וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עברי לידר: "ההישג הגדול - פתיחת ההופעות", אסי לוי: "זה לעג לרש"

9.8.2020 / 20:50

המוזיקאי עברי לידר, שנכח בפגישת האמנים עם נתניהו, אמר לוואלה! תרבות כי ההחלטה לאשר הופעות תחת כיפת השמיים "היא דבר טוב. זה יותר ממה שהיה לפני הפגישה". מנכ"ל הבימה: "זה לא מספק את התיאטראות, אך טוב שהקשיבו לאמנים". אסי לוי: "זו החלטה שרירותית"

בווידאו: נציגי עולם התרבות מגיעים לפגישה עם נתניהו/צילום: רוני כנפו, עריכה: אסף דרורי

"ההישג הגדול של הפגישה שלנו, האמנים, עם ראש הממשלה נתניהו הוא פתיחת ההופעות באוויר הפתוח" - כך אמר (ראשון) לוואלה! תרבות המוזיקאי עברי לידר, שנכח בפגישת האמנים עם ראש הממשלה בניסיון לפתור את משבר ענף התרבות שנגרם בשל התפשטות נגיף הקורונה. "באנו לדבר בשם כל ה-200 אלף איש שלא עובדים הרבה זמן ומרגישים קושי גדול", הוסיף לידר. "באנו קודם כל לשים את המצב חזק על השולחן, ובאופן מאוד ברור להשמיע את הקולות של האמנים ובעלי האולמות, פנים מול פנים. ההישג שהושג הוא הרבה יותר ממה שהיה לפני הפגישה הזאת. זה דבר טוב שקרה".

אילו בקשות העלתם ולא נעניתם בחיוב?

"הפתיחה של המקומות הסגורים, התיאטראות ובהם הקאמרי, הבימה ותיאטרון באר שבע, היכל התרבות, הם לא יוכלו להיפתח מחר. דובר על זה שתהיה התכנסות רצינית ומקצועית לדיון רציני ועמוק על איך פותחים את התיאטראות והמקומות הסגורים, שאלו גם דברים חשובים במיוחד לפני החורף".

משה קפטן, המנהל האמנותי של הבימה, כתב היום לפני פגישתכם עם נתניהו: "היום או מחר יפרסמו כנראה שיש מתווה, אבל אל תתנו לזה לבלבל אתכם... להציג על הדשא או בגינות ציבוריות או ברחבת ככר עירונית זה לא להחזיר את התרבות לשגרה".

לידר: "אנחנו לא מדברים על דשא וגינות ציבוריות. מדובר במקומות שבהם אנחנו מופיעים. זה מחזיר חלק מהתרבות ואני מודה לזה. הקיצוניות לא טובה. אחותי עובדת בקאמרי. אני חושב שקרה דבר מאוד משמעותי. אני חושב שהוסכם שצריך לדבר על הדרכים הכי מקצועיות לפתוח גם את התאטרון".

עברי לידר וגיא בסר עם כניסתם למשרד רה"מ לקראת פגישת נציגי עולם התרבות עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו 9 באוגוסט 2020. רוני כנפו
נקווה שלא עובדים עלינו. עברי לידר וגיא בסר/רוני כנפו

העובדה שרוב האמנים שנכחו בפגישה מזוהים עם הימין ואינם כאלה שמצטיירים כמי שהופכים שולחנות מול ראש הממשלה - יותר הזיקה או הועילה?

"זו היתה פגישה א-פוליטית. ביני לבין עצמי לא חשבתי על הדבר הזה, אני גם לא מסתכל ככה על אנשים ולא יודע מה הדעות הפוליטיות שלהם".

לדעתך ראוי שההפגנות יימשכו?

"אני לא אחראי להפגנות, ולא ראש המאבק, אלא רק אמן"

עוד בוואלה!

נתניהו נפגש עם האמנים: תאושר פתיחה של הופעות תחת כיפת השמיים

לכתבה המלאה
שר הביטחון וראש הממשלה החלופי בני גנץ יוצא למפגינים מעולם התרבות שהפגינו מחוץ לביתו בראש העין בעקבות הקפאת עולם התרבות בימי הקורונה. ראובן קסטרו
שר הביטחון וראש הממשלה החלופי בני גנץ יוצא למפגינים מעולם התרבות שהפגינו מחוץ לביתו בראש העין בעקבות הקפאת עולם התרבות בימי הקורונה/ראובן קסטרו

המפיק גיא בסר, אחד מבעלי בלוסטון לייב ניישן ישראל, נכח אף הוא בפגישה עם ראש הממשלה והיה אחד הכוחות המשמעותיים שדחפו לפתרון המוצע. "בשיחה הנחתי בפני ראש הממשלה מתווה מאוד ברור, שמדבר על קפסולות של עד 20 איש במקומות פתוחים ללא הגבלה בכמות הקפסולות. ראש הממשלה ראה את המתווה ואמר לי שהוא מאוד אוהב אותו. באותו רגע הוא נתן הוראה לשר הבריאות לשבת עם פרופ' גרוטו ולראות איך מחר בבוקר מאשרים את המתווה הזה באופן מידי. עד ה-1 בספטמבר צריכים לספק לנו מתווה פתיחה לאולמות הסגורים. זו עדיין לא החלטה, אבל כשראש הממשלה, שר התרבות ושר הבריאות יושבים בחדר אחד אני רוצה להאמין שלא עובדים עלינו".

"בפגישה דיברו על הקושי הנפשי הכבד של האמנים, דיברו על זה שחסר לקהל תרבות. ראש הממשלה אמר שהוא רואה את העצב בעיניים של האמנים ומזהה את הקושי. היה חשוב לשמוע שהוא מזדהה עם עולם התרבות. מדובר במגיפה עולמית, אף אחד לא ציפה לצאת מהפגישה עם אישור להביא את 'גאנז אנד רוזס' בחודש הבא, אנחנו עושים את זה הדרגתי. מבחינתנו כבר בשבוע הבא אפשר להוציא לאור הופעות של אלפי אנשים".

אסי לוי במהלך הפגנת עולם התרבות כנגד רה"מ החליפי, בני גנץ. הטללים 9, ראש העין 9 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
לעג לרש. אסי לוי/ראובן קסטרו

בניגוד ללידר, היו מי שפחות התלהבו מהחלטת נתניהו. השחקנית אסי לוי, שהגיעה להפגנה מול ביתו של שר הביטחון בני גנץ, אמרה לוואלה! תרבות בתגובה להחלטה: "מבחינת התיאטרון זה לא בשורה - זה לעג לרש. לקיים הצגות תיאטרון בחוץ זו החלטה שרירותית שלא נראית לי ברת ביצוע. אני לא מניחה שהממשלה תיתן תקציב לתיאטראות להיערך לקיום והתאמה של הצגות בחוץ. אנחנו מקצוע שבו משקיעים הרבה למשל בעיצוב של הבמה. אני לא מבינה את ההחלטה הזאת. זה לא יכול להתאים לתיאטרון, זו החלטה שרירותית, מי ישלם את הכסף על זה? אנחנו לא מופע מוזיקלי.

"הגעתי להפגנה מול הבית של בני גנץ עם עוד אנשי תרבות, ואמרנו שצריך לפתוח את התרבות ולא לתת לה לגווע. צריך לקחת החלטה ולעשות את הצעד. אנחנו הלב של המדינה וכשכולם כואבים הם נאחזים בנו, שנרגיע ונשמח אותם. מבקשים שיפתחו אותנו. לא יכול להיות שיפתחו מכוני כושר ובריכות ואנחנו יושבים בצד".

מנכ"ל הבימה נעם סמל הוסיף בשיחה עם וואלה! תרבות: "הופעות תחת כיפת השמיים עם קפסולות - זה לא מספק לא את הבימה, לא את האופרה ולא את הפילהרמונית. אנחנו לא יכולים להיערך במהירות כזאת. עם זאת, אני שמח שהייתה הקשבה. ישיבה של שעתיים וחצי עם עולם התרבות אני לא חושב שהייתה אי פעם בארץ. אם התחלואה תרד אפילו קצת, יהיה מתווה גם לאולמות הסגורים. מדובר באלף אולמות בכל רחבי הארץ".

הפגנת עולם התרבות כנגד רה"מ החליפי, בני גנץ. הטללים 9, ראש העין 9 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
הפגנת עולם התרבות מול ביתו של גנץ/ראובן קסטרו

גם מנהל מועדון הבארבי שאול מזרחי לא נשמע נלהב, בלשון המעטה. בשיחה עם וואלה! תרבות הוא הכריז: "לא דאגו למקומות הסגורים כי כל העסקנים שישבו אצל הביבים והחילים אין להם נגיעה לאולמות התרבות ולמקומות הסגורים. לצערי הרב אנחנו עדיין נמצאים בסיטואציה שמי שמנהל לכאורה ובמרכאות את המשאים ומתנים זה אנשים שאין להם נגיעה למועדונים. דבר שני, מוזר לי שלפני שבועיים מינו פרויקטור, שאמור להיות אחראי על מה כן ומה לא, ולהביא תכנית מסודרת, ועכשיו, אחרי פגישה עם יהורם גאון ועברי לידר מקבלים החלטה פופוליסטית. נמתין עד הסוף למתווים. אני לא פותח שמפניות, שאחרים יפתחו. אני בספק אם המתווה הזה יהיה טוב ליזם פרטי, תלוי בכמות האנשים. אם הגענו למצב שאומרים כן לאמנים ולמפיקים בפגישה ומורים לפתוח במיידי - אז כנראה אנחנו הולכים לבחירות. הרי לא עניינו אף אחד יותר מחמישה חודשים. לצערי הרב, אנחנו נמצאים בסיטואציה מגוחכת של ממשלה לחיצה ומטומטמת שלא מבינה מחייה. יתחיל עכשיו גיהינום בגלל החלטות פופוליסטיות. ואין פרויקטור שלוקח החלטות".

ארגון השחקנים שח"ם מסר: "מתווה אחיד לכולם משמעותו דין הסופר, הקניון וחוף הים כדין אולמות התאטרון, הצגות ומופעי החוץ. בזמן שמאשרים טיסות של 300 איש ללא קפסולות אין סיבה לא לפתוח את אולמות התרבות".

מפורום מוסדות התרבות נמסר: "על אף שראשי מערכת הבריאות כבר הסכימו להתחיל לפתוח אולמות בצורה הדרגתית כבר בשבועיים הקרובים, ה'בשורה' שיצאה הערב מראש הממשלה מתייחסת רק למופעי תרבות בחוץ. מופעים בחוץ הינם חד פעמיים במהותם, ואילו ליבת העשייה התרבותית נמצאת באולמות, אשר על פי הפרופסורים גמזו וגרוטו 'אינם מהווים מקור הדבקה' (ציטוט שלהם). אולמות התרבות בטוחים בהרבה ממטוסים, ממסעדות, מחדרי כושר ומאיקאה, ולמרות זאת רבבות אמני, יוצרי, ועובדי עולם התרבות הם בני ערובה כבר חודשים רבים להחלטות שרירותיות וחסרות פשר. אין צורך ב'מתווה חדש', יש מתווה קיים אשר הופעל בהצלחה במשך 12 יום ובוטל ללא הסבר. ביום שלישי הקרוב נעלה כולנו לבלפור ונקרא לפתיחת אולמות התרבות והשבת הענף לחיים".

הפגנת עולם התרבות כנגד רה"מ החליפי, בני גנץ. הטללים 9, ראש העין 9 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
הפגנת עולם התרבות מול ביתו של גנץ/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully