וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר שנגנז משירות הסטרימינג של HBO: "חלף עם הרוח" הפך לרב-מכר באמזון

21.6.2020 / 11:10

יממה לאחר שנעלם משירות הסטרימינג של HBO בגלל "תרומתו לעידוד הגזענות", הסרט "חלף עם הרוח" הפך לרב-מכר באמזון, ועותק בלו-ריי שלו נמכר במחיר עתק

יח"צ - חד פעמי

אמריקה ממשיכה לסעור סביב "חלף עם הרוח": יממה לאחר שהסרט ירד משירות הסטרימינג החדש של HBO, צעד שעשה כותרות בארצות הברית וגם אצלנו, מתפרסם כי הגניזה הזמנית הזו רק העצימה את התהודה שלו. לפי פרסומים בתקשורת האמריקאית, הקלאסיקה הקולנועית זינקה לצמרת טבלאות רבי המכר של אמזון, וזאת בפורמטים הפיזיים השונים בהם היא נמכרת - דיוידי, בלו-ריי וכדומה (כן, עדיין יש אנשים שקונים כך סרטים).

למעשה, הסרט נהיה כל כך פופולרי, עד שעותקיו הפיזיים אזלו, וכעת עותק בלו-ריי שלו עולה יותר מאלף שקל. אם יוצריו היו בחיים, הם ודאי היו מודים ל-HBO על יחסי הציבור.

ועכשיו נלך אחורה: "חלף עם הרוח" נחשב לאחת הקלאסיקות הגדולות של הקולנוע האמריקאי, אם לא הגדולה שבהן, והוא גם אחד הסרטים המצליחים בכל הזמנים. עם זאת, כבר שנים יש מחלוקת סביב הסרט, המתרחש כזכור סביב מלחמת האזרחים זאת, בגלל הגלוריפיקציה והרומנטיזציה שהוא עושה לדרום הגזעני.

לפני כשבוע עלה לאוויר שירות הסטרימינג החדש של HBO, שהשקתו התנגשה במהומות החברתיות בעקבות הרצח של ג'ורג' פלויד. בין השאר, השירות כלל בקטלוג שלו גם את "חלף עם הרוח", דבר שעורר מיד תרעומת.

חלף עם הרוח. yes,
חלף זמנו. מתוך "חלף עם הרוח"/yes

ג'ון רידלי, התסריטאי השחור של "12 שנים של עבדות" זוכה האוסקר מאמצע העשור הקודם, פרסם מאמר ובו קרא ל-HBO להסיר את הסרט מהשירות. "כאיש קולנוע אני מבין שסרטים הם לעתים קפסולת זמן, ומייצגים לא רק הדעות של מי שהיו מעורבים בעשייתם, אלא גם את הזמן ואת המקום בו נעשו", כתב. "עם זאת, 'חלף עם הרוח' הוא בעייתי במיוחד. זה סרט שמהלל את הדרום שלפני מלחמת האזרחים; סרט שמשמר כמה מהסטריאוטיפים הכאובים ביותר על אנשים שחורים; סרט שעושה רומנטיזציה לדרום בזמן מלחמת האזרחים, ומציג אותו כמשהו אצילי יותר ממה שהיה באמת, התמרדות אלימה בניסיון לשמור על ה'זכות' למכור ולקנות אנשים ולהחזיק בבעלות עליהם.

"אני לא מאמין בצנזורה. אני לא חושב שצריך לגנוז את הסרט. אני חושב ש-HBO צריכה להחזיר את הסרט לשירות שלה, רק לאחר שתעבור תקופת זמן מסוימת, וכשיחד איתו עולים סרטים שמציגים תמונה שלמה יותר של מה היתה העבודה. ואולי צריך לקיים סביבו גם שיח על נרטיבים ועל החשיבות שבקולות שונים".

"אני יודע שזה נשמעה כמו בקשה גדולה, אבל להוריד סרט זה לא עניין כל כך גדול בזמן שילדיכם שואלים אם הם יכולים להצטרף להפגנות נגד אי סובלנות גזעית, או כשהם שואלים אתכם מה עשיתם כדי להפוך את העולם לטוב יותר.

"אני מקווה שמישהו ממקבלי החלטות לגבי שירות הסטרימינג יבין עד כמה זה כואב לגלול מטה בספרייה שלו ולראות איך היא מקדמת דווקא את הסרט שעזר לשמר את הגזענות, שבגללה יוצאים כעת לרחובות".

עוד בוואלה!

ככלות הכל, מחר יום חדש: 80 שנה ל"חלף עם הרוח"

לכתבה המלאה
ג'ון רידלי. רבקה סאפ, GettyImages
הוביל את המחאה. התסריטאי ג'ון רידלי/GettyImages, רבקה סאפ

ב-HBO מיהרו לציית, אבל גם מיהרו לציין שהסרט עוד יחזור לשירות הסטרימינג, אם כי הפעם כשיהיה שיח 'סביב הקונטקסט ההיסטורי שלו, ועם גינוי לדרך בה הוא מציג את ההיסטוריה'. עם זאת, גם בעתיד הסרט יוצג בגרסתו המלאה ובלי שום עריכה.

כעת נותר לראות מתי יחזור הסרט לשירות, ואיך יבוא לידי ביטוי אותו "שיח" סביבו. בינתיים, אפשר לחפש אותו ב-DVD.

חלף עם הרוח. GettyImages
להתראות בקרוב? מתוך "חלף עם הרוח"/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully