וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"די, עשיתי את שלי": הסופר א.ב. יהושע מדבר על הסרטן והרצון למות

12.2.2021 / 7:00

הסופר א.ב. יהושע מגלה כי חלה בסרטן. בריאיון לתכנית "סוכן תרבות" שתשודר הערב בכאן 11 אמר כי אינו רוצה לחיות עוד, אינו מפחד מהמוות אלא רק מהייסורים, והוסיף: "אני מקבל את הקורונה ואת נתניהו אז אני אומר, 'בסדר, גמרנו, למה אני צריך להישאר כאן?'". צפו

קטע מריאיון עם הסופר א.ב. יהושע בתוכנית "סוכן תרבות" בהגשת קובי מידן בכאן 11, פברואר 2021/כאן 11

הסופר וחתן פרס ישראל לספרות, א.ב. יהושע, מגלה כי חלה בסרטן ונמצא בטיפולי כימותרפיה קשים, במסגרת ריאיונות לאלעד זרט ב"ידיעות אחרונות" ולקובי מידן בתכנית "סוכן תרבות" שתשודר הערב בכאן 11. יהושע סיפר כי הסרטן הופיע אצלו לפני קצת יותר משנה. לאחר טיפולים וניתוח היה נדמה מהבדיקות שהוא התגבר עליו אבל אז הופיע הסרטן פעם נוספת. הדבר הוביל לכך שהפסיק לכתוב. צפו בשני קטעים מרגשים מהתכנית "סוכן תרבות" (מעל ומתחת). הראיונות עם יהושע בן ה-84 התקיימו במסגרת קידום ספרו החדש, "הבת היחידה", בהוצאת הספרייה החדשה.

בתשובה לשאלתו של קובי מידן באיזה מצב הוא מבחינה מנטלית - במצב של מלחמה על החיים או סוף החיים או עוד אתגר שצריך לעבור ונמשיך - השיב יהושע: "לא, לא, זה לא עוד אתגר. כל כך הרבה אנשים נפטרו מסביבי. למשל אחרי שאיקה נפטרה (רעייתו שהלכה לעולמה בספטמבר 2016 - ש"ב), זה היה באמת מכה נוראית וצער עמוד מאוד. מותה היה קשה מאוד. ואחר כך, כמובן, מכיוון שהיינו באמת ביחד כל הזמן והיא קראה גם את היצירות, והיא גם נתנה לי את האור הירוק, ב'המנהרה', קראה 70 עמודים ואמרה לי 'תמשיך', ואז היא כבר לא יכלה להמשיך לקרוא. וכמובן הרבה חברים, דור שלם, כן. יהושע קנז, עמוס עוז, אהרון אפלפלד, נועם שריף, מנחם ברינקר, ירמיהו יובל, באמת קבוצה שלמה, מה זה? היו בני 80 ומשהו. והם מתו. ואני פתאום פה מקבל את טראמפ ואת הקורונה, ואת נתניהו בממשלה החמישית או השישית שלו, ואולי גם הבאה. אז אני אומר, 'בסדר, גמרנו, למה אני צריך להישאר כאן?'"

קטע נוסף מריאיון עם הסופר א.ב. יהושע בתוכנית "סוכן תרבות" בהגשת קובי מידן בכאן 11 (באדיבות כאן 11)

קטע מריאיון עם הסופר א.ב. יהושע בתוכנית "סוכן תרבות" בהגשת קובי מידן בכאן 11, פברואר 2021/כאן 11

"אדם צריך לדעת שיש לו סוף", הוסיף יהושע. "הוא צריך לחיות עם תודעת המוות. זה בעיני חשוב ואני מקבל בהלה כשמדברים על העניין הזה של הארכת החיים. מי זה היה, יובל נח הררי? זה נורא, יסתובבו כאן אנשים עד אינסוף. אתה צריך לפנות מקום גם. אתה צריך לפנות מקום לאחרים".

בתשובה לשאלת מידן האם הלב לא רוצה לחיות, לראות את הנכדים ולהמשיך לכתוב, השיב יהושע: "לא. אתה יודע, אתה עשית את מה שזה. אתה לא מחפש שעשועים חדשים. בסדר, אנשים לא מאמינים לי, כולם מפחדים מהייסורים, אבל לפחד מהמוות? לא. אתה רואה את זה באופן טבעי, ואני אומר את זה, אני ברמה מסוימת היום במצב של הקורונה שהוא מפחיד אותי מאוד, ומבהיל אותי מאוד מבחינת הפרספקטיבות שלו, והמוטציות שלו, המוטציות פתאום יוצרות לך דבר חדש. אז אתה אומר, 'למה אני צריך להיות נוכח בתוך העניין הזה'? עשיתי את שלי, הייתי במלחמות, הייתי בשלום, הייתי בזה, די. לגמור את המשמרת. לך לאוהל, תאחסן את הרובה ותשכב".

הריאיון המלא עם א.ב. יהושע ישודר בתכנית מיוחדת של "סוכן תרבות", היום בשעה 19:00 בכאן 11

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully