וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר התרבות: "חלה התקדמות בדרך לאישור הופעות בדרייב אין"

15.7.2020 / 11:38

בדיון בוועדה לביקורת המדינה הודיע השר טרופר כי חלה התקדמות בדרך לאישור הופעות בדרייב אין. מנכ"ל הבימה העביר ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה בקורונה: "המדינה שכחה את הנשמה של היוצרים ושל הקהל". יו"ר איגוד התסריטאים קרא להגביר את התמיכה בקרנות הקולנוע

שר התרבות והספורט חילי טרופר בדיון בועדה לענייני ביקורת המדינה בנושא המשבר בתרבות לנוכח מגיפת הקורונה, שהתקיים ב-15 ביולי 2020/באדיבות ערוץ הכנסת

(בסרטון מעל: שר התרבות והספורט חילי טרופר בדיון בועדה לענייני ביקורת המדינה בנושא המשבר בתרבות לנוכח מגיפת הקורונה)

מנכ"ל הבימה נעם סמל: "תרבות של עם היא הנשמה של העם והמדינה שלנו שכחה את הנשמה גם של היוצרים וגם של הקהל, היא שכחה שהמדינה צריכה נשמה. הנפש של האומה פצועה מאוד"

התקדמות בדיונים בין משרד התרבות למשרד הבריאות לאישורי הופעות בדרייב אין - כך הודיע הבוקר (רביעי) שר התרבות חילי טרופר במהלך דיון בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת בנושא המשבר בתרבות לנוכח מגיפת הקורונה. "התרבות היא הכרח ולא מותרות", אמר טרופר בוועדה. "אסור לבוא ולומר שהתרבות תחזור כשהמטוסים יחזרו. יש הרבה מאוד רעיונות איך לעשות הופעות בחוץ - הופעות בדרייב אין, הופעות של קפסולות עם משפחות ועוד. את רוב הרעיונות כבר אישר המשנה למנכ"ל פרופ' איתמר גרוטו ומחכים לאישור סופי משר הבריאות. אני מאמין שהוא ממתין לראות אם יהיה סגר או לא".

בדיון בוועדה בראשות ח"כ עופר שלח (יש עתיד-תלם), מתח מנכ"ל תיאטרון הבימה נעם סמל ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה בעת משבר הקורונה. "ביותר מ-50 מדינות יש זרזיפים ראשונים של התיאטרון. תרבות של עם היא הנשמה של העם והמדינה שלנו שכחה את הנשמה גם של היוצרים וגם של הקהל, היא שכחה שהמדינה צריכה נשמה. הנפש של האומה פצועה מאוד", אמר סמל. הוא הוסיף וסיפר על יוזמתו לקיים הצגות באמפי וואהל שבפארק הירקון תחת כיפת השמיים: "שר התרבות תמך ברעיון אבל זה נעצר במשרד הבריאות, שמתנהל בדיקטטורה מסוימת בעניין הזה". סמל טען עוד כי "בתיאטרון שמרו על ההנחיות יותר טוב מהמסעדות ובתי הקפה וחדרי הכושר. יש לנו תו סגול, אנחנו יכולים להיכנס 500, יתנו 250 נסתדר עם זה, אולי לא נעלה הצגות גדולות. אנחנו יכולים לעשות ערב שירה ישראלית למשל".

ציפי פינס, מנכ"לית בית ליסין, אמרה: "אנחנו לא יודעים מתי ואיך נקבל את הכסף. כדי לחשוב מחוץ לקופסא לוקח זמן. חבל שנגיע לחורף ולא נוכל לנצל את הקיץ. עברנו 5 שנים מאוד קשות, יש לנו עכשיו קרן אור בדמות השר שקשוב מאוד. הסקטור הזה הוא בחסרון כיס נוראי כל השנים. פתחו, סגרו, פתחו, סגרו. התנענו את המערכות לקראת פתיחה, עלה לי מיליון וחצי שקל להתניע לפתיחה, ואז שוב סגרו אותנו".

יו"ר איגוד התסריטאים, עמית ליאור, סיפר על מצב התעשייה: "נעצרו לי שלוש עבודות רציניות בתחילת מרץ שהיו אמורות לצאת לדרך. למזלי אני מרצה בבצלאל אז יש לי איזושהי הכנסה. כרגע אני בקושי צף. אחת ההפקות שנעצרו לי היא לסדרת טלוויזיה היא שיתוף בין HOT לחברה מנורווגיה. הנורווגים לא יכולים להגיע לארץ, אין סיכוי שזה יקרה עכשיו. אי אפשר להביא לפה שחקנים שישחקו פה, וכרגע מדינות מתכנסות בתוך עצמן. אני לא רואה שבחצי שנה-שנה הקרובה יקרו קופרודוקציות. צריך להציל אנשים מחרפת הרעב שלהם. אם למשל יזרימו עוד 100 מיליון שקל לתאגיד ויוציאו עוד 10-15 הפקות זאת תהיה עזרה גדולה. השחקנים כרגע במצב קשה מאוד ולא יכולים להתפרנס מתיאטרון. אם יזרימו יותר כסף לקרנות הקולנוע יהיו עוד סרטי קולנוע שיצאו לדרך. מתוך התמיכה של 200 מיליון שקל לתרבות - שקל מזה לא מגיע לקרנות הקולנוע".

על ההצעה להגברת התמיכות לקולנוע אמר השר טרופר: "סיכמנו עם האוצר על 6 מיליון שקל להם קראנו ביטוח קורונה, אם שחקנים יחלו בזמן הפקת סרט זה כמו ביטוח. אני יודע שזה לא מספיק, ננסה להביא עוד כסף. גם אני באי בהירות תקציבית, אני שר ואני לא יודע באיזה תקציב אני פועל".

נעם סמל, לשעבר מנכ"ל הקאמרי, מקבל פרס מיוחד מטעם אמ"י על מפעל חיים בתיאטרון. ראובן קסטרו
"תרבות היא הנשמה". מנכ"ל תיאטרון הבימה, נעם סמל/ראובן קסטרו

אורי רשטיק, מנכ"ל ארגון השחקנים שח"ם, מתח ביקורת חריפה אף הוא על הממשלה: "עולם התרבות לא יחזור לפחות עד ינואר 2021, לא יהיו פעילויות של 500 איש וגם לא של 250, גם כי הממשלה לא מטפלת בצורה יעילה במגפה וגם כי הקהל מפחד. צריך לעשות סוויץ' שלם במחשבה. מוסדות התרבות ממשיכים לקבל תמיכה על אף שרובם סגורים הרבה זמן, העובדים שלהם רובם יצאו לחל"ת, מנהלי המוסדות ממשיכים לשבת במוסדות התרבות ולקבל שכר. הפתרון הכי קל הוא לסרוק במסרקות ברזל את תקציב משרד התרבות ולהסיט את התקציב לקבוצות של 10 ו-20 אנשים, שמוסדות התרבות יתאמצו ויבנו מודלים חדשים. תנו כסף למקומות שיכולים לעבוד ולתת פרנסה. משרד התרבות יכול גם להגדיל את קרן לאמנים נזקקים בעוד מיליוני שקלים".

הטכנאי ומנהל הפרוייקטים בסאונד יוסי אדרי, האיש שניהל את הסאונד באירוויזיון, סיפר שבמשבר הקורונה הוא עובד כמפעיל מלגזה במחסן. מפעיל התאורה יונתן קול סיפר שבימי הקורונה הוא מתפרנס כמוביל משאית של תנובה לאילת. "אנחנו מתים בלי התרבות", אמר קול, "אני לא מדבר על המצוקה הכלכלית אלא על המצוקה הנפשית. עוד מעט אנחנו חמישה חודשים מאז שלא הדלקנו פנס ולא פתחנו רמקול. למה אי אפשר לעשות הצגה במקום פתוח כמו אמפי שוני? לחוף הים זה בסדר ללכת בשבת, ולאיקאה זה בסדר 2,000 איש בתור, למסעדה קהל יכול להכנס - אבל לקאמרי לא. שחקנים רעבים גם ללחם וגם לקהל ולמחיאות הכפיים. זה כבר מדכא את הנפש. אני לא מכיר אף טכנאי הגברה ותאורה שקיבל 7,500 שקל. אני אישית קיבלתי 2,600 שקל. יש פה בעיה של הנפש".

ח"כ עפר שלח, יו"ר הוועדה, דיבר על חוסר היצירתיות של הממשלה: "הבעיה של עולם התרבות היא אותה בעיה שאנחנו רואים בניהול משבר הקורונה בכלל. אין ירידה לרזולוציות הנכונות, ובענף הכי יצירתי יש חוסר יצירתיות מוחלט. אין פה חשיבה יצירתית לעולם התרבות שזקוק לפתרונות מחוץ לקופסה".

בתוך כך, ח"כ איימן עודה פנה לשר התרבות טרופר באמירה: "קיבלנו מתקציב התרבות משהו כמו 3 אחוזים בלבד. אין במגזר הערבי אפילו קולנוע אחד. אתה הבטחת לאנשי התרבות שתפגוש אותם, והפגישה הזאת עדיין לא התקיימה". השר טרופר אמר שיקבע איתו פגישה: "אני מסכים שיש אי שיוויון בעולם התרבות, ואני מחויב לתיקון של זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully