם לחכות דווקא את השיר שהגיע למקום הרביעי. זוכרים את לוקה הני, החתיך השוויצרי שחרך את הבמה בתל אביב? עכשיו תדמיינו את אותה ההפקה רק בלי תקציב. אם מתעלמים מהמבטא ומצליחים לא לצחוק כשוסיל אומר את המילה "מלודי", השיר דווקא כיפי למדי ועלול להפוך לגילטי פלז'ר של החובבים הקשים. אם האירוויזיון יתקיים בסופו של דבר עם קהל, זה עוד עלול להפוך ללהיט ביורוקלאב (זו, אגב, ממש לא מחמאה). בכל מקרה לא נראה שהמקדונים הצפוניים יאיימו על המקום של עדן בגמר, וגם אם יעלו אליו הם צפויים להתמקם עמוק עמוק בירכתי הטבלה.

גמרים: 2/12 - 16.7%
הכי גבוה: מקום 7 (2019, תל אביב - מקום ראשון אצל השופטים)

רוסיה - Little Big - Uno

נתחיל בווידוי. רוסיה היא אחת המדינות השנואות עלי באירוויזיון. קשה לי לקבל מדינה סמי-דיקטטורית שמדכאת זכויות להט"ב ושולחת בלדות מעיקות עם מסרים של אהבה והכלה וקבלה שקריים. אפילו ב-2012 תיעבתי את ההטרלה עם הסבתות ששרות "מסיבה לכולם", בידיעה שזה לא בדיוק לכולם ובזתי לכל מי שזכויות אדם חשובות לו והצביע להן. אבל הפעם יש משהו שונה. Little Big, שהם כמו אקווה על LSD, קטמין, ואקסטות בו זמנית, סוף סוף מביאים יציאה קלילה ואפילו Death Drop שלא לוקחת את החיים ברצינות, אחרי רצף של בלדות מעיקות. נכון, מי שצפה בקליפים אחרים שלהם יודע שהם עשו דברים הרבה יותר טובים מזה, אבל ההטרלה הזו תהפוך לקאלט של 2020, ובצדק. אנחנו נמשיך לקוות שרוסיה לא תזכה עד שתשנה את יחסה לקהילה שמהווה את רוב הקהל באולם, אך מקומו של השיר הזה בגמר מובטח.

גמרים: 10/11 - 90.9%
טופ 10: שבע פעמים (5 בטופ 3)
הכי גבוה: זכייה (2008)

אזרבייג'ן - Efendi - Cleopatra - Azerbaijan

בשש ההשתתפוית הראשונות של אזרבייג'ן באירוויזיון סיימה המדינה הלא בדיוק אירופאית בצמרת של הטבלה, כולל ניצחון שנוי במחלוקת עם האשמות בשחיתות והטיית התוצאות. בחמש השנים הבאות הגורל השתנה ולא נמצא לאזרים מקום בעשירייה הראשונה, עד כדי הדחה מפתיעה בחצי הגמר ב-2018. השיר המצוין שנשלח לתל אביב החזיר את אזרבייג'ן לחלקה העליון של הטבלה, עם מקום שמיני מכובד. ומה השנה? חובבי התחרות מקבלים את כל מה שהם אוהבים - פופ זול. כבר אמרנו בעבר שלחובבים מספיק תוף מרים כדי לעוף על שיר תוך קריאות התפעלות "וואו! אתני! פולקלור!", והמצב כאן לא שונה. כששאלתי את הנון-חובב שיושב מולי אם היא לא נשמעת כמו דנה אינטרנשיונל כשהיא זועקת "קליאופטררררה", הוא הגיב: "היא נשמעת רע". אם תהיתן מה עלה בגורלן של כל התחפושות הזולות שהזמנתם בעלי אקספרס ולא הגיעו אליכם בגלל נגיף קורונה - כולן הגיעו לסמירה, שהלכה על שם הבמה אפנדי. אה, וברור לכולם שלא משנה כמה זה רע, השיר הזה עולה לגמר, כן?

גמרים: גמרים: 11/12 - 91.7%
טופ 10: שש פעמים
הכי גבוה: זכייה (2011)

קרואטיה - Damir Kedžo - Divlji Vjetre

עוד בלדה שלא הולכת לשום מקום. יש כאן אסופה של קלישאות אירוויזיון, והעובדה שדמיר מבצע את השיר בקרואטית גורמת לחובבים לפרוץ במחמאות אדירות שלאו דווקא מגיעות לשיר הזה. אם היינו ב-2004 ייתכן שהיינו מעניקים לשיר הזה כרטיס לגמר, אבל אנחנו ב-2020 למען השם, ואחרי שנתיים רצופות של אי העפלה היינו מצפים למשהו קצת יותר חזק. גם הבלדה הזו לא מהווה תחרות אמיתית לעדן.

גמרים: 4/10 - 40%
הכי גבוה: מקום 13 (2017)

קפריסין - Running

קפריסין היא אחת המדינות עם הכי מעט גאווה לאומית שיש באירוויזיון. אחרי שבשנתיים האחרונות ייצגו אותה אזרחיות יוון שנולדו באלבניה ובגאורגיה בהתאמה, השנה מייצג אותה יליד גרמניה בן לאם יווניה ואב אמריקני. ה"קפריסאים" שלחו את אותו השיר פעמיים ברציפות והשנה החליטו ללכת על משהו שונה לגמרי. לא ברור למה במקום להביא אווירה של אי ים-תיכוני בחרו ללכת על פופ גנרי ורפטטיבי יתר על המידה, ולא נראה שהשיר הישראלי יתקשה לעקוף אותו.

גמרים: 7/11 - 63.6% - מחזיקה ברצף של חמישה גמרים בשנים האחרונות.
הכי גבוה: מקום שני (2018)

מלטה - Destiny - All Of My Love

כשמלטה שבה לאירוויזיון ב-1991 אחרי 16 שנות היעדרות, היא הייתה ידועה בהישגיה הנאים, ולמעשה עד 2002 הגיעה לטופ 10 מדינה שנה למעט 1999 בירושלים. ב-98', לפני שצנחה למקום השלישי, הזמרת קיארה כמעט חטפה לדנה אינטרנשיונל את הגביע. השנה האי הקטן שולח את דסטיני, שכבר זכתה באירוויזיון ג'וניור 2015 והביאה למלטזים ניצחון ראשון באיזושהי מסגרת אירוויזיונית עם שיר קליל ומגניב שהיה יכול להתחרות בקלות במגרש של הגדולים. במאי הקרוב דסטיני עדיין לא תהיה בת 18, אבל כבר יש לה קול של מאמאת גוספל. כמה חבל שבקליפ גרמו לה להיראות כמו בת 50 ממש לא קלילה ומגניבה. אם המשלחת של מלטה תשכיל לביים את הנאמבר הזה כמו שמגיע לדסטיני, הקול שלה יסחוף את קהל המצביעים שלא לדבר על השופטים. אני לא מצליח לדמיין מצב שבו השיר הזה לא מגיע לגמר ואפילו מחזיר את מלטה לימי הזוהר.

גמרים: 6/12 - 50%
הכי גבוה: מקום 8 (2013)

אוקראינה - Go_A - Solovey

הנה משהו בנימה אישית. מדי שנה, כשאני מתבקש להכין את האייטם המסורתי על התחרות שמחכה לנציג הישראלי, יש איזשהו שיר שאני ממש מתקשה לשמוע. גם כדי לכתוב פסקה של כ-80 מילים אני מאזין לכל שיר מתחילתו עד סופו. יש שירים שאני ממש צריך להכריח את עצמי לא להישבר, אפילו כבר כותב לעורך שלי "זהו, זו השנה האחרונה, או שאתם מכפילים לי את השכר פי 10". אז זהו השיר של 2020. כבר בשנה שעבר הפולניות שלחו קול כל כך לא נעים, רק שהפעם זה מגיע גם עם הופעה קשה לצפייה. וכל זה ממדינה שלא פספסה אף גמר בשנים שלא פרשה מהתחרות. אגב, לפי דיווחים שונים ייתכן שהאוקראינים ייאלצו לפרוש ברגע האחרון מהאירוויזיון לאחר שמשרד המשפטים הקפיא את חשבונות הטלוויזיה הציבורית. אם זה אכן יקרה, זה יהיה הדבר הכי טוב שיכול לקרות לחצי הגמר הזה. אחרת, מלכת חצאי הגמר של האירוויזיון צריכה להישאר לראשונה בתולדותיה בסמי.

גמרים: 10/10 - 100%
הכי גבוה: זכייה (2016)

seperator

הערכה זהירה: ישראל בגמר

מתוך שבע המדינות בחלק השני של הסקירה אפשר לסמן את רוסיה, אזרבייג'ן, ומלטה כעולות בטוחות. שלוש המדינות האלו מצטרפות לאוסטרליה, ליטא, שוודיה, נורווגיה, ורומניה שהעלינו לגמר בחלק הראשון. כלומר יש לנו כבר שמונה מקומות תפוסים, וקשה להאמין שמישהו יהמר על אי-העפלה היסטורית של אוקראינה לגמר, כך שנשאר רק מקום פנוי אחד.

אנחנו מכירים את יכולות הבימוי של יואב צפיר ודורון מדלי, ואנחנו יודעים כמה הם מוכנים להשקיע כדי להוציא את ישראל כמה שיותר טוב למרות הסכסוך עם התאגיד. אל מול השירים האחרים בחצי הגמר הזה, אנחנו באמת מאמינים שהמקום הפנוי האחרון צריך להיות רשום על שם מדינה קטנה ומבודדת בפאתי המזרח התיכון. הייתי אפילו מרהיב עוז ואומר שאם אימרי זיו העפיל לגמר מהמקום השלישי בחצי הגמר שלו, עדן בהחלט ראויה להישג דומה, עם סיום טוב יותר ממנו.

גם הסטטיסטיקה היבשה בעדנו, מבין 17 המדינות שמתמודדות על עשרת הכרטיסים לגמר הגדול ישראל מדורגת במקום השמיני בהשתתפויות בגמר האירוויזיון. עם קהל או בלי קהל, אנחנו נהיה באירוויזיון ברוטרדם ונריע לעדן כל הדרך לצמרת הטבלה.

אוקראינה - 100%
אוסטרליה - 100%
שוודיה - 91.7%
אזרבייג'ן - 91.7%
רוסיה - 90.9%
נורווגיה - 83.3%
רומניה - 81.8%
ישראל - 66.7%
קפריסין - 63.6%
ליטא - 58.3%
מלטה - 50%
בלגיה - 41.7%
אירלנד - 41.7%
סלובניה - 41.7%
בלרוס - 41.7%
קרואטיה - 40%
מקדוניה הצפונית - 16.7%

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully