וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על כוסית אדולן

14.12.2000 / 17:31

איתי נאור על אוסף הגירסאות החיות של אליס אין צ'יינז, שמרגיש כמו טלפון מאקס מיתולוגי


כשחושך וגשם יורדים בשעה ארבע, אני מוצא שכדי להתחבר לנטע האגרסיבי הצומח ונובל מייאושו של ג'רי קאנטרל לפעמים מספיק כיור מלא בקליפות תפוחי אדמה. אליס אין צ'יינז מן הסתם כבר לא קיימת, ליין סטיילי לא חברה, ועדיין יש הרבה אנשים שישמעו את האוסף החי של הלהקה הזאת וירגישו כאילו קיבלו טלפון מאקס מיתולוגי.

ביטלמניה-לרגע משתוללת בחוץ. בקלומביה כנראה חשבו שבכריסמס הזה הולכים על נוסטלגיה, ובצעד נקרופילי שחררו את "Live", האלבום הראשון שבו רואים אור באופן רשמי, אחרי עשרות בוטלגים, ביצועים חיים של האחות האפלה מסיאטל. יש כאן שתי הקלטות נדירות משנת 90', כמה שירים מ- 93' וגירסת "שיכור ביפן" של "Dirt". יש פה גם כמה שירים מההופעות האחרונות של הלהקה, שנת 96', כשחיממה את הצבא של קיס באחד מני איחודיו.

באותה שנה שבה מת סופית העשור ההוא, הוקלט מופע האנפלאגד של אליס אין צ'יינז, שחזרה להופיע אחרי שנתיים של הפסקה. בשום פנים לא אטען כי אז, בחיקה של אם.טי.וי, נתנה לעצמה את מכת המוות הסופית. בתחילת דרכה קוטלגה אליס אין צ'יינז על ידי קולומביה כלהקת הבי-מטאל, ואז, כשפרץ הגראנג' (ההכרזה הרשמית בעיתונות: "נבר מיינד"), היא התקבלה לחיק הז'אנר החדש והמגניב: "אלטרנטיבי". מאותו רגע היא לא הפסיקה להיות ניזונה מהמתח שבין המטאל לפאנק, מהמלחמה שבין האסתטיות של קאנטרל לכיעור של סטיילי, ומהמאבק שבין האדרנלין של הכעס והתסכול שבנפילה למטה. באותו אנפלאגד הוכיחה הלהקה לאלה שלא ידעו כמה היא מנגנת נפלא שהיא גם מגולחת. את הנסיונות להרוג את עצמה היא השאירה לפעמים אחרות. עכשיו, כשאין ספק שהיא הצליחה, קיבלנו ממנה "תודה" ואלבום חי.

ואין ספק שהוא טוב. תמיד חשבתי שבסטודיו הם לא מנצלים חצי ממה שיש להם, וכיום אני שמח שהעיזבון הגיע ככזה. גירסאות חיות ללהקה מתה. בתמונה שבעטיפת התקליט רואים קהל גדול מול במה ריקה שבמרכזה גיטרה יתומה. ליין סטיילי אמנם לא החמיץ אף גיג בחייו, ואף הופיע כמה פעמים מרותק לכיסא גלגלים (אחרי שדרס את עצמו בכישרון), אך מאבקו עם עצמו והסמים שביניהם גרמו לכך שלהקה שבעבר לא הפסיקה להופיע, לקחה חופשות של שנים, ובסוף, כאמור, טבעה במחראות ההרס העצמי. וכל זה מול הקהל שהיה שם בשביל לבקש עוד קצת.

אני אומר לעצמי "פארטי און גארת'", אבל וויין הלך לרקוד אצל בוגי בן. ואני חושב, זה היה די נחמד אילו פגשתי את ליין סטיילי באיזה חדר מדרגות מצחין, והיינו יושבים על אדולן ומדברים על כל זה.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully