וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלמנת נתן זך תובעת את האמנית סיגלית לנדאו ובעל גלריה בחצי מיליון ש"ח

23.8.2021 / 23:38

שרה אביטל, אלמנת המשורר נתן זך, תובעת חצי מיליון ש"ח מהאמנית סיגלית לנדאו ומבעל גלריית הראל, בטענה להפרת זכויות יוצרים וזכויות מוסריות בשימוש בשיר "מזמור שיר לירוק" של זך ביצירות של לנדאו, ללא הסכמת אביטל. לנדאו: "לא הייתה הפרה. בכתב התביעה טענות מופרכות"

נתן זך לצד ארונו של מנשה קדישמן. ניב אהרונסון
שימוש ללא רשות. נתן זך/ניב אהרונסון

שרה אביטל, אלמנתו של המשורר והאמן נתן זך ובעלת זכויות היוצרים ליצירותיו הספרותיות, הגישה בשבוע שעבר תביעה לבית משפט השלום בתל אביב בגובה חצי מיליון שקלים, נגד האמנית המוערכת סיגלית לנדאו ויעקב הראל, הבעלים של גלריה הראל ביפו. אביטל טוענת להפרת זכויות יוצרים והפרת זכויות מוסריות בעקבות שימוש בשיר "מזמור שיר לירוק" של זך בעבודות אמנות של לנדאו, ללא הסכמת של אביטל. מהתביעה, הכוללת את צוואתו של זך, עולה כי אביטל היא בעלת העזבון היחידה והבלעדית של המשורר. זך הוריש לאביטל את הזכויות לכל יצירותיו וכן את כל רכושו, כולל דירה ליד כיכר רבין בתל אביב ואוסף יצירות אמנות.

על פי כתב התביעה, בין החודשים מאי לאוגוסט 2020 הוצגה בגלריית הראל תערוכה פתוחה לציבור בשם "Green Scream", המציגה ציורים, פסלים ומייצגים של סיגלית לנדאו, אשר מבוססים על היצירה "מזמור שיר לירוק" של זך. ביצירות של לנדאו מופיעים חלקי טקסטים שהועתקו מהשיר, ושולבו בעבודות על ידי כתיבתם ואיורם על הציורים, הפסלים והמיצגים.

עוד מציינת אביטל, כי כבר לפני קצת יותר משנה התקיימה פגישה שלה עם בעל הגלריה יעקב הראל, שלטענתה הסתיימה בסירובו של הראל להסדיר את השימוש בשיר. לאחר מכן, אביטל דרשה להפסיק להציג את העבודות של לנדאו במסגרת התערוכה וכן הזהירה משימוש עתידי ביצירות זך ללא אישורה. הדרישות, נטען בכתב התביעה, לא נענו והתערוכה עלתה כמתוכנן.

סיגלית לנדאו. יותם פרום
הדרישות לא נענו. האמנית סיגלית לנדאו/יותם פרום

אביטל מציינת עוד כי יעקב הראל הוציא לאור גם חוברת הנושאת את שם התערוכה, הכוללת צילומים מעבודותיה של לנדאו הכוללים את השיר "מזמור שיר לירוק". אביטל טוענת כי הדברים הם הפרה של זכויות היוצרים והפרת זכויות מוסריות. היא דורשת מלנדאו והראל לא לעשות כל שימוש בשמו של נתן זך בהקשר לתערוכה, ליצירות של לנדאו ולחוברת, להפסיק להציג את היצירות שלה ולא להפיץ את החוברת. אביטל תובעת מהם חצי מיליון שקלים.

עו"ד יוחאי חי, המייצג את שרה אביטל, מסר: "התביעה הוגשה כמוצא אחרון ורק לאחר דין ודברים ממושך עם הנתבעים, שהתעלמו לחלוטין מהדרישה לחדול מההפרות. התובעת תשתף פעולה עם כל מי שיקפיד על זכרו של נתן זך, ויכבד את יצירותיו ברגישות וכבוד, אבל באותה מידה תקפיד על זכרו של נתן זך, ועל הגנה על יצירותיו מפני מי שסבורים שנתונה להם זכות לעשות ביצירות כרצונם מבלי לקבל אישור והסכמה מראש".

סיגלית לנדאו מסרה בתגובה: "שרה אביטל פגשה את יעקב הראל בימים הראשונים של התערוכה 'זעקה ירוקה', שנעשתה כמחווה ל'מזמור שיר לירוק', פואמה שהקדיש זך לחברו הטוב יעקב הראל. אשת המשורר, בנוכחות מספר אנשים, אישרה ללא כל בקשה, הסתייגות או דרישה את מה שראתה שהצבתי בגלריה כמחווה לשיר של נתן זך עם ובלי קשר לשיר, במגוון של מדיות. הטענות של שרה אביטל נגדי אינן מוצדקות. לא הייתה הפרה של זכויות יוצרים. בכתב התביעה טענות מופרכות".

עו"ד גיא אבידן, המייצג את סיגלית לנדאו ויעקב הראל, מסר בתגובה: "קיבלנו את כתב התביעה מעיתונאים. תמוה שהתביעה הגיעה לתקשורת לפני שנשלחה לנתבעים. הדבר מעיד על מטרותיה. עובדתית, לאחר משלוח המכתב מיולי 2020 נפגשה אביטל עם הראל בתערוכה, בגלריה, והביעה הסכמה והרשאה מלאה להצגת מס' עבודות של לנדאו, שכללו ציטוט מתוך מילות השיר. מדובר במחווה לזך, שאף הקדיש את השיר ליעקב הראל, והביע בחייו רצון ושאיפה לקיום תערוכה המתייחסת לשיר זה, בדומה לתערוכות קודמות של תומרקין וגרשוני, ומסיבה זו ממש, הוספו מילות השיר ליצירות. בקרוב תיערך בגלריה בשיתוף חבריו של זך המנוח ערב לזכרו. ניסינו להפיס את דעתה של שרה אביטל מספר פעמים כדי להסיר את המטרד, אולם זו דרשה תשלום בסך חצי מליון ש"ח. משפטית, בנסיבות, מעבר למתן ההרשאה, אין כאן הפרת זכויות יוצרים. לנדאו לא עשתה 'שימוש' בשיר. היא 'רפררה' אליו, ציטטה אותו ברמזים במסגרת יצירות חדשות. זהו שימוש הוגן ומותר. היסטוריית התרבות והאמנות עמוסה באיזכורים והתייחסויות ליצירות אומנות פלסטיות ואחרות. מופרך להגיש תביעה בגין איזכורים אלה. אנו בטוחים שהתביעה תידחה כליל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully