וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדשות 12 אפשרו לנתניהו להפיץ פייק ניוז, חדשות 13 עשו את הדבר הנכון

בן בירון בראודה

3.12.2020 / 8:25

במקום לעצור אתמול את השידור, חדשות 12 איפשרו לנתניהו להמשיך להפיץ אמת אלטרנטיבית. עם כזה טיפול מלטף, מי צריך את ערוץ 20? מזל שיש את חדשות 13 המושמצים, שדווקא הם בחרו בגישה ערכית יותר

בווידאו: נתנינו קורא לגנץ שלא ללכת לבחירות/צילום: לע"מ

אני לא מרחם על דור הטיקטוק, מצד אחד - החיים שלהם מתקיימים בלופ אינסופי של סרטונים בני 15 שניות, שירים, בדיחות, אופנה והכל באריזה קלילה ופופית וריקוד שכיפי לחקות. מצד אחר - החיים עצמם, אלה בעולם שמחוץ לסלולרי, הולכים ונראים כמו סוגיה בפילוסופיה יוונית, כזאת שאפילו אריסטו בעצמו היה מתעייף מלדון בה. בערב בו מדינת ישראל נמצאת כנראה בראשיתה של מערכת בחירות רביעית תוך פחות משנתיים, כל מה שידענו על דמוקרטיה מרגיש ארכאי ומנותק. במהדורות החדשות המרכזיות של ערוצים 12 (קשת) ו-13 (רשת), ניסו לעשות לנו קצת סדר, האם זה עבד? ובכן, התשובה מורכבת (כמובן).

כדאי לציין שהמהדורות המרכזיות אתמול הגיעו אחרי יום שרובו לווה בשידורים חיים ממליאת הכנסת. הכתבים והפרשנים הפוליטיים, ביניהם דפנה ליאל, ירון אברהם ועמית סגל (12) ספי עובדיה, ליאור קינן, ורביב דרוקר (13), הגיעו אליהן עם הלשון בחוץ, אחרי ימים שלמים של דיווח על ידיעות וספינים מהלשכות של הליכוד וכחול לבן. נראה כי הרבה לפני שהן בכלל התחילו, לאף אחד מהעוסקים במלאכה אין בכלל חשק לשחק. אם אכן אין חכם כבעל ניסיון, חברות החדשות שלנו היו צריכות להיות הכי טובות בעולם בסיקור מערכות בחירות, אבל האמת שזה ממש לא המצב.

בחדשות 12, המהדורה הכי נצפית ומדוברת בישראל, הצטרפו מיד אל מסיבת העיתונאים של ראש הממשלה נתניהו (לא לפני שהמיקרופון של דפנה ליאל נתקע כדי לסמן את מצב ממשלת האחדות) כהרגלו בקודש, בנימין נתניהו בחר להעביר את דבריו בשעת צפיית השיא בשני הערוצים, כדי לא לפספס את ההזדמנות לדבר ישירות לכל אזרח ואזרחית ולדקלם את דף המסרים שהוא כותב באותו רגע. כצפוי, בני גנץ וכחול לבן סומנו כאויב הגדול, אלה שעוסקים בפוליטיקה שולית בזמן שנתניהו עובד יומם וליל בהצלת עם ישראל. מי ששמע את הדברים קיבל את הרושם שכולנו צריכים להודות לו (לא חייבים בפקס, גם במייל זה בסדר) על כך שהוא נמצא כל העת בישיבות על ההתמודדות עם נגיף הקורונה ולא עסוק בלשחק גולף עם חבריו.

נתניהו פייק ניוז חדשות 13. חדשות 13, צילום מסך
הצהרות מול עובדות. חדשות 13 בודקים את הצהרת נתניהו אתמול/צילום מסך, חדשות 13

היחסים של נתניהו וחדשות 12 הם יחסי שנאה-אהבה-שנאה. בנו של ראש הממשלה, יאיר, קורא לערוץ אל-ג'זירה 12 ואפילו נאלץ להסיר ציוצים מכפישים על הכתבה המדינית דנה ויס ולפרסם התנצלות כדי לא להגיע לבית המשפט. הפרשן הפוליטי הבכיר ביותר של חדשות 12, אמנון אברמוביץ', הוא מן המתנגדים הקולניים ביותר של נתניהו. ובכל זאת - כשהבמה מלאה בפלאשים ושעת צפיית השיא לפניו, ביבי היה נואם גם בפני החיילים של דארת' ויידר ב"כוכבת המוות" של מלחמת הכוכבים. אצלו, כידוע, המטרה לגמרי מקדשת את האמצעים. למרות הדם הרע בין נתניהו וקשת 12, קרן מרציאנו ולצידה עמית סגל, נתנו לנתניהו לסיים את דבריו - נאום ארוך במיוחד - לפני שחזרו לאולפן ודנו בהשלכות ההצהרה.

בשעה בה נתניהו הפיץ פייק ניוז מוחלט לכל עבר. כמו הטענה על כך שכחול לבן הם אלה שהפרו את ההסכם הקואליציוני, העיתונאים של חדשות 12 לא עצרו את השידור, ובכך נתנו לקהל שלהם לקבל מציאות אלטרנטיבית. העולם דרך זווית הראייה של בנימין נתניהו. עם כזה טיפול מלטף למה ביבי צריך בכלל את ערוץ 20? בחדשות 13, דווקא אלה ש'הואשמו' בחודשים האחרונים בכך שהם מנסים להתחנף לליכוד, בחרו בגישה ערכית ומקצועית יותר. בזמן שנתניהו ציין שכחול לבן מפרים את ההסכם שנחתם בין התנועות, החמיא לעצמו ולפועלו ("בלי הצעדים שעשינו לא היו מתהלכים בינינו אלפים רבים", "לאירופה יש מה ללמוד מישראל", בין היתר) העלו ב-13 פלאחים בצד המסך שמפרידים בין "מה שאמר" לבין "מה שקרה במציאות".

המהלך הזה של חדשות 13 כבר זכה לביקורת אדירה בצד הימני של המפה, או לפחות בצד הביביסטי. לדברי המבקרים, ערוץ 13 לקח על עצמו את תפקיד "האח הגדול" (אם זה מכוון לעליית העונה החדשה בשבת אז שאפו על המחשבה המתוחכמת) ובחרו להפעיל עבור הצופים סוג של צנזורה. נכון, אין כאן חשיפה מוחלטת לדבריו של ראש הממשלה כפי שהובאו, אבל מצד שני - האם על עיתונאים לא מוטלת החובה לרדוף אחרי האמת? אין ספק שב-13 ראו לנגד עיניהם את המקבילות של ערוצי החדשות האמריקאים (CNN, ABC, FOX) שקטעו את דבריו של נשיא ארצות הברית היוצא דונלד טראמפ לנוכח טיעוניו כי הייתה הונאת בחירות.

עוד בוואלה!

יהורם גאון לנשיאות? דווקא רעיון נהדר, אז חבל שזה בחיים לא יקרה

לכתבה המלאה

למען האמת, אם יש משהו אחד שהתחדד בשנה האחרונה, זו העובדה העגומה הבאה: טראמפ אולי הפסיד את הבחירות, אבל הדרך שלו, זאת של "האמת האלטרנטיבית" או הפייק ניוז, היא זאת שניצחה. תקשורת הייתה מאז ומעולם תחום סובייקטיבי, הסיפור שאנחנו רואים תמיד מוטה בדרך כזאת או אחרת - מהזווית בה מונחת המצלמה ועד למוזיקה שמלווה את הכתבה. אז מה השתנה? הטראמפיזם ואיתו גם הביביזם, מבקש מאיתנו להאמין לבדיות שתואמות את תפיסת העולם שלנו. נכון, אנחנו יודעים שמדובר בשקר, אך אם זה מסתדר עם האג'נדה ואנחנו ניתן לכם מקורות מידע שמגבים את השקר, מי אמר שזה לא יכול להיות נכון?

כמובן שהסיפור הכי מכעיס של הערב, זה שנוגע באמת בחיים של רבים מאיתנו, זכה לאזכור קטן בהמשך המהדורה של חדשות 12. פרסום ראשון של כתב תכנית חיסכון, איתמר מינמר, לפיו עובדי משרד הבריאות מזמינים לעצמם אימונים בחלל סגור בניגוד להנחיות, בזמן שהם מורים לממשלה לאסור על קיום אימונים כאלה ובעצם הורסים את הפרנסה של עשרות אלפי אנשים שעובדים בתחום. במדינה מתוקנת, ידיעה כזאת אמורה הייתה לפתוח מהדורה ולהביא למרד ברחובות. במציאות שלנו, זאת רק עוד לבנה שנופלת מהמטריקס שכולנו חיים בו. אם עדיין לא החלטתם במי לבחור - אל דאגה, יש לכם זמן עד המערכת הבאה (וזו שאחריה וזו שאחריה ועוד ועוד).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully