וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חנן יובל: "משרד האוצר עצר את חיינו. מבחינתו שהאמנים ימותו"

23.4.2020 / 13:23

ועדת הכספים בכנסת דנה במשבר בעולם התרבות בגלל הקורונה. הבמאי אבי נשר אמר בדיון: "אל תחשבו עלינו כעל נודניקים שמבקשים שיזרקו להם עצם. תרבות היא חלק מהחוסן הלאומי". המוזיקאי חנן יובל כעס: "בזמן שאומרים לתפארת מדינת ישראל, אני אומר 'בושה וכלימה'"

הזמר רגב הוד מופיע על משאית בפני מרפסות בתקופת משבר הקורונה/באדיבות רגב הוד

(בסרטון מעל: הזמר רגב הוד מופיע על משאית מול מרפסות בתקופת משבר הקורונה)

ועדת הכספים בכנסת, בראשות ח"כ עודד פורר, קיימה הבוקר (חמישי) דיון בנושא המשבר הפוקד את עולם התרבות בשל התפשטות נגיף הקורונה. בדיון השתתפו באמצעות אפליקציית זום נציגי ארגוני ומוסדות תרבות, אמנים ויוצרים.

הבמאי אבי נשר אמר בדיון: "תרבות היא לא בגדר מותרות אלא נכס לאומי. אני מבקש שלא תחשבו עלינו כעל נודניקים שמבקשים שיזרקו להם עצם, אנחנו חלק מהחוסן הלאומי". הזמר והמוזיקאי חנן יובל, ממלא מקום יו"ר אמ"י, אמר בדיון: "אני זועק מהבטן של הרבה מחבריי. אמני ישראל היו הראשונים לרדת מהמדף, באבחת סכין, בהוראת הממשלה. האמנים העצמאיים בבת אחת ירדו ממאה אחוז לאפס אחוז. נציבות המס, בהגדרותיה הבלתי מובנות, הכריזה מי זכאי ומי לא זכאי לעזרה על פי מדד הכנסות של 2018. ואני אומר: מה זה רלוונטי?! הכנסות האמנים ירדו לאפס. מישהו ממשרד האוצר, שמשכורתו נכנסת בזמן, עצר את חיינו. שימותו! שיחיו מנוסטלגיה! אמנים עצמאיים הם שוקת שבורה. לקראת יום העצמאות, שבו אומרים 'לתפארת מדינת ישראל', אני רוצה להגיד: בושה וכלימה!"

אבי נשר. ראובן קסטרו
"תרבות היא לא מותרות אלא חלק מהחוסן הלאומי". אבי נשר/ראובן קסטרו

השחקנית דליה שימקו, יו"ר בת"י - איגוד במאיות ובמאי התיאטרון, אמרה: "השביתו פה ענף שלם עם איומים להשבתה מאוד ארוכה בלי שום תחזית, מכניסים את כולנו לאותו שק. דרושים פה פיצויים לאנשים שאיבדו את היכולת להשתכר ולגופים". השחקן יניב ביטון, שייצג את ארגון השחקנים שח"ם, אמר: "המצוקה אדירה, לאנשים לא נכנס שקל והם לא קיבלו דמי אבטלה. צריך לחשוב על אסטרטגיית יציאה מהדבר הזה, על איך הכסף מגיע לאנשים ולא רק למוסדות. חייבים להזרים כסף למערכת. ואם לא נוכל לשחק מול קהל בתקופה הקרובה אולי אפשר במקביל לעודד הפקות של טלוויזיה, להזרים עוד כסף לקרנות ואולי גם לקולנוע". זליג רבינוביץ', מנכ"ל תיאטרון יידישפיל, אמר בדיון: "אנחנו גוססים. השוק שלנו בדרך לסגירה טוטאלית. בלי תמיכה במיליוני שקלים באופן מיידי - ניסגר".

ח"כ אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם), שכיהנה בעבר כמנכ"לית משרד התרבות, אמרה: ''מאות מיליוני השקלים המתוכננים להיות מבוזבזים על הממשלה המנופחת והמוגזמת שעתידה לקום פה, יכולים להציל גם את האמנים, את האמנות והתרבות הישראלית. לצערי, לא שמענו באף תכנית אסטרטגית ליציאה מהמשבר תכנון להוצאת עולם התרבות מהמשבר העמוק בו הוא מצוי. לא שמעתי על תכנית לשיקום והצלת התרבות הישראלית".

יוסי שרעבי מנכ"ל משרד התרבות ציין בין השאר את קיומה של קרן לאמנים במצוקה והזכיר את פרויקט "ישראל מחוברת", במסגרתו מועברים מופעי תרבות בדיגיטל, שלדבריו כאלפיים איש התפרנסו דרכו. עם זאת הודה: "ברור לנו שזה נותן מענה רק לחלק מהתעשייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully