וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"באינסטגרם יש דברים חיוביים? גם בגיהנום יש": ריאיון עם דוריה טילייה, מהכוכבות העולות בצרפת

אבנר שביט, קאן

עודכן לאחרונה: 25.7.2021 / 22:24

דוריה טילייה, אחת הכוכבות העולות בצרפת, היא בת לאבא ישראלי שחצי מן המשפחה שלה חיה בישראל. בריאיון לוואלה! תרבות, היא מדברת על הפאשלה האיומה בטקס הסיום של פסטיבל קאן בהנחייתה, ומסבירה למה היא מתנזרת מרשתות חברתיות

בסוף השבוע עלה כאן הלהיט הצרפתי "התקופה היפה בחיי", פרי עטו של ניקולס בדוס. משתתפים בו שניים מהכוכבים הצרפתיים האהובים בישראל, דניאל אוטיי ופאני ארדן, ובצידם זוהרת גם דוריה טילייה, שנחשבת אחת הכוכבות העולות בצרפת, אבל עוד לא כל כך מוכרת אצלנו.

יש כמה דרכים אטרקטיביות ופיקנטיות למכור את טילייה לקהל הישראלי. הזווית הפרובנציאלית: לספר שאמנם היא נולדה וגדלה בצרפת, אבל אביה נולד וגדל בישראל, וצד זה של משפחתה עדיין חי ברמת גן. הזווית הרכילותית: בדוס, שכתב וביים את הסרט, היה בן זוגה במהלך הצילומים והשניים הפכו לפאואר-קאפל שכיכב במדורי הרכילות בצרפת. מאז השניים נפרדו, אבל הם נאלצים להיתקל זה בזו כל העת, למשל בפסטיבל קאן האחרון. הזווית האקטואלית: טילייה הנחתה את טקסי הפתיחה והסיום של הפסטיבל, והיתה שותפה פסיבית לאחת הפאשלות הגדולות בתולדות המעמד הזה, בשעה שביקשה מיו"ר חבר השופטים ספייק לי להכריז בתחילת הטקס על הפרס הראשון שמחולק במהלכו, שהוא מן הסתם הפחות חשוב מבין העיטורים, אך הוא חשף בטעות דווקא את זהות הפרס האחרון - הזוכה בדקל הזהב, הפרס היוקרתי מכולם. היו מי שסברו כי התקלה אינה אלא גימיק מתוכנן מראש, אך בריאיון לוואלה! תרבות היא הודפת סופית את השמועות הללו.

"ספייק לי לא הבין מה שביקשתי ממנו. בשנייה שפתח את הפה, רצתי אליו עם העקבים הגבוהים והשמלה הארוכה שלי כדי לעצור אותו", היא אומרת בשיחה עימי, המתקיימת מיד לאחר תום הפסטיבל. "הבמאית ז'וליה דוקרנו, שזכתה בדקל הזהב עם 'טיטאן', אמרה אחר כך על הבמה ש'שלמות היא מבוי סתום'. אני חושבת שזה נכון. מה שספייק לי עשה זו פאשלה, אבל היא הוסיפה קצת פלפל לטקס. אני בחיים לא אשכח את הערב הזה".

צפית ב'הברך", הסרט הישראלי שזכה בפרס חבר השופטים בטקס?

"לא, אבל אני מתכוונת לעשות זאת".

דוריה טילייה צופה באימה בפאשלה של ספייק לי

"התקופה היפה בחיי" הוקרן כבר בפסטיבל קאן 2019, אבל בשל הקורונה, רק כעת מופץ בישראל. כמשתמע משמו, הוא עוסק בשירות המאפשר לאנשים לשחזר רגע קסום מן העבר בעזרת אולפן צילומים, שחקנים מקצועיים, תפאורה וכיוצא בכך.

דניאל אוטיי מגלם אמן מזדקן המשתמש בשירות המשוכלל כדי לשחזר את המפגש הראשון עם אהובתו, אי שם באמצע שנות השבעים, וטילייה מגלמת את השחקנית שמגלמת את יקירת לבו.

"לשחק שחקנית עזר לי להבין את המהות של המקצוע הזה", היא אומרת. "הבנתי באיזו מידה אנחנו מביאים את עצמנו לתפקיד, עד כמה אנחנו משתמשים בדיאלוגים שכתבו לנו כדי לדבר על מה שקרה לנו באמת".

יעל שוב, מבקרת הקולנוע של טיים אאוט, כתבה על הסרט לאחר הקרנותיו הראשונות כי מדובר ב"אחת הקומדיות הרומנטיות הטובות של העשור הקודם". כעת, כשהגיע עשור חדש וגם בתי הקולנוע נפתחו מחדש ואיפשרו את ההפצה המסחרית שלו, היא הוסיפה כי "מדובר גם באחת הקומדיות הרומנטיות של העשור הזה".

"אני מאוד מתרגשת לשמוע את זה!", מגיבה דוריה. "אני מעריצה גדולה של הז'אנר, גדלתי על ג'וליה רוברטס ואני רומנטיקנית גדולה. זה ז'אנר שמחזיר אותך לנעורים".

הסרט נקרא "התקופה היפה בחיי". איך את מגדירה יופי?

"זו שאלה לבגרות בפילוסופיה, קשה לי לענות עליה בקצרה. בעיני, יופי זה מה שגורם לנו לחייך, ומה שגורם לי לחייך זו הרמוניה - למשל, ההרמוניה של הפנים של שרון סטון, שבדיוק פגשתי בקאן. או הרמוניה בין רעיון בלתי אפשרי והמציאות - כמו במערכונים של מונטי פייתון. אני מקווה שהייתי ברורה!"

אפשר לומר שאת חווה כעת את התקופה היפה בחייך?

"אני מקווה שלא. אני מאוד שמחה כרגע, אבל אם אגיד שזו התקופה בחיי, זה יעורר בי רצון להפסיק את הכל, במקום להמשיך כי הטוב מכל עוד לפניי".

במהלך הסרט, זוג האוהבים מדבר על כך שהוא מתחיל לריב מהר מאוד. זה נכון גם לגבייך?

"זה תלוי בבן אדם. יש אנשים שאפשר לריב איתם מהר מאוד. אתה רוצה לראות?".

דוריה טילייה בפסטיבל קאן. קייט גרין, GettyImages
מלכת צרפת. דוריה טילייה בפסטיבל קאן החודש/GettyImages, קייט גרין

טילייה, ילידת פריז, למדה משחק אבל הציבור הצרפתי הכיר אותה לראשונה כחזאית, והיא זכתה לתהודה בינלאומית באמצע העשור הקודם: אז, הבטיחה שתגיש את התחזית בעירום אם צרפת תנצח את אוקראינה במשחק הפלייאוף ותעפיל למונדיאל, ועמדה במילתה. ב-2017 שיתפה לראשונה פעולה עם בדוס בסרט "מר וגברת אילדמן", שהוקרן בישראל בפסטיבלים שונים אך לא הופץ כאן. השנה הספיקה גם לגלם את בת דמותה של קלרה ברוני בקומדיה הפוליטית דוברת הצרפתית "נשיאים", וכבר בדקות הראשונות שלה השחקנית אומרת כמה מילים בעברית.

"זה היה אלתור שלי", מספרת טילייה. "הייתי אמורה לדבר באנגלית, אבל כמה ימים לפני הצילומים, הבמאית אן פונטיין גילתה במקרה שאני מדברת עברית. צילמנו את הסצינה באנגלית כמתוכנן, אבל אז אן אמרה לי 'אולי תעשי את זה בעברית? זה יהיה מצחיק'. אני חושבת שהאקראיות הצחיקה אותה. הרי אף אחד לא ציפה שהדמות פתאום תדבר בעברית, זה לא קשור לכלום, ועברית שפה הרבה פחות נפוצה מאנגלית".

מתוך "התקופה היפה בחיי". סרטי נחשון ורד קייפ,
אל תחפשו אותה בפייסבוק. דוריה טילייה ב"התקופה היפה בחיי"/סרטי נחשון ורד קייפ

את מתנזרת מרשתות חברתיות, וכך גם הבמאית זוכת דקל הזהב ז'וליה דוקורנו, אבל עובדה שהיא חיפשה ומצאה באינסטגרם את הכוכבת של הסרט הזוכה שלה. אז אולי אינסטגרם זה לא דבר כל כך גרוע?

"יש דברים חיוביים בכל מקום, גם בגיהנום. אני בטוחה שאינסטגרם מייצר דברים טובים, אבל אני משוכנעת שהוא מייצר יותר דברים גרועים. עולם בלי רשתות חברתיות יהיה עולם טוב יותר. אני ממליצה לך לצפות בדוקו 'The Social Dilemma'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully