וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גם בזקנתו, יעקב אגמון היה צעיר. רבים גדלו לאורו - והאור שלו היה גדול"

16.12.2020 / 15:11

מנכ"ל הבימה נעם סמל ספד ליעקב אגמון שהלך היום לעולמו בגיל 91: "הוא היה חבר, אח, מורה ופרטנר". השחקן עודד קוטלר: "שילב בין עממי לאינטלקטואלי". הבמאי איציק ויינגרטן: "להקשיב לו היה כמו להקשיב למנטור ענק"

בווידאו: גילה אלמגור סופדת לבעלה יעקב אגמון/צילום: יותם רונן

עולם התרבות הישראלי נפרד בצער מיעקב אגמון, אחד מבכירי אנשי התיאטרון בישראל, שהלך היום (רביעי) לעולמו בגיל 91 בבית החולים תל השומר כתוצאה מקריסת מערכות. אגמון נחשב לאחד האנשים שהשפיעו יותר מכל על חיי התרבות והתיאטרון במדינת ישראל וכיהן בין השאר כמנכ"ל תיאטרון הבימה. הוא הותיר אחריו אישה - השחקנית גילה אלמגור - בן, בת, נכדים ונינים. "הכאב גדול", אמרה אלמגור לוואלה! תרבות והוסיפה כי בעלה הובא ללא דופק לתל השומר על ידי בתו, בזמן שאלמגור עצמה אושפזה בבית החולים במחלקה האורולגית להוצאת אבן מהכליות. ההלוויה תתקיים מחר בשעה 12.00 בצהריים בבית העלמין בקיבוץ שפיים.


נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ספד: "יענק'לה אגמון איננו. מנהל התיאטראות האגדי, האיש שלא הסכים להשתעמם והמראיין הנפלא של "שאלות אישיות". הוא יצר ואצר עבורנו פסיפס היסטורי-תרבותי ישראלי שיישאר איתנו לדורי דורות. בשדרת הכוכבים של השמיים יש אחד על שמך, יענקל'ה. לך והטבע בו את כפות ידיך. גילה והמשפחה, כל אהבתנו לכם".

מנכ"ל הבימה נעם סמל ספד לאגמון בשיחה עם וואלה! תרבות: "יעקב היה לי חבר, היה לי אח, היה לי מורה, היה לי פרטנר. מדובר באדם שתרם רבות לתרבות הישראלית, קודם כל בעזרת סדרת התכניות שלו 'שאלות אישיות' בגלי צה"ל, ואחר כך ביוזמות בעולם התרבות והאמנות. הוא היה אוטודידקט, שהיה ידען גדול בתרבות, אמנות, היסטוריה ופוליטיקה. יזם עצמאי וגם יזם ציבורי. הוא פרץ לזירה הציבורית בחגיגות העשור למדינת ישראל. הוא היה בצמתים המרכזיים ביותר של התרבות הישראלית בשבעים השנה האחרונות. הייתי חבר שלו, שותף שלו ומתחרה שלו. המוסדות התרבותיים שאגמון פעל בהם בחייו - ידליקו נר לזכרו".

שר התרבות והספורט חילי טרופר ספד לאגמון: "יעקב היה בין גדולי המפיקים והבמאים בישראל. עשרות יצירותיו ייזכרו לדורות והשפעתו על התרבות בישראל תלווה אותנו שנים רבות. ליבי עם גילה אלמגור אגמון ובני המשפחה על לכתו".

גילה אלמגור, יעקב אגמון. איציק בירן,
יעקב אגמון וגילה אלמגור/איציק בירן

השחקן והבמאי עודד קוטלר ספד לאגמון בשיחה עם וואלה! תרבות: "באגמון היו תכונות מאוד מיוחדות ונדירות. הוא היה זן מיוחד של מה שקרוי בשם הכולל מדי 'אמרגנים'. האיש היה בעל כושר ארגוני יוצא דופן, ידע לארגן דברים ביד אחת, שלאחרים היה קשה בשלוש ידיים. הוא היה מיוחד בטעם שלו, בניסיון לאחד טעמים בין עממי ונגיש לרבים לבין מתחכם ואינטלקטואלי. מעבר לזה, היה לו קסם אישי יוצא דופן, שהשפיע על כל הסביבה שלו וגייס אנשים ללא קושי לעבוד איתו למען מטרות מסוימות.

"צריך לזכור שהוא מצד אחד ייסד את תאטרון 'בימות' - בשעה שתיאטראות התמוטטו כספית הוא הרים עסק שעמד על רגליו. הבנאדם העז להקים תיאטרון איכותי שהעלה הצגות כמו 'איש חסיד היה' ו'הנערים בחבורה'. הצגות שתיאטראות היו מרימים בכספי ציבור והוא הקים בכוחות עצמי. מצד שני, הוא ידע לעשות את חגיגות העשור למדינת ישראל. הוא ידע ללהק אנשים לתפקידים נכונים. היה לו הרבה הומור, ידע לצחוק ולהצחיק. ונוסף לכל הוא היה קריין בלתי נלאה, קרא ספרים והפך את זה לחלק מהתכנית 'שאלות אישיות' שלו בגלי צה"ל. היה צריך לעיין בהרבה חומר כדי לראיין את האיש ברמה הנכונה".

השחקן והבמאי איציק ויינגרטן אמר לוואלה! תרבות: "חלק גדול מאנשי התרבות הישראלית גדלו וצמחו ממש לאורו, והאור שלו היה גדול. הוא אחד האנשים הכי חכמים ועמוקים שאני הכרתי. הוא ליווה אותי מגיל צעיר - הפגישה הראשונה שלי איתו היתה כשהוא ניהל את 'בימות' ואני שיחקתי בהצגה 'ילדי קנדי' שעודד קוטלר ביים. הוא פנה אליי שאביים את המחזה הראשון של יהונתן גפן בבית ליסין, אחר כך נפגשתי איתו לאורך כל חיי בתחנות רבות ולמדתי ממנו רבות. ראיתי איך הוא ניהל את הבימה אמנותית עם הרבה אומץ, בלי התחנפויות, עם חיפושים אחרי תיאטרון חדש, עמוק ומורכב. אני מתאר לעצמי שההשפעה שלו לא הייתה רק על אנשי התאטרון המבוגרים אלא גם על הצעירים. הוא היה בקשר עמוק מאוד עם תלמידי בית הספר. הוא דיבר עם תלמידי תיאטרון על כך שתפקידם של אנשים צעירים הוא להיות אמיצים ולא לפחוד מפני שום דבר, וגם לא מעצמנו, כל הזמן ללכת קדימה, להוביל ולהיות האור שמאיר את המקומות החשובים והאפלים. להקשיב לו היה כמו להקשיב למנטור ענק. בפגישות שלו עם צעירים ראית כמה הוא מדבר בשפתם וכמה גם בזקנתו הוא היה כל כך צעיר. אני כל הזמן חושב עליו עם חיוך כי היה לו הומור נפלא".

עוד בוואלה!

יעקב אגמון, מבכירי עולם התיאטרון הישראלי, הלך לעולמו בגיל 91

לכתבה המלאה

אירוע המחווה לאגמון בצוותא, לפני שנה (צילום: דניאל לנצוז, באדיבות צוותא)

ראש האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד מסר: "סיפורו של יענקל'ה אגמון הוא סיפורה של התרבות הישראלית. מותו ישאיר אותנו קצת יתומי תרבות, בעולם שבו ענף התרבות והבידור נמצא באחת התקופות הקשות. חיבוק חזק לגילה והמשפחה, מורשתו ועיניו המחייכות ילוו אותנו תמיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully