וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גבי ברבש קרא במהדורת חדשות 12 לכפיית חיסונים. אף אחד סביבו לא התרגש

עודכן לאחרונה: 5.8.2021 / 13:28

בשנה האחרונה ראינו את "שיטת ברבש" מבוצעת בצורה מושלמת באולפן חדשות 12 על ידי מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר. השיטה פשוטה: לדבר בנחרצות, לנפנף שאלות לגיטימיות ובטח שלא להזכיר את ניגוד האינטרסים לכאורה בנושא החיסונים. אתמול נשבר שיא, כשהפרופ' קרא לכפיית חיסונים

בווידאו: מבצע החיסון השלישי נגד קורונה לבני 60 ומעלה/צילום: רויטרס
מהדורת חדשות 12, גבי ברבש, איילת שקד - 4.8.2021. חדשות 12, צילום מסך
פאניקה ברחובות לונדון. פרופ' גבי ברבש/צילום מסך, חדשות 12
אין כאן טענה לשחיתות כנגד ברבש, אבל בעצם הצנעת הגילוי הנאות הכל כך מתבקש הזה, הוא פותח את הדלת לשקרים וקונספירציות נגדו, וחבל

לדבר בנחרצות, להקרין ביטחון, ולהשתיק כל שאלה לגיטימית בנזיפה כעוסה - זה טריק שעובד כל פעם מחדש במהדורות החדשות שלנו. עובדה, השנה היא 2021 ופרופ' גבי ברבש ממשיך להשתמש בתכסיס הרטורי הפשוט הזה מול המנחה התורן של המהדורה המרכזית של חדשות 12, כאילו השנה היא 2020. אין בדברים אלה כדי לזלזל חלילה בפרופ' ברבש. אין עוררין על הידע הרפואי שלו, ואין חולק על הניסיון הניהולי שלו. על דמותו הטלוויזיונית של ברבש, אחרי תקופה ארוכה שבה הוא חבר של קבע בסלון שלנו, הגיע הזמן לדבר - או לכל הפחות על האנשים שממשיכים להזמין אותו לאולפן.

כהרגלו בקודש, פרופ' ברבש הציג אתמול לדני קושמרו שקופית עם גרפים. כנראה שהוא נזכר בחיקוי שלו ב"ארץ נהדרת" (באדיבות אודי כגן הגאון), מכיוון שלרגע הוא נאלץ לבלוע צחקוק בלתי נשלט. לבסוף ברבש השתלט על עצמו והכריז: "אני הכנתי מצגת". רגע לאחר מכן ציין ברבש שהמצגת מבוססת על סימולציה של מכון גרטנר, מכון המחקר הלאומי שמייעץ למערכת הבריאות. כלומר, למעשה, אלה הנתונים הרשמיים עליהם מסתמכת הממשלה. לגיטימי.

השקפים של ברבש נועדו להציג את שלושת התרחישים אליהן הולכת המדינה בעקבות מבצע החיסון השלישי לבני ה-60 פלוס. לפי הנתונים שהוצגו, בעוד שבועיים יהיו כ-500 חולים קשה בבתי החולים בישראל, בכל תרחיש. לעומת זאת, עד סוף החודש מספר החולים יעמוד ביחס ישיר להיענות של הציבור לקבלת החיסון השלישי. במקרה הטוב יהיו 400 חולים בסוף החודש (כלומר, מגמת ירידה בזכות החיסון) ובמקרים פסימיים יותר יהיו 800 חולים קשה או אפילו כפול.

מהדורת חדשות 12, גבי ברבש, איילת שקד - 4.8.2021. חדשות 12, צילום מסך
והרי התחזית: כולנו הולכים למות. מתוך מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 12/צילום מסך, חדשות 12

עד לשלב זה, תפקידו של ברבש באולפן היה לא שונה משל מנחה התחזית שאומר שמחר עלולה להיות עלייה בטמפרטורות, או שסתם יהיה חום אימים. בסך הכל הוא נאלץ להקריא גרף ולהבהיר אותו לציבור. זו תחזית החולים להמשך החודש. אלא שפרופ' ברבש אינו סתם איש כריזמטי שמקריא נתונים נבואיים, מדובר במומחה לרפואה ציבורית שלמד בבית הספר לרפואה הטוב בעולם באוניברסיטת הארוורד. אדם שעמד בראש בית החולים איכילוב וניהל את משרד הבריאות הישראלי. רופא בכיר, אמין ובעל סמכות ציבורית. בשביל זה הזמינו אותו לאולפן.

"ההבדל בין 1,000 ל-800 חולים זה הבדל בין טרגדיה במחלקות הפנימיות לבין משבר מנוהל", מסביר ברבש, ומוסיף לקינוח: "זה משמעותי, וזה יקרה רק עם החיסון". בשלב זה הוא אמור לענות על השאלות של דני קושמרו, העיתונאי שמולו. קושמרו הוא הנציג של הציבור באולפן. האיש שאמור להעביר את החששות, התקוות וחוסר המידע של האזרח הממוצע אל מול הפרופסור המכובד. זה גם השלב שבו ברבש, כמעט תמיד, חוזר לתכסיס המוכר שהוצג בפתיח הכתבה הזאת.

דני קושמרו חדשות 12. קשת 12, צילום מסך
בעולם מושלם אולי הוא היה מבקש מברבש לתת גילוי נאות. דני קושמרו/צילום מסך, קשת 12

קושמרו מבקש לתת בשלב זה גילוי נאות, ומזכיר לצופים שלמרות שמערכת חדשות 12 בוטחת בדבריו של פרופסור ברבש באופן מלא, עדיין חשוב להזכיר לצופים כי מדובר בדירקטור בחברת כלל ביוטכנולוגיה מזה כ-18 שנה, שהיא אחת מחמש המשקיעות באליסיו ת'רפיוטיק, חברה אמריקאית שמפתחת בימים אלה חיסון נגד קורונה. סתאאאאאאאאם. כלומר, בעולם מושלם אולי קושמרו היה חושב שזה חשוב לציין שהאדם שמציין את החשיבות הקריטית של חיסונים למניעת טרגדיות ייתן גילוי נאות שכזה, אבל בעולם שלנו זה פחות חשוב כנראה. אין כאן טענה לשחיתות כנגד ברבש, אבל בעצם הצנעת הגילוי הנאות הכל כך מתבקש הזה, הוא פותח את הדלת לשקרים וקונספירציות נגדו, וחבל.

לזכותו של קושמרו הוא כן ניסה לשאול את ברבש שאלות ראויות. למעשה, הוא היה העיתונאי היחיד בשלוש מהדורות החדשות המרכזיות שניסה בכלל לשאול שאלות בנוגע לגל הנוכחי. בחשש קל, או שמא זו הייתה יראת כבוד מפני האוטוריטה שיושבת מולו, קושמרו ציין שבאנגליה - שם אין כלל הגבלות - מסתמנת ירידה בתחלואה, ואולי בעצם כן כדאי להיות אופטימיים. "אני לא יודע להסביר לך מה קורה באנגליה", השיב ברבש בנחישות, כאילו הוא כמעט מתרברב בחוסר ההסבר שלו, ואז הוסיף בנזיפה: "זה שאין לי הסבר על מה שקורה באנגליה כרגע, זה לא מסביר את מה שקורה פה. התמונה פה היא לא התמונה באנגליה". מה שנכון, אגב, בישראל לא אירחו את טורניר אליפות אירופה בכדורגל לפני חודש, למשל. ועדיין, זו אחת המדינות היחידות במערב שמדברים בה על סגר. השאלה הלגיטימית של קושמרו, בכל מקרה, לא זכתה לתשובה רצינית.

מהדורת חדשות 12, גבי ברבש, איילת שקד - 4.8.2021. חדשות 12, צילום מסך
כשהיא צודקת היא צודקת - צאו להתחסן. השרה איילת שקד/צילום מסך, חדשות 12

שרת הפנים איילת שקד הצטרפה לדיון, ונראתה נסערת שלא כהרגלה. שקד אמרה שהיא מאמינה שהתרחיש הפסימי מהמצגת של ברבש יתממש, וחזרה גם היא על הקריאה החשובה לצאת ולהתחסן. קור הרוח המפורסם שלה התחלף בפאניקה אמיתית. זו רוח המפקד. השרה ביקשה לנצל את הפופולריות של המהדורה, וקראה לבני ה-60 פלוס לא לחכות, ולצאת להתחסן כבר מחר (באופן אישי, אם יורשה לי, אני רוצה להצטרף לקריאה של שקד. אם ישראל רוצה להימנע מסגרים, הגבלות, תחלואה ותמותה - אין פתרון טוב, יעיל ומוכח יותר מחיסונים. החיסון השלישי כבר ניתן למדוכאי חיסון והתוצאות עד כה נראות טוב. לעתים נדירות יוצא לי להסכים עם איילת שקד, אך הפעם אני מצטרף אליה בקריאה הפשוטה: צאו להתחסן).

ברבש, שבשלב זה הפך לפאנליסט לכל דבר במהדורה, הטיח בשרה: "אנחנו לא יכולים לצפות לזה שאנשים יילכו להתחסן בכוחות עצמם". ברבש, נחוש ונחרץ מאי פעם, העלה הילוך והמשיך לנזוף בשקד: "גם בפעם הראשונה שהם הלכו להתחסן, הם הלכו להתחסן כי זה היה להם כדאי. אנחנו לא יכולים לצפות לזה שזה יקרה עוד פעם אם לא נכפה עליהם ללכת להתחסן". אף אחד באולפן לא התרגש מכך שרופא בכיר דיבר באולפן החדשות הנצפה בישראל על כפיית חיסונים. אם זו הייתה פליטת פה, טוב יעשה ברבש אם יחזור בו. אם זו דעתו, כדאי אולי לחשוב על להביא לאולפן מומחה אחר שיודע להסביר את החשיבות הקריטית של החיסונים לבריאות הציבור, בלי לדרוש כפייה של הליך רפואי על אזרחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully