וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"משתיקים אותנו, לא רוצים שנופיע. יהיה מרד, נפתח גם אם לא ייתנו לנו"

27.7.2020 / 12:38

בדיון בוועדת הקורונה של הכנסת בנושא משבר ענף התרבות, זעקה מנכ"לית בית ליסין: "המסעדות פתוחות, חדרי הכושר פתוחים, אבל את התרבות עצרו". פרופ' גרוטו הבטיח להעביר לממשלה מתווה לפתיחת מופעי תרבות ביומיים הקרובים. שאשא ביטון דרשה שהוא יובא לאישור הוועדה השבוע

בווידאו: ציפי פינס, מנכ"לית בית ליסין, בוועדת הקורונה, 27.7.20/צילום: ערוץ הכנסת

(בווידאו למעלה: מנכ"לית בית ליסין ציפי פינס במונולוג כואב בוועדת הקורונה)

ועדת הקורונה של הכנסת קיימה הבוקר (שני) דיון במשבר של ענף התרבות בישראל בעקבות התפשטות נגיף הקורונה. ח"כ אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם), לשעבר מנכ"לית משרד התרבות, אמרה: "כמאתיים אלף אנשים מובטלים, חלקם במוסדות הנתמכים וחלקם עצמאיים בעולם התרבות. כל יום מופיעים אנשים שרעבים ללחם. כן, זה לא חרטא, חלקם אמנים. אני לא יכולה שלא לחשוב שיש פה שיקולים זרים במי שעוצר את עולם התרבות. אני קוראת לראש הממשלה: תנו לעולם התרבות להיפתח. תנו לתרבות לפעול".

ציפי פינס, מנכ"לית תיאטרון בית ליסין שהגיעה לדיון, קראה לחברי הכנסת לפתוח את אולמות התיאטרון והתרבות: "האדמה רועדת. אנחנו יושבים בבית חמישה חודשים. הפתגם המפורסם 'ההצגה חייבת להימשך' איבד את המשמעות שלו. הופענו חולים, בריאים, במלחמות, באינתיפאדה, בכל מקום שהיו צריכים אותנו. לא היה מצב שהפסקנו הצגה אי פעם. זה כאילו מישהו מלמעלה תכנן את זה. כל אמנויות הבמה נעלמו, חוץ מהמוזיאונים. ואיזה פלא, מפוצץ במוזיאונים. אנשים עומדים בתור בצורה תרבותית. לא יודעת איך הם הצליחו להיכנס לחלון ההזדמנויות הקטן הזה אבל עלינו לא מדברים. חמישה חודשים, ואין תאריך יעד.

"סוג של מרד"

ציפי פינס: "עד עכשיו אנשים התנהגו נורא יפה. אפילו לא היינו בהפגנות, היו בהן רק בודדים ולא כגופים יוצרים שיש מאחוריהם 150 אלף אנשים. אני לא רוצה להגיד שאנחנו נפתח אם ייתנו לנו או לא ייתנו לנו. זה מה שנעשה. סוג של מרד"

"אנחנו עובדים באולמות גדולים, הם הנפגעים הגדולים ביותר", הוסיפה פינס. "לא הכנסנו שקל אחד בחמשת החודשים האלה. קבעו מתווה, קיבלנו את התו הסגול, קיבלנו את המגבלות הכי קשות, מה זה 19 איש באולם של אלף מקומות? המסעדות פותחים, חדרי הכושר פתוחים, אבל את התרבות עצרו. פתחנו לזמן קצר,שבועיים שלושה, ומיד סגרו אותנו. אפשר להגיד שמשתיקים אותנו. לא רוצים שנופיע. האדמה רועדת. חייבים לשמר את רוחה של התרבות הישראלי. תחושת העלבון שלנו מהתעלמות מנכסי צאן הברזל של התרבות היא מאוד קשה. אני מבקשת מכם לעזור לנו לפתוח את האולמות".

פינס הוסיפה והבהירה שבכוונתם לפתוח את האולמות, בין אם יאפשרו להם ובין אם לא: "עד עכשיו אנשים התנהגו נורא יפה. אפילו לא היינו בהפגנות, היו בהן רק בודדים ולא כגופים יוצרים שיש מאחוריהם 150 אלף אנשים. אני לא רוצה להגיד שאנחנו נפתח אם ייתנו לנו או לא ייתנו לנו. זה מה שנעשה. סוג של מרד. כי לא ייתכן שלא יתייחסו אלינו. לא ייתכן".

השחקנית והבמאית דליה שימקו שיגרה אף היא איום במרד: "לא חושבת שאנחנו צריכים להתחנן לכלום. אני זועמת, ואני מודיעה חד משמעית - אם לא יודיעו על פתיחה מידית אנחנו נפתח בעצמנו". על דבריה אלו השיבה לה יו"ר הוועדה יפעת שאשא-ביטון: "אנחנו לא רוצים שתיקחו את החוק לידיים. אנחנו כאן כדי לעזור לכם. אנחנו אנשי חוק, לא מסיתים אף אחד למרד ולדברים לא חוקיים. כל מה שנאמר כאן הוא נכון, יש כל כך הרבה דברים להסדיר בענף הזה".

ציפי פינס ועדת הקורונה. ערוץ הכנסת, צילום מסך
"תחושת עלבון". ציפי פינס/צילום מסך, ערוץ הכנסת

השחקן והקומיקאי ישראל קטורזה אמר בדיון: "נעלתם אותנו בלי שום סיבה. כשאמא שלי הייתה נותנת לי עונש זה היה עם סיבה, כאן קיבלנו עונש בלי שום סיבה. אמרו שהאמנים יורקים שישה מטר. אני יורק יותר רחוק. תשאלי את מיה דגן ב'מועדון לילה' כמה היא סבלה בזה. אבל בים ובמסעדות לא יורקים? למה הם כן ואני לא? בוא נעמוד בנהלים ונישאר פתוחים. את המינימום סגרתם, אפילו חמישים איש לתיאטרון הסמטא ביפו, גם את זה סגרתם. אתם רציניים? אנשים ישבו שם שני מטרים אחד עם השני עם מסיכות. גברת יפעת שאשא ביטון, לא ביקשנו עזרה כספית, ביקשנו לעבוד. לפני חמש שנים שיחקתי ב'הקוסם מארץ עוץ', ובו הקוסם נתן אפשרות לאריה לקבל אומץ, לאיש הפח לקבל לב ולדחליל שכל, אלה שלושה דברים שאנשים שמחליטים על עולם התרבות צריכים לקבל. מחקתם אותנו. תתייחסו אלינו. תקבלו את השכל ותפתחו אותנו".

פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, אמר בדיון כי ביומיים הקרובים יובא לממשלה מתווה לפתיחת מופעי תרבות ואמנות. יו"ר הוועדה, יפעת שאשא-ביטון דרשה כי המתווה יובא כבר השבוע לאישור הוועדה, או לכל המאוחר בתחילת השבוע הבא. "אישרתי את המתווה של הדרייב אין, אני יודע שהוא לא נותן מענה מלא", אמר פרופ' גרוטו בדיון. "אנחנו שוקלים לעשות הפרדה בין אנשים לא רק בדרייב אין ולאפשר הופעה בכל מיני מקומות גם לקהל יותר גדול בתנאי שתישאר ההפרדה של הקפסולות. יחד עם זאת, במסגרת הדיונים של הצעת החוק החדשה ניקח בחשבון גם את התרבות. אם נראה שיפור במגמת התחלואה נוכל לחזור למתווה שדומה למה שהיה".

יו"ר ועדת הקורונה, יפעת שאשא-ביטון
במהלך דיון בנושא מצב התרבות ואמנות. כנסת, ירושלים 27 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"זה הלחם והמים של הנפש". שאשא ביטון/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

יו"ר ועדת הקורונה, יפעת שאשא ביטון, אמרה לפרופ' גרוטו: "אנחנו רוצים שיאפשרו לאולמות להיפתח, למרחבים בחוץ שמקיימים הופעות להיפתח. גם הסיפור של הדרייב אין אולי נחמד, אבל תראו מה עשיתם - אתם מכניסים חמישה אנשים ביחד לרכב, והם יכולים לבוא גם לא ממשפחה אחת. אנחנו רוצים שהעולם הזה ייפתח. אולמות גדולים יכולים לאפשר מרווחים בין אנשים ולשמור על המגבלות. כל מה שאני מבקשת ממך זה שתפעל מהר, כי לרוח הישראלית כבר אין זמן לנשום, זה הלחם והמים של הנפש".

ח"כ מרב מיכאלי (העבודה) אמרה: "היה מתווה, הוא עבד ואז הפסיקו אותו. למה? התשובה היא - ככה. בעניין התרבות, זאת ממשלה שחלק ניכר ממנה, התמצית של מה שהיה לה להגיד בנושא תרבות זה: קאט דה בולשיט. תחום התרבות הוא אחד התחומים שנכנסו לקורונה הכי מורעבים, יותר כמעט מכולם. זה רגע ממש דרמטי מאוד להמשך הפעילות ההכרחית לקיומה של חברה אנושית. ממשלות נתניהו למיניהן פוגעות בתחום הזה כל הזמן ברצף".

גיא גוטמן, ראש מטה שר התרבות, אמר בדיון: "הצגנו בפני שר הבריאות מתווים לפתיחת עולם התרבות, שברובם מחוץ לאולמות. הצגנו מתווים שכוללים הופעות לפי קפסולות בלי הגבלת המשתתפים. התשובה הייתה שמשרד הבריאות רוצה לבחון מה שהצגנו, עוד כמה ימים יחזרו בתשובה למתווים שהצענו. מעבר לזה הוקם צוות בתוך המשרד, למחשבה מחוץ לקופסה איך להקים תרבות גם בימים האלה, שיתופי פעולה עם רשות הטבע והגנים, הנגשת תרבות. הצענו קול קורא להגשת רעיונות לתרבות מחוץ לקופסא. מנסים להנגיש תרבות גם בימים האלה".

בתגובה אמרה שאשא-ביטון: "הנפש של החברה שלנו שבורה. באולמות כל כך גדולים אפשר להכניס 500 או 700, תנסו לראות איך אתם מרווחים. מישהו פה צריך לדפוק על השולחן וזה אתם. מישהו כאן חייב לעשות את הצעד הזה, ולא בקולות קוראים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully