וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכורה: השיר של אבטיפוס ניבא את התפשטות הקורונה?

18.3.2020 / 0:00

השיר "ברוכים הבאים לגיהנום" של אבטיפוס אמנם מתאר קשיי נשימה, רחובות ריקים ותחושת אסון, אבל בכלל נכתב והוקלט עוד לפני שפרץ משבר הקורונה. "לצערנו השיר הפך לאקטואלי", אומר אמיר בן דוד. "כמו כולם אנחנו תקועים עכשיו בבתים, וחרדים מפני הבאות". צפו בבכורה בקליפ

קליפ לשיר "ברוכים הבאים לגיהנום" של להקת אבטיפוס/צילום סטילס: יעל לפיד, צילומי קליפ: יעל לפיד ודורי בן-דוד, צילומי סטילס בקליפ: דורון צברי, עריכת קליפ: אלה גולדנברג

"יש לך משאף אבל התוקף שלו פג
ובלעדיו קשה לך לנשום
הרחובות שקטים עכשיו כמו בערב חג
ברוכים הבאים לגיהנום"

פזמון השיר החדש של אבטיפוס, "ברוכים הבאים לגיהנום", מתאים במיוחד לתקופה שאנחנו חווים כעת. הלהקה אומרת כי הדבר קרה במקרה, והשיר בכלל נכתב והוקלט עוד לפני התפשטות הקורונה. קשיי הנשימה שמתוארים בו אינם של אנשים שנדבקו בקורונה, והרחובות הריקים אינם של תל אביב לאור הגבלות ההתקהלות.

הלהקה מספרת כי השיר לא נועד לתאר חרדה קולקטיבית מהבאות אלא פחד אישי. אך בשבוע שעבר, כשטלטלת הקורונה התעצמה, חברי אבטיפוס הקשיבו לו שוב ולפתע הוא קיבל משמעות חדשה לגמרי. צפו מעל בבכורה בקליפ לשיר, שיוצא שנתיים לאחר השיר הקודם שהוציאה הלהקה, "אף פעם לא מפסיק לרצות".

להקת אבטיפוס. איליה מלניקוב,
"כתבתי והלחנתי את השיר לפני כמה חודשים, ואז התפרץ משבר הקורונה ופתאום השיר הזה נהפך - לצערנו - אקטואלי". להקת אבטיפוס/איליה מלניקוב

"כתבתי והלחנתי את השיר לפני כמה חודשים", מספר לוואלה! תרבות המוזיקאי והעיתונאי אמיר בן דוד, המשמש גיטריסט הלהקה וכתב והלחין את השיר, לצד הקלידן והמפיק המוזיקלי שלו טל יניב והסולן אייל שכטר. "אייל וטל לא כל כך הבינו בהתחלה מה אני רוצה מהחיים שלהם עם כל התיאורים האפוקליפטיים האלה על רחובות ריקים וקשיי נשימה ותחושת אסון. ואז התפרץ משבר הקורונה ופתאום השיר הזה נהפך - לצערנו - אקטואלי. צילמנו את הקליפ בשבת אצלי בבית, עם כל המסכים מסביב פתוחים על הגיהנום שמשתולל בעולם. כמו כולם אנחנו תקועים עכשיו בבתים. חרדים מפני הבאות. לא יודעים מתי תהיה הפעם הבאה שנוכל להופיע. משתדלים לשמור על אופטימיות ומקווים לטוב. אבל חוששים שהרע מכל עוד לפנינו".

אבטיפוס הוקמה בשנת 1985 ועם השנים הרכבה השתנה. בגילגולה הראשון היו חברים אריק שחר, אייל שכטר, אסף מרוז, אמיר בן-דוד, טל יניב וגיא דובדבני. להיטה הראשון היה גרסת כיסוי לשיר "16 מלאו לנער" שביצע במקור גבי שושן למילותיו של עלי מוהר, שהוסיף לחידוש שורה חדשה. אלבומה הראשון, "מה החזאי מבין", יצא בשנת 1995 בהפקת יהודה עדר, וזכה להצלחה גדולה בעזרת הלהיטים "אישה אישה", "הנה ההומור שלי", "בוקר טוב עולם", "מועקה" ו"תשאירי לי מקום לחבק אותך". באותה שנה נבחרה כלהקת השנה של גלי צה"ל וקול ישראל. עוד באותה שנה, שירה של הלהקה "הלילה הזה", שכתב והלחין אמיר בן דוד, היה שיר הנושא של הסרט "לילסדה" של שמי זרחין. בשנת 1997 הוציאה את אלבומה השני, "איך עושים מים", שלא הצליח באותה מידה ואחריו התפרקה הלהקה, ולאחר מכן חבריה אייל שכטר ושרון הולצמן הוציאון אלבומי סולו.

הלהקה התאחדה בינואר 2005 במופע לרגל צאת אלבומו השני של הולצמן. שנה לאחר מכן התאחדה שוב להופעת מחווה לזכר חברם אלכס צ'רקיס שמת ממחלת הסרטן. בשנת 2011 הקליטה את שיר הנושא לספר "פלאפל אוסלו" שכתב בן דוד, ובעקבותיו התאחדה שוה ללא הולצמן ויצאה לסיבוב הופעות. אלבומה השלישי, "הודעה לנוסעים מחוץ לזמן", יצא בנובמבר 2015 וזכה לשבחים.

  • עוד באותו נושא:
  • אבטיפוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully