וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועדון ההופעות עומד להיסגר בגלל הקורונה - המוזיקאים נרתמו להציל אותו

יותם זיו

21.5.2020 / 8:37

מועדון הג'אז הנחשב "בית העמודים" שבתל אביב נמצא על סף קריסה בגלל משבר הקורונה. מיטב הג'אזיסטים הישראלים נרתמו למנוע את סגירתו ויקיימו במשך שלושה ימים מופעי התרמה שיועברו בסטרימינג. הבעלים: "ללא תמיכה כלכלית לא נוכל להמשיך להפעיל את המקום"

אבי כהן

ההצלחה הגדולה של הג'אז הישראלי בעולם בעשורים האחרונים מושכת את תשומת הלב של חובבי הז'אנר מכל העולם, כך לפחות היה בעידן שלפני התפרצות הקורונה. העניין של קהיליית הג'אז העולמית לא נעצר במוזיקאים וזולג גם למועדוני הג'אז שלנו. אחד המקומות הבולטים בישראל בכל מה שקשור לג'אז מקומי הוא "בית העמודים", ברחוב נחלת בנימין בתל אביב. מיום היווסדו ב-2011 ועד היום התקיימו בבית העמודים למעלה מ-3,000 הופעות ג'אז חיות ועם מיטב האמנים מהארץ ומהעולם, על בסיס יומי - סך הכל כ-12 הופעות מדי שבוע. במהלך השנים, כמה מגדולי הג'אזיסטים הישראלים והבינלאומיים הופיעו במקום הרבה יותר מפעם אחת. בין היתר, הופיעו שם החצוצרן אבישי כהן, הפסנתרנים יונתן אבישי, שי מאסטרו וניתאי הרשקוביץ, הבסיסטים עומר אביטל וברק מורי, הסקסופוניסטים אלי דג'יברי, יובל כהן, ועמית פרידמן, הגיטריסט עופר גנור ועוד רבים וטובים. לאורך הדרך זכה בית העמודים להכרה כמוסד תרבות מרכזי ומוביל שסייע למצב את ישראל כמעצמת ג'אז בינלאומית. בית העמודים השתלב ברשימת 11 מועדוני הג'אז הטובים בעולם על ידי מגזין BUSSINESS INSIDER ובנוסף קיבל הצבעת אמון ותו לאיכות בקנה מידה בינלאומי ממגזין הג'אז הנחשב בעולם - DOWNBEAT MAGAZINE, כבר מספר שנים ברציפות.

ערן קול הבעלים של מועדון הג'אז בית העמודים. ענבר מעודד,
"אין תמיכה כלכלית". ערן קול/ענבר מעודד

בעבר הלא רחוק, לפני כשלושה חודשים, בית העמודים שקק חיים ומשך אליו גם את טובי המוזיקאים הבינלאומיים דוגמאת הפסנתרן זוכה הגראמי ארון גולדברג, הסקסופוניסט ג'ואל פראם ואחרים. אלא שימי הקורונה והעובדה שמדובר בחלל קטן וצפוף שמתבסס על הופעות חיות, מקשים על המשך קיומו של המוסד ומעמידים אותו בסכנת סגירה של ממש. זו, ככל הנראה, גזירה שהמוזיקאים אינם יכולים לעמוד בה. בסוף השבוע הקרוב יתקיים שם פסטיבל הג'אז-סטרימינג הראשון בישראל או כפי שמכנה אותו הבעלים של בית העמודים, ערן קול: "הדסארט ג'אזי". המוזיקאים יתרמו את ההופעות ומי שירצה לתמוך ולהציל את המקום מסגירה יוכל לרכוש כרטיסים. מדובר בסדרה של 9 מופעים בהרכבים שהתארגנו במיוחד לאירוע של טובי מוזיקאי הג'אז הישראלים. הסדרה תצולם בעיקר בבית העמודים עצמו, כאשר חלק מהמופעים יצולמו בבתי האמנים ברחבי העולם: ארה"ב, גרמניה וצרפת.

לדברי ערן קול, אי אפשר להסתמך על עזרת המדינה, עובדה שמחייבת פתרונות "מחוץ לקופסא": "העסק שלנו רגיש, עדין ועם הרבה הוצאות. ללא תמיכה כלכלית לא נוכל לפרנס את המוזיקאים ובפועל, לא נוכל להמשיך להפעיל את המקום". לדבריו, אהבת הג'אז תנצח את הקורונה ולא תעלים את ההופעות החיות. "אנחנו נלחמים על ההופעות החיות בגלל שג'אז היא מוזיקה שנועדה להופעות כאלו", אמר קול והוסיף כי הוא נפעם מול ההתגייסות של האמנים לפסטיבל התמיכה במועדון.

עוד בוואלה!

מסע לעומק החשיכה

לכתבה המלאה

החצוצרן הישראלי הבינלאומי אבישי כהן, שהוציא לאחרונה אלבום שלישי תחת הלייבל ECM, יופיע בפסטיבל של בית העמודים עם השישייה שלו. לדבריו, אין עוד מקום בישראל שמקדיש שבעה ימים בשבוע להופעות ג'אז: "כדי שג'אז יתפתח ויגדל ויהווה סצינה, חייבים מרכז סצינה. בית העמודים הוא הלב של הג'אז הישראלי. אנשים מגיעים בערב למועדון כדי לנגן, לשמוע מוזיקה, לשתות משהו וגם כדי לדבר. לשם המוזיקאים שואפים ושם יש אפשרויות להופיע באופן קבוע. זה הכי קרוב ל"טורים" שיש. בית העמודים חשוב ביותר לג'אז הישראלי וחייבים לשמור שלא ייסגר, זו הסיבה שגם אני מופיע בפסטיבל התמיכה כדי לעזור למקום להמשיך ולפעול".

גם הפסנתרן הישראלי הבינלאומי שי מאסטרו חושב שאסור לאפשר ל"בית העמודים" להיסגר: "בית העמודים הוא אחד המקומות החשובים ביותר לסצנת הג'אז בארץ, זה יהיה חבל כל כך אם מקום כל כך אינטגרלי לסצנה כל כך חיה ייסגר".

seperator

הפסטיבל יתקיים בימים שבת-שני, 23-25/5, בין השעות 18:30-21:45, שלוש הופעות כל יום. העלות/תרומה: 100 שקל להופעה בודדת ו-300 שקלים לכל ההופעות.

לפרטים נוספים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully