וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שוטרים ירו במפגינים ערבים במטרה להרוג, ועד היום לא שילמו על כך מחיר"

23.9.2020 / 0:00

במלאת עשרים שנה למהומות אוקטובר, ישודר הערב בכאן 11 הדוקו "עשרה ימים באוקטובר". אייל דץ, במאי הסרט, הגיע לפודקאסט של וואלה! תרבות להסביר איך זה שאף שוטר לא שילם מחיר על מותם של 13 מפגינים ערבים

לפני עשרים שנה, חוותה ישראל את אחד האירועים הקשים בתולדותיה: מהומות אוקטובר 2000, שהתחילו עם עלייתו של אריאל שרון להר הבית, והתפתחו להתפרעויות אלימות בסופן מתו 14 איש, בהם 12 מפגינים ערבים-ישראלים, פלסטיני שלא היה אזרח ישראל ואזרח יהודי אחד.

אך קשים ככל שהיו האירועים, נראה כי כעבור שני עשורים, החברה הישראלית העדיפה להדחיק אותם, והתרבות המקומית עסוקה בקורונה, בשלום עם האמירויות או סתם באסקפיזם. יוצא הדופן היחיד הוא "עשרה ימים באוקטובר", סרטו התיעודי של אייל דץ, שישודר היום (רביעי) בכאן 11 בשעה 21:15. לקראת השידור, הגיע היוצר להתארח בפודקאסט של וואלה! תרבות.

הסרט בנוי כולו מקטעי ארכיון, בלי ראיונות עכשוויים, ויש בו גם חומרים שטרם נחשפו, לא כולם קלים לצפייה. "התיעוד שהיה לי הכי קשה לצפות בו הוא של האירועים בטבריה", אומר דץ. "אנשים יצאו החוצה לרחובות, שברו חנויות של ערבים, הסתערו על המסגד העתיק בעיר ושרפו אותו. השגתי קלטת שמתעדת את האירועים האלה מתחילתם ועד סופם. צלם חדשות התעקש לעשות את עבודתו ולתעד את הכל, אפילו שאיימו עליו. החומרים הגיעו אליי וכיהודי, קשה לי לראות את המראה של המון יהודי שמתנהג ככה".

אייל דץ. באדיבות המצולמים
"כיהודי, היה לי קשה לראות את המראה של המון יהודי שמתנהג כך". אייל דץ/באדיבות המצולמים

המהומות כללו מעשי ונדליזם ואלימות של יהודים, הפגנות סוערות של ערבים-ישראלים וחמור מכל, ירי משטרתי שהוביל למיתות הרבות. נהוג לומר שבישראל הש"ג אשם, אך הפעם קרה ההפך: מי שהיה ראש הממשלה בזמנו, אהוד ברק, שילם בקריירה הפוליטית שלו, וכך גם השר לביטחון פנים דאז שלמה בן עמי, אך השוטרים שביצעו את הירי לא נשאו בתוצאות.

"יושבים היום שוטרים עם דם על הידיים שלא שילמו מחיר", אומר דץ. "אלה אנשים שירו במתכוון במטרה להרוג. אתה לא יורה לפלג גוף עליון של מישהו אם אתה לא מנסה להרוג. למה לא קרה כלום? לא צריך לראות סדרות טלוויזיה כדי לדעת שמערכות מגינות על עצמן. היה חיפוי וטיוח בחקירה של מח"ש. יש משפחות שיקיריהן נהרגו והן לעולם לא יידעו מי הרג אותן".

דץ פוקד מדי שבוע את ההפגנות בבלפור, והוא אומר שלאור כל המידע שנחשף אליו לגבי מהומות אוקטובר, קשה לו להתרגש מן הטענות לאלימות משטרתית כיום. "אני יודע איך פיזרו פה הפגנות בעבר, ויודע מה היה קורה אם המפגינים בבלפור היו ערבים או אתיופים", הוא אומר. "הכל נובע מדעות קדומות. שוטר פועל בהתאם למה שהוא מגדיר כאיומים, והתפיסה שהתחנך עליה היא שערבים הם איום, ולכן הוא פועל ביתר אלימות. במהומות אוקטובר, התפיסה של המשטרה היתה שמדובר באויב שבא לעשות הפיכה בארץ ולאנוס את הבנות שלנו".

עוד בוואלה!

"מפקד גדודי אל-אקצא איים שיעשה ממני שווארמה"

לכתבה המלאה
עשרה ימים באוקטובר. כאן 11,
בלי ראיונות עכשוויים. מתוך "עשרה ימים באוקטובר"/כאן 11

וגם: למה הסרט מתבסס על קטעי ארכיון בלבד, מה בכל זאת היה שואל כיום את אהוד ברק לו היה פוגש אותו, והאם המהומות הללו עלולות לחזור על עצמן?

נוסף ל"עשרה ימים באוקטובר", דץ חתום גם על כמה תוצרים תיעודיים אחרים הזמינים בכאן 11 - הסרט "אסתיר פניי" והסדרות "רבנו" ו"סטוריז". רוב אלה עוסקות בעולם החרדי, והוא מסביר מה גרם לו, כתל אביבי חילוני, להתחבר לנושאים האלה, ואיך עולה בידיו להשלים כל כך הרבה פרויקטים אף שלא למד קולנוע.

עקבו אחר הפודקאסט באפליקציות: הרשמו בספוטיפיי. הרשמו באפל.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully