וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסטיבל עכו בגרסה מקוונת: הצגות על ציונות, ופחות הצגות בערבית

10.11.2020 / 12:20

לאחר שנדחה בעקבות סגר הקורונה, יתקיים פסטיבל עכו לתיאטרון אחר און ליין בחנוכה. בעוד שיועברו ברשת שבע הצגות התחרות, רובן עוסקות בציונות, לא יופיעו בו כמתוכנן שלוש ההצגות האורחות בשפה הערבית שנבחרו להתקיים בו

השחקן והבמאי עודד קוטלר נואם באירוע מחאה נגד הקפאת התרבות בימי הקורונה שהתקיים ברחבה שליד התיאטרון הערבי עברי ביפו, 29 באוקטובר 2020/סטילס: ראובן קסטרו, וידאו: וואלה! NEWS

לאחר שקיומו נדחה בעקבות סגר הקורונה, הוחלט לקיים את פסטיבל עכו לתיאטרון אחר ה-41 און ליין, בתשלום. זה יקרה במהלך חג החנוכה, ב-13-15 בדצמבר. מארגני הפסטיבל קיוו תחילה כי למרות הקורונה יוכלו לקיים את הפסטיבל בפני קהל בחודש שעבר, בחול המועד סוכות, בהופעות תחת השמים וללא אירועי חוצות, אולם כאמור הדבר לא התאפשר בגלל הקורונה. חלק מהצגות התחרות יצולמו בחללי הפסטיבל בעיר העתיקה בעכו ויעברו התאמה לרשת, וחלק מההצגות יתקיימו כמופעי זום חיים ואינטרקטיביים ברשת. מהפסטיבל נמסר ש"כפסטיבל לתיאטרון אחר, ההצגות אינן מצולמות כפי שהצגות תיאטרון מצולמות בדרך כלל אלא עם טוויסט". זהו הפסטיבל הראשון עליו חתום כמנכ"ל מאור בנזינו ובניהולו האומנותי של שלום שמואלוב.

התחרות תתקיים כמתוכנן בין שבע ההצגות. מוקדם יותר השנה נמסר מטעם הפסטיבל כי "היוצרים השנה, רובם ככולם, מבקשים לדון בסוגית הציונות, הנרטיב הציוני, המטרות והיעדים של הציונות ובאתוס הישראלי". מכיוון שנבחרו שבע הצגות מתוך 180 מוצעות, קשה להאמין שמדובר בצירוף מקרים שרובן ככולן עוסקות בציונות, ועולה התהייה האם מדובר בשאריות של מורשת השרה רגב. כזכור, בשנת 2017 פסלה ועדת ההיגוי של הפסטיבל את הצגתה של עינת ויצמן, "אסירי הכיבוש", ובתגובה לכך התעוררה סערה, התפטר המנהל האמנותי של הפסטיבל אבי גיבסון ושמונה הצגות מתוכננות פרשו מהפסטיבל.

בגרסה המקוונת של הפסטיבל לא יוצגו שלוש הצגות אורחות בשפה הערבית שהיו אמורות להיות מוצגות במהלכו על פי התכנית המקורית: "שתי נשים" בהפקת התיאטרון הכפרי טמרה, מאת נביל עאזאר, זוכת פרס ההצגה הטובה בפסטיבל מסרחיד 2019; "מונה" של המרכז לתיאטרון עכו בבימויו של ברק בן דוד; ו"המופע האחרון" בהפקת תיאטרון אלמהבאש מרהט, בבימויו של מוחמד עיד, המבוסס על אוסף סיפורים מאת הסופר התורכי עזיז ניסין, "מולייר הספרות הטורקית". האחרונה זכתה בפרס ההצגה הטובה בפסטיבל מסרחיד 2018.

ההצגה "1948", שיצרה וביימה אפרת שטינלאוף, ונבחרה להתתמודד בתחרות פסטיבל עכו לתיאטרון אחר 2020. אילן בשור,
פסטיבל עכו 2020: עם הצגות ציוניות, ובלי הצגות ערביות אורחות. ההצגה "1948", שיצרה וביימה אפרת שטינלאוף/אילן בשור

"זה אבסורד שאין אף הצגה ערבית אורחת בפסטיבל עכו", אומר לוואלה! תרבות סהל אלדבסאן, שחקן ומנהל השיווק של תיאטרון אלמהבאש מרהט, שהצגתו לא תופיע בפסטיבל. "היינו אמורים להופיע עם ההצגה 'המופע האחרון'. הפסטיבל דיבר איתנו על צילום ההצגה. בגלל שזו הצגה שבה הקהל משתתף בהצגה, לא יכולנו לצלם אותה און ליין לפסטיבל. הצענו לפסטיבל שנעלה במקום זאת את ההצגה 'חלב ציפור'. הפסטיבל סרב כי ההצגה השתתפה בפסטיבל לפני שנתיים. אנחנו לא מבינים למה לא הסכימו, הרי למסגרת הלא תחרותית לא חייבים הצגות חדשות. הצענו חלופה נוספת - לצלם הצגה חדשה שלנו ששמה 'גופה על המדרכה'. אבל הפסטיבל סרב בגלל שהיא תשתתף בפסטיבל אחר בעכו, מסחריד".

מוני יוסף, מנהל תיאטרון עכו שריכז את ההצגות הערביות בפסטיבל, אומר לוואלה! תרבות: "שלוש ההצגות הערביות החליטו שמבחינה כלכלית לא כדאי להן להצטלם און ליין והיתה גם בעיית לוח זמנים. יש לנו פסטיבל אחר בעכו, ששמו מסחריד, שמתחיל ב-30 בנובמבר, ולכן הפקות לא יכלו להתפנות עכשיו. עיריית עכו נותנת לציבור הערבי והיהודי במה פתוחה לחלוטין".

עוד מסרה הנהלת הפסטיבל לאחר פניית וואלה! תרבות, כי היא "רואה חשיבות רבה במתן במה ליצירה ערבית, כפי שגם עשתה בשנים קודמות כולל בשנה שעברה. על מנת לתת ביטוי ליצירה ערבית גם השנה ולמרות הנסיבות, בימים האחרונים פועלת הפקת פסטיבל עכו לתיאטרון אחר מול פסטיבל מסרחיד, כי לאחר קיומו אחת מההפקות המשתתפות בו תתארח כהצגה בפסטיבל עכו המקוון".

שבע הצגות התחרות שיופיעו דרך הרשת הן "הג'וינט הישראלי" מאת ערן טובול, "פינטה" שיוצרת ומביימת רוני טוביאס גדעון, "1948" שיצרה וביימה אפרת שטינלאוף, "מדמיינים Art Attack" מאת ניב שיינפלד ואורן לאור, "אלאים الأيام Alayam" שכתב ומביים אלעד משה, "על אדמה מוזרת" שיצרה ומביימת סיון שלצר, ו"הקהל מתבקש לעמוד" מאת עדינה חיימיס ועידו קולטון ובבימויו, ובכיכובה של אסתי זקהיים. בנוסף, יתקיים דיון מיוחד בזום בנושא "תיאטרון במשבר" בהנחיית מאיה ערד יסעור.

לפני כחודשיים, עם היוודע על דחיית פסטיבל עכו בעקבות הסגר השני, אמרה לוואלה! תרבות יו"ר שח"ם - ארגון השחקנים - אסתי זקהיים: "אחרי שעבדנו על ההצגה לפסטיבל עכו במשך חודשיים וחצי של חזרות, הקפיאו אותה. זה נורא. זה כמו להיות בהיריון ובאמצע אומרים לך - אין לידה. הפקיעו את פסטיבל עכו וגם את פסטיבל חיפה ועוד. סוכות הוא חג שבו יוצאות משפחות של מטיילים והולכים לפסטיבלים. אני חושבת שלמשרד הבריאות לא אכפת, הם יותר חרדים מהחרדים ועסוקים לרצות אותם, ולא אכפת להם מהאמנים ומצרכני האמנות. כשאני קוראת את ההוראות של הסגר אני מתפלצת. יש תחושה ששמים אותנו בצד ושאנחנו לא חיוניים - לא קולנוע, לא תיאטרון, ולא אמנות - להם אסור לעבוד בעוד שלאחרים מותר. אני מרגישה חסרת אונים. למה זה ככה? כי אין לי שדולה? כי אין לי כוח במרכז הליכוד? כי אין לי דרעי או ליצמן שיכולים לאיים? בתחושה שלי אין לי נשק. נראה שאנחנו לבד במערכה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully