וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמי אנה, ואני לא מפחדת להיחשף: הותקפתי מינית על ידי משה איבגי

20.7.2020 / 8:00

רגע לפני גזר הדין נגד השחקן שהורשע במעשה מגונה, אחת העדות המרכזיות מתחקיר וואלה! תרבות שחשף את הפרשה יוצאת לאור: "אם למישהו יש משהו להגיד לי, שיסתכל לי בעיניים. הקלון הוא על איבגי, לא עליי". במקביל, אנו חושפים כעת עדויות של שתי נשים חדשות

השחקנית והבמאית אנה סטפן, אחת העדות המרכזיות בתחקיר וואלה! NEWS על ההטרדות וההתקפות של השחקן משה איבגי, נחשפת לראשונה בשמה ובפניה/צילומי וידאו וסטילס: ראובן קסטרו, עריכה: ניר חן

(בסרטון: השחקנית אנה סטפן, אחת העדות המרכזיות מתחקיר וואלה! NEWS שחשף את פרשת משה איבגי, חושפת לראשונה את שמה ואת פניה)

בתחקיר הגדול של וואלה! תרבות שחשף עדויות של כמה נשים על מסכת של תקיפות מיניות על ידי השחקן משה איבגי, היא ביקשה להישאר בעילום שם. אז, זה היה יותר מדי בשבילה גם להוציא לאור את הזיכרונות הקשים וגם להיחשף בשמה ובפניה. לא עוד. קוראים לה אנה סטפן, היא במאית ושחקנית, בת 40 - וכן, היא עדיין לא התאוששה לגמרי מהפרשה.

"זה קשה להיחשף", היא אמרה השבוע בגילוי לב. "כשאת מתלוננת, בדרך כלל אין תמיכה במי שנפגעת. כשיצא התחקיר הופתעתי מכמות ההכפשות והשנאה שהופנו כלפי המתלוננות. זה טלטל אותי. היום אני מרגישה שאני לא לבד, לאחר שנאספו כל כך הרבה עדויות והבן-אדם עומד לפני גזר דין במשפט פלילי. זה כשלעצמו הצלחה של כל מי שנפגעה ממנו. אני רוצה שאם למישהו יש משהו להגיד לי, שיסתכל לי בעיניים. הקלון הוא על איבגי, ולא עליי".

יהיה מי שישאל - למה לא התלוננת עליו במשטרה?

"לא ראיתי בזה טעם, כי זה היה מילה של עולה חדשה בתחילת הקריירה שלה מול מילה של מלך התעשייה. הוא היה יכול להכפיש את שמי ולהרוס לי את הקריירה לגמרי. למי אתה חושב שהיו מאמינים? אחרי שהפרשה התפוצצה הייתי מוכנה להעיד אבל כבר חל על המקרה חוק התיישנות. אף אחד מהמשטרה לא יצר איתי קשר. היום אני כבר לא מפחדת, כי המודעות השתנתה והאמת נחשפת, אז הגיע הזמן שגם אני אחשוף את שמי".

השחקנית והבמאית אנה סטפן, אחת העדות המרכזיות בתחקיר וואלה! NEWS על ההטרדות וההתקפות של השחקן משה איבגי, נחשפת לראשונה בשמה ובפניה. ראובן קסטרו
"אני רוצה שאם למישהו יש משהו להגיד לי, שיסתכל לי בעיניים. הקלון הוא על איבגי, ולא עליי". אנה סטפן/ראובן קסטרו
"תוך כדי שיחה מאוד קצרה, הוא מתקרב אליי וכופה עלי נשיקה, דוחף את הלשון בכוח לפה שלי ומקרב אותי בכוח אליו עם הידיים שלו. אני הדפתי אותו מעליי בדחיפה. זה היה פתאומי, כוחני ומגעיל"

ארבע שנים וחצי לאחר פרסום תחקיר וואלה! תרבות שחשף את פרשת ההטרדות וההתקפות המיניות של משה איבגי, ביום חמישי יינתן גזר הדין במשפטו של השחקן בבית משפט השלום בחיפה. בית המשפט הרשיע את השחקן בשתי עבירות של מעשה מגונה שביצע בשתי הזדמנויות שונות באישה שעבדה עמו בהפקות שונות, אך זיכה אותו מחמת הספק בשני אישומים של מעשים מגונים והטרדה מינית מצד שלוש מתלוננות נוספות.

רגע לפני, סטפן, שחקנית מוערכת ששיחקה בין השאר בסדרות "תאג"ד", "בלו נטלי" ו"לאהוב את אנה", וכתבה וביימה סרטים עלילתיים ודוקומנטריים, הסכימה לשבת לשיחה מלב אל לב, להוציא את דמותה לאור ולשתף בתחושותיה. "בתחילת שנות העשרים, כשהייתי שחקנית צעירה, קיבלתי תפקיד משמעותי בסדרה שבה השתתפו משה איבגי ורונית אלקבץ", סיפרה אנה לוואלה! תרבות השבוע. "כמובן שמאוד התרגשתי מההזדמנות לשחק בתחילת הקריירה שלי עם אחד השחקנים הגדולים בארץ. זומנתי לחזרה עם איבגי. החזרה הייתה הפעם הראשונה שעבדתי איתו. הוא אמר שהוא רוצה לעבוד איתי לבד. לפי התסריט היה צריך להיות בין הדמויות שלנו רומן שבסופו יש גם נשיקה".

עוד בוואלה!

"אני אמיתית - לא רוח רפאים": אחת הנשים מפרשת איבגי עונה על כל השאלות

לכתבה המלאה
השחקנית והבמאית אנה סטפן, אחת העדות המרכזיות בתחקיר וואלה! NEWS על ההטרדות וההתקפות של השחקן משה איבגי, נחשפת לראשונה בשמה ובפניה. ראובן קסטרו
"לא רק שעברתי חוויה טראומתית בגלל איבגי - גם פוטרתי בגללו, נפגעה לי פרנסה ונפגעה לי הקריירה". אנה סטפן/ראובן קסטרו

"מהר מאוד איבגי אמר לי - בוא נעזוב את הטקסט, מה שחשוב זה הכימיה בינינו. זה הרגיש לי לא נוח. אמרתי לו 'לא נראה לי. בוא קודם נקרא את הסצנה ונעבוד על מערכת היחסים של הדמויות'. ותוך כדי שיחה מאוד קצרה, הוא מתקרב אליי וכופה עלי נשיקה, דוחף את הלשון בכוח לפה שלי ומקרב אותי בכוח אליו עם הידיים שלו. אני הדפתי אותו מעליי בדחיפה. זה היה פתאומי, כוחני ומגעיל. הייתי מאוד נסערת, יצאתי משם והחזרה נגמרה".

הסיפור, לדברי אנה, לא הסתיים שם. "למחרת התקשרו אליי מהסוכנות שלי, שהייתה גם הסוכנות של איבגי, ואמרו לי שהתפקיד לא ייצא לפועל. הבנתי מיד שזה בגלל שאיבגי לא מוכן לעבוד איתי. פיטרו אותי מהסדרה. וכך, בנוסף לחוויה הטראומתית שעברתי עם איבגי שהוא ניסה בכוח לנשק אותי - גם פיטרו אותי".

בדיקת פוליגרף שהוצעה לבקשת וואלה! NEWS ל-י', אחת העדות בתחקיר שחשף את פרשת איבגי, שנמצאה דוברת אמת. סריקה, מערכת וואלה!
שתיים מהנשים שהעידו בפני וואלה! תרבות נשלחו לבדיקת פוליגרף - ועברו אותה בהצלחה. דוח הפוליגרף של אנה סטפן/מערכת וואלה!, סריקה
"לפתע אני רואה שנכנסת בחורה צעירונת בתחילת שנות ה-20, ואני קולטת עליה שמשהו לא בסדר איתה. היא הולכת בצורה מוזרה, מאוד רועדת. שאלתי מה שלומה. גם בנות אחרות קלטו שמשהו לא בסדר איתה. היא סיפרה בבכי שכרגע איבגי הצמיד אותה לקיר ונישק אותה בכוח"

אנה מבהירה שגם במקרים שבהם מופיעה בתסריט סצנה אינטימית, הכול חייב לקרות באופן מוסכם. "גם אם יש סצנות של נשיקה בסרט זה לא אומר ששחקנים נפגשים וישר מתחילים להתנשק. לא בשביל זה לומדים משחק שלוש שנים. יש עבודה על טקסטים ועל דמות. זה דבר רגיש, עושים את זה בצורה רגישה, מוגנת ומוסכמת. אין צורך להתנשק בחזרות, להתנשק כולם יודעים. עושים חזרות על דמויות וטקסט. ומה שקרה לא היה מוסכם, הוא כפה את עצמו עליי ואז גרם לפיטורים שלי".

כמה שנים לאחר המקרה, לוהקה אנה לתפקיד קטן בסדרת טלוויזיה אחרת, שבה איבגי שיחק בתפקיד הראשי. "איבגי כמובן לא זכר אותי", אומרת אנה. "הצילומים היו במלון בתל אביב. ישבתי באחד החדרים של המלון, ששימש כחדר איפור והלבשה. ישבו שם מאפרת, מלבישה ושתי עוזרות הפקה. לפתע אני רואה שנכנסת בחורה צעירונת בתחילת שנות העשרים, ואני קולטת עליה שמשהו לא בסדר איתה. היא הולכת בצורה מוזרה כזאת, היא מאוד רועדת. ניגשתי אליה ושאלתי מה שלומה. גם בנות אחרות קלטו שמשהו לא בסדר איתה. היא סיפרה בבכי שכרגע איבגי הצמיד אותה בכוח לקיר ונישק אותה בכוח. היא רעדה ובכתה. הבאנו לה מים. ואז פתאום עוד בנות שהיו בחדר התחילו להגיד שגם בהן הוא נגע במקומות אינטימיים. אחת אמרה 'כן, גם לי הוא מעביר יד על הטוסיק'".

מה הרגשת כשקראת בתחקיר וואלה! תרבות על מקרים של נשים נוספות ובהם אישה שגילתה על דפוס התנהגות זהה לכאורה - התקפה מינית, התנגדות - ופיטורים מיד לאחר מכן?

"פרצתי בבכי. פשוט בכיתי. תמיד יש את הספק הזה שאולי זה קרה רק לי. אולי זה באשמתי. את מתחילה לפקפק בעצמך. וכשאני רואה שהיו עוד נשים - מעל עשרים נשים העידו בתקשורת - שעברו חוויה דומה לשלי, אני מבינה שזה לא בגללי אלא בגלל שהבן-אדם מטרידן ותוקף מינית סדרתי. הרגשתי שאני לא לבד. עשרות נשים טענו שאיבגי פגע בהן. לא רק שעברתי חוויה טראומתית בגללו - גם פוטרתי בגללו, נפגעה לי פרנסה ונפגעה לי הקריירה, ועוד בתחילת קריירה עם כזאת הזדמנות".

משה איבגי משפט חיפה. ראובן קסטרו
משה איבגי בבית משפט השלום בחיפה/ראובן קסטרו

ביום חמישי ייגזר דינו של איבגי. מה התחושות?

"בכלל לא האמנתי שזה יגיע למקום הזה. מבחינתי, העיקר הוא עצם החשיפה, הורדת המסכה שלו, וזה שיודעים איך הוא התנהל לאורך שנים בתעשייה. רבים מאוד בתעשייה ידעו על מעשיו וגיבו אותו. זו הצביעות של התעשייה שלנו שהולכת אחרי כוח ופרסום, והיה לי מאוד קשה לראות את זה. הוא דחף לשון לנשים שלרבות מהן לא היה כוח - שחקניות בתחילת דרכן, נערות מים, עוזרות הפקה, מאפרות ועוד. התעשייה התייצבה לצד מישהו שיש לו כוח. אני לא רודפת נקם, אני לא רוצה לראות אותו יושב בכלא. אני רוצה שיגיד סליחה וייקח אחריות. לאורך כל הדרך הוא לא לקח אחריות. הוא אמר 'לא פגעתי באף אישה'. זה רמת הכחשה שאני לא יכולה לתאר. איך הוא אומר את זה? הנה, אני אנה סטפן, ואני אומרת לך שהוא פגע בי".

מה המסר שאת רוצה להעביר לאיבגי עכשיו?

"קח אחריות, תבקש סליחה ותלך לטיפול. פשוט תטפל בעצמך".

השחקנית והבמאית אנה סטפן, אחת העדות המרכזיות בתחקיר וואלה! NEWS על ההטרדות וההתקפות של השחקן משה איבגי, נחשפת לראשונה בשמה ובפניה. ראובן קסטרו
"רבים מאוד בתעשייה ידעו על מעשיו וגיבו אותו". אנה סטפן/ראובן קסטרו
seperator
"התיישבתי בכיסא לידו באולם, באופן מקרי, והוא פשוט התחיל לגעת בי. הייתי עם חצאית, והוא דחף את היד שלו מתחת לחצאית שלי, בין הירכיים שלי, לעבר מקום אינטימי. הייתי בהלם"

במקביל לעדותה של סטפן, הגיעו לידי וואלה! תרבות עדויות חדשות של שתי נשים, שטוענות שאיבגי תקף גם אותן מינית. נ', אישה בשנות ה-50 לחייה שאינה מעולם התרבות, טוענת כי לפני כ-15 שנים איבגי תקף אותה מינית באולם קולנוע, בלי שום רקע של היכרות מוקדמת ביניהם. "הוטרדתי על ידי איבגי באופן מקרי, בלי שהוא מכיר אותי", סיפרה. "ישבתי לידו באופן מקרי בסינמטק ירושלים, באיזה אירוע עם הרצאה. אתה יודע, יושבים באופן חופשי באולם. התיישבתי בכיסא לידו באולם, באופן מקרי, והוא פשוט התחיל לגעת בי. הייתי עם חצאית, והוא דחף את היד שלו מתחת לחצאית שלי, בין הירכיים שלי, לעבר מקום אינטימי. הייתי בהלם כמובן. הגבתי בנוקשות. אמרתי לו: 'תעיף בבקשה את היד!'. העפתי לו את היד. הוא לא הכיר אותי בכלל. הוא לא ידע מי אני. הרגשתי מיאוס, שאט נפש, גועל. אם זה היה נמשך עוד רגע, הייתי יכולה להלבין את פניו. ההתנהגות שלו היא כוחנות וגועל נפש".

"אני לא מבינה, הוא ישב בקולנוע וחשב שהוא יכול לגעת בכל אחת? לתחושתי, ההתנהגות שלו נראתה כמו דבר שבשגרה בשבילו. שנים לאחר מכן, פגשתי אישה אחרת שסיפרה לי שהוטרדה על ידו. אמרתי לה: 'את יודעת שהוא הטריד גם אותי בעבר?'. זה משהו שאני לא אשכח. איבגי, שהיה לו לכאורה את כל העולם בכיס, כפה את עצמו על נשים. וזה בלתי נסבל שהוא נחשב למלך, וכולם ידעו והסתירו".

משה איבגי משפט חיפה. ראובן קסטרו
"שיטפל בעצמו". משה איבגי/ראובן קסטרו

ש', שעבדה בצעירותה כמלבישה ואביזרנית בהצגה שבה שיחק איבגי לפני כעשרים שנה, מגלה כעת לראשונה לוואלה! תרבות על סדרת הטרדות והתקפות מיניות שספגה לטענתה מהשחקן, למרות התנגדותה החוזרת ונשנית. "הייתי אחרי צבא, ועבדתי בתיאטרון. הוא היה אז סופרסטאר, ונראה בעיני כבר אז זקן. הייתי מלבישה ואביזרנית באחת מההצגות שבה שיחק. כמה וכמה פעמים קרה שאיבגי יוצא מהבמה אל מאחורי הקלעים, אני מחכה לו עם איזה אביזר או בגד שהוא צריך להחליף, ואז הוא תופס אותי חזק, מצמיד אותי לקוליסה או לקיר, דופק את הפה שלו על השפתיים שלי בנשיקה עם לשון. הפה שלי מכווץ, ואני אומרת לו 'תעוף מפה, יא מגעיל'. דחפתי אותו. הוא סוטה. זאת הייתה חוויה לא נעימה. נורא נגעלתי ממנו. סלדתי מזה ברמות קשות. זה היה ניצול מעמד מצדו".

"זה לא היה משהו חד פעמי. למרות שדחיתי אותו, הוא חזר ועשה את זה פעמים נוספות", מוסיפה ש'. "הוא גם נגע לי בטוסיק, בא לעשות מסאג', כל מיני מגעים כפויים ולא נעימים. לאורך כל התקופה שעבדתי איתו היו את העניינים האלה. בכל פעם הבהרתי לו שאני לא מעוניינת. אף פעם לא הייתי בעניין. לא היה שום שלב שבו שידרתי לו מסר שאני מעוניינת. הוא אולי חשב שאני כן בקטע שלו אבל ממש לא הייתי בכיוון אפילו. כשהוא כפה עליי נשיקות עם לשון - כיווצתי את השפתיים ודחפתי אותו. לא היה משהו שיכול לגרום לו לחשוב שאולי. זה זעזע אותי והגעיל אותי".

שתי עדויות אלה המתפרסמות לראשונה נוספות ל-10 שכבר פורסמו בתחקיר וואלה! תרבות. למיטב ידיעתנו, מבין 12 הנשים שהעידו אז והיום בפני וואלה! תרבות על ההטרדות וההתקפות של איבגי, רק אחת התלוננה במשטרה - מדובר באישה השנייה שטענה כי פוטרה לאחר שהותקפה וצלחה את בדיקת הפוליגרף, אולם על המקרה שלה חל חוק ההתיישנות. איבגי מסר בתגובה לתחקיר הראשון של וואלה! תרבות: "מעולם לא פגעתי בכל צורה שהיא באדם גבר או אישה. מצפוני שקט".

לפחות 20 עדויות של נשים שונות שטענו להטרדות ולהתקפות מיניות מצד איבגי פורסמו עד כה בתקשורת בישראל, מתוכן כאמור 12 כאן בוואלה! תרבות, שחשף את הפרשה.

השחקנית ר' מעידה באולפן וואלה! NEWS בפברואר 2016: "איבגי נשכב עלי, זה היה ברור שהוא מצפה שנתקדם"

עריכה: ניר חן
seperator

תגובתו של מיכאל כרמל, עורך דינו של משה איבגי:

"מרשי ואני מצרים על בחירת העיתוי העגום להעלות דברי שקר, דווקא ימים ספורים לפני גזר הדין. כאמור, וואלה! NEWS בוחר לעלות מחדש סיפור ממוחזר ושקרי שפורסם כבר ב-2016, בעילום שם, אך מעולם לא הגיעה למשטרה לתת עדות על כך.

יתרה מכך, לא רק שהסיפור מצוץ מהאצבע, הפליאה הטוענת לחזק את דבריה בסיפור מומצא נוסף שמעולם לא היה, וזאת בגדר שמועה בלבד, וכך הוא הופך לעובדה שאתם מתהדרים בה. הפלאתם להוסיף כי הדברים מגובים בבדיקת פוליגרף. אם כך, אנו תמהים מדוע לא טרחה לתת בדיקה זו למשטרה והאם ישנו אינטרס אחר בגינו היא בוחרת לספר זאת עתה. לנו האינטרס ברור לחלוטין. ועוד תמוה מדוע בחרה לחזור להפקה נוספת ולעבוד שוב עם איבגי, לאחר ש"נפגעה" מהתנהגותו. היעלה על הדעת שאיבגי "פיטר" אותה מסדרה אחת והסכים לעבוד איתה בסידרה אחרת? או מדוע "שכחה" בשנת 2016 לספר על הסדרה הנוספת.

"באשר למקרים הנוספים שאתם טוענים, האם גם הן עברו בדיקות פוליגרף, או לחילופין, האם פנו לתת עדות מטעמן במשטרה? ברור שלא. ולכן, אין בכוונתנו להגיב לשמועות נסתרות ודמוניות, שהדעת אינה סובלת. משטרת ישראל חקרה במשך חודשים ארוכים את אלו שעבדו עם איבגי לאורך כל הקריירה הארוכה שלו, נשים וגברים כאחד, כאשר איבגי שיתף פעולה באופן מלא עם הרשויות. ניסיון האתר שבעליו מואשם כיום בדין פלילי על יחסיו עם ראש הממשלה, בחר לעשות "לכאורה" תחקיר על איבגי שהיה ממבקריו החריפים ביותר של ראש הממשלה, ופנה לאינספור נשים ושידלן להתלונן תקשורתית על איבגי. מבין אלו שהאתר פנה אליהן, היו נשים רבות שמחו על החד צדדיות של התחקיר, ואף תמכו והוקירו את איבגי, אך דבר מכך לא הובא לידיעת הציבור.

"לפיכך אנו משוכנעים שמטרת של הפרסום עתה הוא ניסיון נואש לפגוע בעתידו ובגורלו של איבגי שמצא לנכון שלא להגיב להשמצות ללא כל כיסוי. במשך חמש שנים איבגי ספג השפלה ציבורית, נמנע מעיסוקו במקצוע ובחר לנהל את ההליך השיפוטי על פי דין".

השחקנית והבמאית אנה סטפן, אחת העדות המרכזיות בתחקיר וואלה! NEWS על ההטרדות וההתקפות של השחקן משה איבגי, נחשפת לראשונה בשמה ובפניה. ראובן קסטרו
לא מפחדת יותר. אנה סטפן/ראובן קסטרו
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully