וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דויד גרוסמן: "כשאני חושב על ניצולי השואה, אני חושב על הגבורה שהביאה אותם לבחור בחיים"

עודכן לאחרונה: 7.4.2021 / 9:22

בדברים שנשא במשדר הוקרה לניצולי השואה, "זה קרה רק אתמול" של מכון משואה, אמר הסופר: "אני חושב על משפחה שאיבדה אחד מבניה. איזו קריעה זו. עכשיו אני חושב על מי שאיבד את כל משפחתו ובא להתחיל מחדש במדינה אחרת - ועל כך אני לא מפסיק להשתאות"

"משואה" - המכון לחקר השואה - יקדיש השנה את האירוע המרכזי הפותח את אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה למשדר הוקרה מיוחד לניצולי השואה שיועבר בערוצי הפייסבוק והיוטיוב של משואה ובאתר משואה (ישודר הערב ב-19:00). המשדר "זה קרה רק אתמול" נועד להצדיע לאחרוני הניצולים החיים עמנו ובה בעת "לתקן" את הדימוי של ניצולי השואה, אשר הדיון בהם התמקד בעשור האחרון בנושאי רווחה והשכיח את תעצומות הנפש ואת התושיה שגילו - כמקור של השראה לכולנו.

במשדר, שאותו הנחה השחקן ששון גבאי, השתתף גם הסופר דויד גרוסמן שדיבר על גבורתם של ניצולי השואה: "כשאני חושב על ניצולי השואה, הרבה פעמים אני חושב על הגבורה שלהם וזאת לא הגבורה הבלתי תיאמן של לשרוד במחנה ריכוז, במחנה השמדה, לשרוד בתקופת השואה ולשרוד את כל הזוועות שהאנשים האלו עברו אלא הגבורה של אחרי המלחמה. הגבורה שהביאה אותם לעשות מין הכרעה פנימית של לבחור בחיים. שלמרות כל מה שהם ידעו על מה שהאדם מסוגל לעולל לאדם אחר, הם בכל זאת באו לכאן או לארצות אחרות ובחרו בחיים שיש בהם הבעת אמון בבני אדם בחיים עצמם.

"אני חושב נניח על משפחה ישראלית רגילה שאיבדה אחד מבניה בתאונה או במלחמה. איזו קריעה זאת של כל המערכות הפנימיות, של כל ההוויה, של כל הרצף של המשפחה ושל היחסים בתוך המשפחה. עכשיו אני חושב על אנשים שאיבדו לא רק אדם אחד. הם איבדו את המשפחה שלהם, והם לבדם בעולם בלי כל היקום הזה שבעצם אופף כל בן אדם ואדם, ובאו והתחילו מחדש לרקום את הרקמה הזאת שנקרעה ועל זה אני לא מפסיק להשתאות".

צפו בדבריו של גרוסמן:

גם הרופאה פרופ' גליה רהב ומנכ"לית תיאטרון בין לסין ציפי פינס סיפקו הצצה לחוויותיהן כדור שני לניצולי שואה. פינס אמרה לדוגמא: "מה שלא הרשיתי לאמא שלי לבכות ומה שאני לא בוכה בחיים, אני מנציחה כמעט בכל הצגה שביימתי כשאתה מרשה לעצמך לתת לדמעות לזלוג".

צפו בדבריהן:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully