וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבוכה בפרס ישראל: אחרי שתמכה במתן הפרס לפרופ' ניצה בן דב - השופטת חזרה בה

עודכן לאחרונה: 8.3.2021 / 21:27

פרופ' יפה ברלוביץ, שופטת בוועדה שהעניקה את פרס ישראל לחקר הספרות לפרופ' ניצה בן דב - התחרטה על כך, וטוענת כעת כי היא אינה ראויה לפרס וכי הבחירה בה הוכתבה לה מראש. כך התברר ממכתב שברלוביץ שלחה היום לשר החינוך, שפורסם בתכנית "מה שכרוך" בכאן תרבות

פרופ' ניצה בן דב. באדיבות משפחת בן דב,
פרופ' ניצה בן דב/באדיבות משפחת בן דב

פרופ' יפה ברלוביץ, שופטת בועדה שהעניקה את פרס ישראל לחקר הספרות לפרופ' ניצה בן דב - התחרטה על כך, וטוענת כעת כי היא אינה ראויה לפרס. כך התברר היום (שני) ממכתב שברלוביץ שלחה לשר החינוך, יואב גלנט, שפורסם בתכנית "מה שכרוך" עם יובל אביבי ומיה סלע בכאן תרבות. במכתב ברלוביץ טוענת עוד כי הבחירה בבן דב הוכתבה לה מראש.

במכתב לשר החינוך, כתבה בין השאר ברלוביץ: "פרופ' ניצה בן דב היא חוקרת חרוצה ומגוונת, אבל היא לא עומדת בסימן המצויינות של משכמה ומעלה, כפי שדורש הפרס (...) מצאתי את עצמי במיעוט, וכל ניסיון מראש, לשכנע ולנמק לגבי הבחירות שלי עלו בתוהו. שתי השופטות, פרופ' שנהר וגב' רותם, היו נחושות בבחירתן, וזכותן כמובן לעמוד על כך. מאידך, בפני ניצבו שתי אפשרויות: לקום ולעזוב את הועדה, ואז הייתי גורמת למהומה וטרחה לכם (להעמיד ועדה חדשה, ולהתחיל בכל הפרוצדורות מחדש) - או להסכים. בלב כבד הסכמתי. מאידך, אם הייתה ועדה של חמישה שופטים/ות, מרחב המשא ומתן היה פתוח ושקול יותר להחלטה".

עוד ציינה במכתבה כי "אני מודה מקרב לב כי בחרתן בשלוש נשים לשמש שופטות הועדה, עם זאת הייתי נדהמת כאשר הבנתי שנבחרנו כנשים כדי לחולל אפליה מתקנת ולהעניק את הפרס לאישה חוקרת (...) במעמד של בחירת פרס ישראל, הקריטריון לבחירה הוא קודם כל שיוויון מגדרי בסימן של מצויינות". ברלוביץ מציינת כי רצתה להעניק את הפרס השנה לחוקר הספרות פרופ' הלל ברזל, והוסיפה: "אבל מצאתי עצמי נאלצת לוותר על הבחירה החופשית שלי ולהעתר, אמנם לבחירה מגדרית, אבל מוכתבת".

בנוסף, ברלוביץ מותחת ביקורת על הבחירה בסופרת יהודית רותם כשופטת בועדת הפרס לחקר הספרות. "במקרה של שיפוט חקר הספרות העברית והכללית, זו הייתה טעות", כתבה ברלוביץ לשר החינוך. "כיוון שלשפוט ולהכריע לגבי חוקר/ת הראוי לפרס כמו פרס ישראל, דרוש ידע ובקיאות בחומר האקדמי המוגש, שלא לדבר על כלים אנאליטיים, ביקורתיים, מקצועיים. לצערי הגב' רותם, לא רק שלא הייתה בקיאה בחומר המוגש, אלא השתמשה בכלים 'ביקורתיים' אמוציונליים, בקובעה לגבי חוקר זה או אחר שהוא 'משעמם' או 'קשה להבינו', ומכאן העדפתה חוקר נגיש לקריאה. גב' רותם ואני ביחסי ידידות והוקרה, אבל לצערי היא לא התאימה (ואולי אף חיבלה) בתפקידה זה כשופטת".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "הועדה שנבחרה לדון במתן הפרס לחקר הספרות העברית והכללית פעלה באופן מקצועי ובלתי תלוי. בתוך כך, החלטתה הסופית התקבלה ללא משוא פנים וללא כל דופי. הועדה דנה בשורה של מועמדים והחליטה פה אחד, ובכללם החברה הפרופ' יפה ברלוביץ', לבחור במועמדת הפרופ' ניצה בן דב. פרופ' ברלוביץ' אף היתה שותפה בכתיבת הנימוקים למתן הפרס. יצויין, כי בראש הועדה עמדה פרופ' עליזה שנהר, שכיהנה בראש החוג לספרות עברית והשוואתית באוניברסיטת חיפה. היא העמידה יצירות רבות, בהן: ספרי קריאה, ספרי לימוד, ספרי שירה ועריכת ספרים. הסופרת יהודית רותם, מונתה לחברה בועדה לאור כישוריה הספרותיים, היצירות הרבות שהיא העמידה והרצון לשלב אנשי יצירה בועדה. המשרד דוחה כל ניסיון להטיל דופי בחברות הועדה או בזוכה".

  • עוד באותו נושא:
  • פרס ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully