וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסנסציות, השיאים ההיסטורים וההפסד הישראלי: מה קרה בטקס האוסקר?

עודכן לאחרונה: 26.4.2021 / 15:36

טקס האוסקר המשונה בכל הזמנים התקיים הלילה בלוס אנג'לס. "ארץ הנוודים" זכה בפרס הסרט, קלואי ז'או הפכה לאישה הלא לבנה הראשונה שזכתה באוסקר על בימוי, אנתוני הופקינס הפך לשחקן הכי מבוגר שזכה בפרס, והסרט הישראלי יצא בידיים ריקות

טקס האוסקר 2021 - השחקן הטוב ביותר/באדיבות A.M.P.A.S.® ©, yes ו-STINGTV

בתומה של אחת השנים הקשות בתולדות תעשיית הקולנוע, אם לא הקשה מכולן, טקס האוסקר ה-93 התקיים הלילה (בין ראשון לשני שעון ישראל) בלוס אנג'לס. בסיומו של הערב, "ארץ הנוודים" הוכרז כזוכה בפרס לסרט הטוב ביותר.

הודות להתקדמות מבצע החיסון בארצות הברית, הטקס נערך באופן פיזי, אך לא בתיאטרון דולבי כרגיל אלא בתחנת רכבת עירונית, שההפקה עיצבה כמו זירת צילומים של סרט. רשימת המוזמנים והמוזמנות צומצמה ל-170 בלבד, והם לא נדרשו לעטות מסיכות בזמן שמצלמים אותם. חלק מן המגישים והזוכים הצטרפו מאסיה ומאירופה, אך לא באמצעות הזום אלא הודות לצוות מיוחד שטרח לצלם אותם במקום.

הטקס ספג מטח של ביקורות ברשתות החברתיות - ובצדק. היו בו קטעים תמוהים רבים, בהם סגמנט ה"לזכרם" שהיה הכל חוץ מאשר מכובד. בלטה גם ההחלטה לשנות את סדר חלוקת הפרסים: פרס הבימוי חולק בתחילת הדרך, והפרס לסרט הטוב ביותר חולק שלישי מהסוף, כשאת הטקס נעלו פרסי השחקן הראשי והשחקנית הראשית.

פרנסס מקדורמנד מייללת כמו זאב לאחר שזכתה באוסקר לשחקנית

הבמאית קלואי ז'או והשחקנית פרנסס מקדורמנד עם פרס האוסקר לסרט הטוב ביותר על "ארץ הנוודים", 25 באפריל 2021. רויטרס
היסטוריה. פרנסס מקדורמנד וקלואי ז'או עם האוסקר/רויטרס

כצפוי, פרס הסרט הטוב ביותר הוענק ל"ארץ הנוודים", סרטה של קלואי ז'או בכיכובה של פרנסס מקדורמנד. מדובר בדרמה עלילתית עם אלמנטים כמו תיעודיים, העוסקת באמריקנים שחיים את חייהם בנדודים, מבחירה או בשל נסיבות החיים.

ז'או זכתה גם בפרס הבימוי, והפכה בכך לאישה הלא-לבנה הראשונה שזוכה באוסקר בקטגוריה הזו, והאישה השנייה בכלל (אחרי קתרין ביגלו) שעושה זאת. הבמאית נולדה בסין לפני שעברה לארצות הברית, ובנאום הזכייה ציטטה משפט בשפתה הראשונה שאביה לימדה אותה - "טבע האדם טוב מיסודו".

גם כוכבת הסרט, פרנסס מקדורמנד, זכתה בפרס. זה האוסקר השלישי שלה בקטגוריית השחקנית הראשית, לאחר שכבר זכתה בו על "פארגו" ועל "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי". אף שחקנית פעילה לא יכולה להתהדר בהישג המדהים הזה - אפילו לא מריל סטריפ (היא זכתה בשלושה אוסקרים, אבל אחד מהם בקטגוריית שחקנית המשנה).

בקטגוריה הגברית המקבילה זכה במפתיע אנתוני הופקינס על תפקידו המטלטל ב"האבא", אף שרוב ההערכות גרסו כי הפרס יוענק לצ'דוויק בוזמן המנוח. בגיל 83, השחקן הוולשי הפך בכך לשחקן הכי מבוגר שזוכה בפסלון. זהו הפסלון השני של הופקינס - כשאת הראשון הוא קיבל על "שתיקת הכבשים" ב-1992.

נאום הזכייה של קלואי ז'או

פרס שחקן המשנה הוענק כצפוי לדניאל קאלויה מ"יהודה והמשיח השחור", המותחן הפוליטי שזמין כעת ב-VOD של הפלטפורמות השונות. השחקן הבריטי סיפק את הציטוט הוויראלי של הטקס כשהתייחס לאירוע המחולל שהוביל אותו עד הלום והכריז: "אבא שלי ואמא שלי עשו סקס, והנה אני כאן, זה מדהים", וכל זאת מול אימו, שישבה נבוכה בקהל.

בקטגוריה הנשית המקבילה, הזוכה היתה יו יונג-יון ("מינארי"), שחקנית קוריאנית ותיקה שעד השנה היתה אלמונית למדי מחוץ למולדתה. היא השחקנית האסייתית השנייה בסך הכל שזוכה באוסקר, והראשונה מאז 1957.

הנאום המשעשע של קאלויה

אמא של דניאל קאלויה לא מבינה על מה הוא מדבר

הפרס הראשון של הטקס הוענק בקטגוריית התסריט המקורי. הזוכה בו היתה אמרלד פנל, הבריטית שעד כה הייתה ידועה כמי שגילמה את קמילה פרקר בולס ב"הכתר", והשנה התנסתה לראשונה בעשיית סרט עלילתי ארוך כשכתבה וביימה את "אישה צעירה מבטיחה", בכיכובה של קארי מליגן, העוסק בגבריות רעילה, תקיפה מינית ונקמה.

לאחר מכן, כריסטופר המפטון ופלוריאן זלר הפתיעו את הפייבוריט "ארץ הנוודים" כשזכו בפרס התסריט המעובד על עבודתם המצוינת ב"האבא", בכיכובו של אנתוני הופקינס כגבר שתודעתו מתערערת בשל מחלת האלצהיימר. הסרט מבוסס על מחזה מצליח שזלר בעצמו כתב.

האבא. יונייטד קינג,
הפתעה. אנתוני הופקינס ב"האבא"/יונייטד קינג

הנקודה המקומית הייתה בקטגוריית הסרט העלילתי הקצר, בה התחרה "עין לבנה" הישראלי של תומר שושן, אך בפרס זכה סרט אחר - "זרים מוחלטים" המצוין, הזמין בנטפליקס, שעוסק באלימות משטרתית נגד שחורים. "המשטרה תהרוג שלושה אנשים היום", אמר הבמאי טרבון פרי, שביים אותו עם מרטין דזמונד רו, והפך בכך לשחור הראשון שזוכה בקטגוריה הזו.

פרס הסרט הבינלאומי הטוב ביותר הוענק ל"עוד סיבוב" הדני. זו הפעם הרביעית שדנמרק זוכה באוסקר, לאחר "החגיגה של באבט", "פלה הכובש" ו"בעולם טוב יותר". את הסרט כתב וביים תומאס וינטרברג, שהודה - "דמיינתי את הרגע הזה מאז גיל חמש".

וינטרברג חווה השנה טרגדיה, כשאיבד את בתו אידה, שהיתה מעורבת בעשיית הסרט ומתה בגיל 19 בתאונת דרכים. "את חלק מהנס הזה, הסרט הזה הוא בשבילך, הפרס הזה הוא בשבילך", הקדיש לה את הפסלון בדמעות.

נאום הזכייה המרגש של וינטרברג

פרס סרט האנימציה הארוך הוענק ל"נשמה", שהפך בכך לסרט ה-11 של פיקסאר שזוכה בקטגוריה הזו. זהו גם הסרט העלילתי היחיד מבין הזוכים בטקס שלא הוצג בשום מסגרת מסחרית בבתי הקולנוע בארצות הברית. בנוסף לכך, הוא גם קטף את הפרס למוזיקה מקורית.

פרס סרט הדוקו הארוך הוענק ל"מורתי התמנונית", שהיה להיט עצום בנטפליקס, גם אצלנו - ככל הנראה, מבין הזוכים, זהו הסרט שהכי הרבה אנשים בארץ ראו.

פרס עיצוב התלבושות הוענק ל"הבלוז של מא ראייני", ובכך נקבע שיא - המעצבת אן רות' הפכה בגיל 89 לאישה המבוגרת שזכתה אי פעם באוסקר, בכל קטגוריה. זה האוסקר השני שלה, לאחר שהיא קטפה אותו בעבר על "הפצוע האנגלי", ויש באמתחתה גם פרס טוני אחד.

הסרט זכה גם בקטגוריית עיצוב השיער והאיפור, ובכך נקבע תקדים נוסף. הפסלון הוענק לצוות משולש: סרג'יו לופז-ריביירה ומיה ניל וג'מיקה ווילסון, שהן הנשים השחורות הראשונות שזוכות בקטגוריה הזו.

"מאנק", סרטו המסוגנן של דיוויד פינצ'ר, זכה בשני פסלונים - על צילום ועל עיצוב הפקה. גם "צלילי המטאל" זכה בשני פרסים - על עריכה ועל סאונד.

הטריילר של העיבוד המחודש של סטיבן ספילברג ל"סיפור הפרברים", שנחשף במהלך הטקס

נטפליקס סיימה את הטקס עם שבעה פסלונים - שיא מבחינתה, שיא לשירות סטרימינג ויותר מכל אולפן שהתחרה עם סרטיו. עם זאת, רובם היו בקטגוריות הפחות מרכזיות, מלבד אולי הניצחון של "מורתי התמנונית", אז יהיה מוקדם ומוגזם להכריז שהם ניצחו במלחמה מול הוליווד הישנה.

אחד מרגעי השיא של הטקס: גלן קלוז רוקדת

רשימת הזוכים והזוכות המלאה

הסרט הטוב ביותר:

"ארץ הנוודים"

הבמאית הטובה ביותר:
קלואי ז'או ("ארץ הנוודים")

השחקן הראשי הטוב ביותר:
אנתוני הופקינס ("האבא")

השחקנית הראשית הטובה ביותר:
פרנסס מקדורמנד ("ארץ הנוודים")

שחקן המשנה הטוב ביותר:
דניאל קאלויה ("יהודה והמשיח השחור")

שחקנית המשנה הטובה ביותר:
יו יונג-יון ("מינארי")

התסריט המקורי הטוב ביותר:
אמרלד פנל, "אישה צעירה מבטיחה"

התסריט המעובד הטוב ביותר:
פלוריאן זלר וכריסטופר המפטון, "האבא"

הצילום הטוב ביותר:
"מאנק"

העריכה הטובה ביותר:
"צלילי המטאל"

עיצוב ההפקה הטוב ביותר:
"מאנק"

עיצוב התלבושות הטוב ביותר:
"הבלוז של מא ראייני"

האיפור ועיצוב השיער הטובים ביותר:
"הבלוז של מא רייני"

האפקטים הטובים ביותר:
"טנט"

הסאונד הטוב ביותר:
"צלילי המטאל"

סרט הדוקו הארוך:
"מורתי התמנונית"

הסרט הבינלאומי הטוב ביותר:
"עוד סיבוב" (דנמרק)

סרט האנימציה הארוך הטוב ביותר:
"נשמה"

המוזיקה המקורית הטובה ביותר:
"נשמה"

הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר:
"זרים מוחלטים"

הסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר:
"קולט"

סרט האנימציה הקצר הטוב ביותר:
"If Anything Happens, I Love You"

השיר המקורי הטוב ביותר:
"Fight For You" - "יודה והמשיח שחור"

גרסה ערוכה ומתורגמת של הטקס תשודר באופן בלעדי ב-yes וב-STINGTV ביום שלישי (27.4) בשעה 21:00.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully