וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם הילרי קלינטון הייתה גבר, היא הייתה מנצחת את טראמפ"

אבנר שביט, ברלין

3.5.2020 / 0:52

נאנט בורשטיין בילתה שעות עם הילרי קלינטון ויצרה על בסיס הקרבה הזו סדרת דוקו מקיפה. בריאיון לרגל שידורה בישראל, הבמאית מספרת בריאיון לוואלה! תרבות על מה שגילתה לגבי הנישואים של הילרי וביל, ועל הפוליטיקאי שאמר שיעדיף להכאיב לעצמו מאשר להתראיין לה

פסטיבל ברלין

האורחת הכי מפורסמת בפסטיבל ברלין האחרון לא היתה שחקנית, במאית או מפיקה, אלא הילרי קלינטון. הגברת הראשונה ומזכירת המדינה לשעבר, ומי שכמעט היתה נשיאת ארצות הברית, הגיעה כדי לקדם את הקרנת הבכורה האירופית של הסדרה התיעודית הטרייה על אודותיה, הנקראת בשמה.

הסדרה, שמהיום תהיה זמינה ב-HOT וב-yes, משתרעת על פני ארבעה פרקים - כל אחד מהם באורך שעה. היא רחבת יריעה ומקיפה, ובהתבסס על קטעי ארכיון וראיונות עכשוויים, מדלגת בין תחנות שונות בחייה של קלינטון. נעוריה, כשעוד נקראה הילרי רודהם; לימודי המשפטים והמפגש עם ביל; פרשיות האהבים שלו ופרשות השחיתות בהן נקשר השם של שניהם; פועלה כגברת הראשונה ומאבקה הנואש והכושל למען קידום חוק ביטוח בריאות כללי; תקופתה במחלקת המדינה - וכמובן, התבוסה הטראומטית לטראמפ.

הסדרה מציגה גם את האפיזודות הפחות נעימות בחייה של קלינטון, אם כי תמיד בצורה אוהדת, וגם אין בה התייחסות לטענות הכי חמורות כלפיה: ההאשמות של רוז מקגוון, לפיה לו נבחרה לנשיאות, היתה דואגת לעצור את התחקירים נגד הארווי ויינשטיין, אחד התורמים המרכזיים שלה.

הילרי קלינטון בפסטיבל ברלין 2020. GettyImages
"אם היא לא היתה מרוצה, היא לא היתה באה איתי לברלין". הילרי קלינטון עם הבמאית נאנט בורשטיין בפסטיבל ברלין/GettyImages

את הסדרה ביימה הדוקומנטריסטית הוותיקה והפורייה נאנט בורשטיין. "שימשתי כאן במאית להשכיר ולא יזמתי בעצמי את הפרויקט, אם כי לא תופתע לשמוע שהצבעתי להילרי בבחירות", היא אומרת בריאיון המתקיים במלון ברלינאי לפני קצת יותר מחודשיים, רגע לפני שהקורונה הפכה למגיפה עולמית. "נפגשתי איתה לפני הצילומים כדי לראות אם יש בינינו כימיה. אני הייתי לחוצה וגם היא היתה לחוצה, כי היא לא אוהבת לדבר על החיים שלה. לקח לנו זמן להתחבר, אבל להפקה היה אורך רוח, ובסופו של דבר הקליק קרה. אני לא יודע למה הילרי בטחה בי כל כך, אבל היא נתנה בי אמון מלא".

וגם חופש יצירתי?

"מוחלט. יש לה תדמית של שתלטנית, אבל זה לא ממש לא נכון. היא לא התערבה לי בשום דבר, עודדה את ביל לדבר איתי ועודדה אותי לדבר עם הרבה אנשים אחרים, כולל כאלה שאין לה שום שליטה עליהם. אפילו לא הפריע לה שניסיתי לדבר עם המבקרים הכי גדולים שלה, אם כי אף אחד מהם לא רצה לדבר".

מי סירב לך?

"פניתי לשלושים פוליטיקאים רפובליקאים, וכולם סירבו. זה רק מראה לך עד כמה המדינה הזו מפולגת. הכי היה לי חשוב לדבר עם ניוט גרינגריץ', שהיה האישיות הרפובליקאית הכי דומיננטית במהלך הכהונה של ביל קלינטון והמשיך להיות פעיל מאחורי הקלעים גם לאחר מכן. הוא אמר לי שיעדיף לתקוע מחט בתוך העין מאשר להתראיין לדוקו על הילרי קלינטון".

את טראמפ ניסית?

"לא, הנחתי מראש שאין טעם".

ואת ברני סנדרס, היריב המרכזי של קלינטון בפריימריז הדמוקרטי ב-2016?

"לא, כי לא רציתי להתמקד מדי בסיפור של בחירות 2016. זה הרי סיפור כל כך גדול, שהוא היה יכול להאפיל על הסדרה כולה. לא רציתי שאנשים יתחילו לשאול - רגע, זו סדרה על הילרי קלינטון, או סדרה עליה, על ברני סנדרס ועל דונלד טראמפ?".

עוד בוואלה!

הסיפור של אובמה: שני הסרטים הטריים על נעוריו של הנשיא היוצא מספקים לתקופתו הקשר חברתי מרתק

לכתבה המלאה
הילרי. פסטיבל ברלין,
"הנחתי מראש שאין טעם לנסות לדבר עם טראמפ". מתוך "הילרי"/פסטיבל ברלין

כדי להסביר איך קלינטון התמסרה לפרויקט כל כך מחייב, בורשטיין משתמשת במשל על הצפרדע שמתבשלת במים קרים המתחממים באופן הדרגתי, כך שהיא שמה לב שהם בוערים רק כשכבר מאוחר מדי לקפוץ החוצה. "בהתחלה זו היתה אמורה להיות סדרה מצומצמת יחסית, אבל אז זה הלך והתפתח", אומרת הבמאית. "אם הייתי באה ואומרת לה מלכתחילה - 'בואי נשב עכשיו שבעה ימים שלמים ונדבר על הכל', כנראה שהיא לא היתה מסכימה".

דבר נוסף שמשך את קלינטון לפרויקט וגרם לה להתחבר עם בורשטיין, היה הרצון של הבמאית להפוך את הסיפור שלה למראה לתהליכים רחבים יותר - לדוגמה, ההתפתחות של הפמיניזם האמריקני. מגדר משחק תפקיד מרכזי בסדרה. למשל, כשהיא חושפת כיצד הילרי הפכה לקורבן בפרשת לווינסקי, אף שהיה זה בעלה שבגד. דעת הקהל היתה נגדה בכל מקרה: לו היתה בוחרת לעזוב אותו, היו אומרים שהיא לא נאמנה; אך גם כשבחרה להישאר עמו, אמרו שזה מסיבות אופורטוניסטיות, כדי להמשיך לקדם את הקריירה הפוליטית שלה. נוסף לכך, מיותר לציין שהיותה אישה לא עזרה לה בקמפיין הנשיאותי לפני ארבע שנים.

"אם הילרי היתה גבר, האם היא היתה היום בבית הלבן? כן, כנראה שכן", אומרת בורשטיין. "קשה להצביע על פקטור אחד שהוביל להפסד שלה בבחירות, כי הן היו כל כך מורכבות וצמודות, אבל אין ספק שיש נטייה שלילית בציבור כלפי נשים שרצות לנשיאות. ראינו את זה גם השנה בפריימריז הדמוקרטי. לאליזבת וורן יש בערך אותן עמדות כמו לברני סנדרס, אבל היא היתה פופולרית הרבה פחות, כי תפסו אותה כמורתית וכלא נעימה. זו שאלה של ביצה ותרנגולת: עד שלא תהיה אישה בבית הלבן, הציבור לא יהיה מוכן לבחור אישה כזו, אבל הוא לא יבחר בה עד שהיא לא תהיה נשיאה. אין לי פתרון למלכוד הזה. מה שכן, אני חושבת שיש יותר סיכוי שתהיה נשיאה מהצד הרפובליקאי מאשר הדמוקרטי".

אז נראה נשיאה עד הפעם הבאה שניפגש בברלין?

"אני באמת לא יודעת. זה תסכול מתמשך. הייתי בטוחה שהילרי תיבחר ב-2016. הייתי המומה כשהיא הפסידה".

את חושבת שהילרי תרוץ שוב?

"אני לא מאמינה. ככל הידוע לי, אין לה תוכניות כאלה".

הילרי. פסטיבל ברלין,
"הילרי וביל מאוהבים. אין ביניהם הסכם נכלולי או משהו". מתוך "הילרי"/פסטיבל ברלין

במהלך ההפקה, בורשטיין למדה רבות על הילרי וגם על הזוגיות שלה עם ביל. "אמרו המון דברים על היחסים ביניהם. נישואים הם תמיד דבר מורכב, וכך זה גם אצלם, אבל אחרי שחפרתי בתוך הזמנים הטובים והרעים שלהם אני יכולה להבטיח לכם שהם מאוהבים", היא אומרת. "אין פה איזה הסכם נכלולי כמו שרבים חושבים. הם באמת מאוד אוהבים".

איך את חושבת שהילרי הצליחה להתמודד עם כל מה שנאלצה לספוג, בגלל פרשת לווינסקי ובגלל הפרשות האחרות?

"אין לי מושג. אם אני הייתי עוברת את כל מה שהיא עברה בשנות התשעים, הייתי פורשת לעבוד בגינה, אבל היא הלכה לרוץ לנשיאות".

עד כמה לדעתך "בית הקלפים" השפיע על התדמית הציבורית של הזוג קלינטון?

"אני חושבת שהתדמית הזו התחילה כבר בשנות התשעים, הרבה לפני 'בית הקלפים'. צריך לזכור שביל נכנס לבית הלבן אחרי תקופת שלטון ארוכה של הרפובליקאים, ובתגובה לכך הם יצאו בקמפיין מאוד מושקע כדי לשכנע את הציבור שהדמוקרטים מושחתים, והם מאוד טובים בקמפיינים כאלה".

הילרי. פסטיבל ברלין,
ארבע שעות מרתקות. מתוך "הילרי"/פסטיבל ברלין

היית רוצה שגם ימנים ייצפו בסדרה?

"אני מאמינה שהם יעשו זאת רק כדי שיוכלו להתלונן ולכתוב דברים בבלוגים שלהם. מאוד קשה לשנות דעות כשהן קיצוניות. אם מישהו באמצע המפה הפוליטית, אולי הוא פתוח לשמוע קולות אחרים, אבל מישהו שכל כך רחוק ממך לא ירצה לשמוע ובטח שלא ישתכנע. עם זאת, בהקרנת הבכורה של הסדרה בפסטיבל סאנדנס ניגשו אלי שני רפובליקאים ואמרו לי 'שינית את דעתנו על הילרי'. אולי הם סתם רצו להיות נחמדים כי אני הבמאית של הסדרה, אבל עובדה שהם ניגשו במיוחד להגיד את זה".

מה הילרי אמרה על הסדרה?

"הצוות שלה סיים לצפות בסדרה ואמר - 'יש פה הרבה צהוב והרבה סקנדלים'. היא עצמה אמרה שקשה לה להגיב על משהו שעוסק בה. אני מניחה שאם היא היתה מאוד לא מרוצה, היא לא היתה טורחת לבוא עד ברלין כדי לקדם את הסדרה".

עכשיו, שסיימת לעשות סדרה על הילרי, היית רוצה לעשות גם סדרה על טראמפ?

"לא. יש לי בעיה איתו".

רק אחת?

"99 בעיות. תראה, אתה צריך לחיות עם מה שאתה עושה. הסרט הקודם שלי עסק בג'ון מקאפי, שמזכיר את טראמפ ואפילו עוד יותר אלים ממנו. ניסיתי במהלך העשייה להבין את האישיות שלו, וזו היתה מעמסה נפשית. אני לא מרגישה צורך לעשות את זה שוב".

הילרי. פסטיבל ברלין,
רול מודל בעצם קיומה. מתוך "הילרי"/פסטיבל ברלין

איזה מסר היית רוצה שיעבור מהסדרה לצעירה שתצפה בו?

"הילרי לא נרתעה משינוי הנורמות המקובלות לגבי נשים ומהווה רול-מודל בעצם הקיום שלה. אני חושבת שצעירות צריכות להבין עד כמה ההישגים של התנועה הפמיניסטית טריים. עד לא מזמן, לנשים בארצות הברית אסור היה לעבוד במקצועות חופשיים. בשנה שהילרי קלינטון הלכה ללמוד משפטים, רק חמש נשים ניגשו למבחני הלשכה. לנשים היה אסור באותה תקופה להחזיק בכרטיס חיוב, כי התפיסה היתה שאסור להן להיות בעלות נכסים משלהן".

"היום לוקחים את הדברים האלה כמובנים מאליהם. חשוב להבין עד כמה הם לא טריוויאליים, כדי להבין גם באיזו מהירות הכל יכול להתהפך חזרה. חשוב גם להבין איזו הטיה לא מודעת יש בציבור כלפי נשים כשהן מנסות למלא תפקידים שבדרך כלל גברים עושים, למשל נשיאות המדינה. לא רק לגברים יש דעות קדומות נגד נשים, אלא גם לנשים".


"הילרי" ישודר ב-8HOT בימים א'-ד' בשעה 22:00. בשבת הקרובה ישודרו כל הפרקים ברצף מ-21:00. כמו כן, הסדרה זמינה ב-VOD.

"הילרי" תשודר ב-yes דוקו וב-STINGTV מהיום ובכל יום א' וה', בשעה 21:00. כמו כן, היא זמינה ב-VOD.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully