וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסופר הטנזני עבדולרזאק גורנה הוא זוכה פרס נובל לספרות לשנת 2021

עודכן לאחרונה: 7.10.2021 / 16:54

עבדולרזאק גורנה הוא זוכה פרס נובל לספרות לשנת 2021, כך הכריזה האקדמיה השבדית. זוהי השנה ה-120 שבה יוענק הפרס. בעקבות מגיפת הקורונה, השנה חתני וכלות הפרס יקבלו את המדליות שלהם במדינותיהם בדצמבר

בווידאו: הסופר הטנזני עבדולרזאק גורנה הוא זוכה פרס נובל לספרות לשנת 2021/צילום: רויטרס

הסופר הטנזני, פרופ' עבדולרזאק גורנה, הוא זוכה פרס נובל לספרות לשנת 2021, כך הכריזה האקדמיה השבדית. הפרס מוענק לו "על ההחדרה החומלת ונטולת הפשרות של השפעות הקולוניאליזם, וגורלו של הפליט במפרץ שבין תרבויות ליבשות". שווי הפרס - 1.14 מיליון דולר.

גורנה הוא סופר יליד טנזניה, שעבר בסוף שנות השישים לבריטניה, וכותב באנגלית. ספרו המוכר ביותר בעולם הוא "Paradise" שיצא ב-1994, שהיה מועמד ברשימה הקצרה של פרס בוקר. שני ספרים אחרים שלו, "Desertion" שהוציא ב-2005 ו"By the Sea" שהוציא ב-2001 היו מועמדים ברשימה הארוכה של פרס בוקר וברשימה הקצרה של טקס פרסי הספרות של לוס אנג'לס טיימס.

הוא נולד בזנזיבר ב-1948. בגיל 20 עבר לבריטניה, תחילה כסטודנט. במהלך השנתיים הראשונות של שנות השמונים שימש כמרצה באוניברסיטת באיירו קאנו שבניגריה. לאחר מכן עבר לאוניברסיטת קנט שבבריטניה, בה קיבל את הדוקטורט שלו ב-1982. בתקופה זאת הוא משמש כפרופסור ומנהל לימודי תואר שני במחלקה לאנגלית באוניברסיטה זו. העניין האקדמי המרכזי שלו הוא כתיבה על פוסטקולוניאליזם בעיקר כשהיא נוגעת לאפריקה, לקריביים ולהודו. הוא הוציא עשרה ספרים, וערך ספרי מאמרים על כתיבה אפריקאית, ופרסם מאמרים על סופרים פוסט קולוניאליים בני זמננו.

עבדולרזאק גורנה. יוטיוב, צילום מסך
פרופ' עבדולרזאק גורנה, זוכה פרס נובל לספרות לשנת 2021/צילום מסך, יוטיוב

זוהי השנה ה-120 שבה מוענק הפרס, וכמעט בכל שנה הוא הוענק לסופר שיצר את "היצירה יוצאת הדופן ביותר, בעלת נטייה אידיאליסטית". מעמד ההכרזה הועבר באתר פרס הנובל בשידור חי. בעקבות מגיפת הקורונה, השנה חתני וכלות הפרס יקבלו את המדליות שלהם במדינותיהם בדצמבר. לפני ההכרזה הובילו בסוכנות ההימורים כמועמדים המובילים לזכייה בפרס נובל לספרות הסופר והמתרגם היפני הרוקי מורקמי והסופרת הצרפתייה אנני ארנו.

בשנה שעברה זכתה בפרס המשוררת הקנדית-יהודיה לואיז גליק, "על קולה הפיוטי באופן שלא ניתן לטעות בו, אשר עם יופי מוקפד הופך את הקיום הפרטי לאוניברסלי", כפי שנימקו השופטים. בשנה שלפני כן זכו שני סופרים בבת אחת על השנים 2018 ו-2019: הסופרת הפולניה אולגה טוקרצ'וק והסופר והמחזאי האוסטרי פטר הנדקה, בהתאמה. הסיבה לפרס הכפול היא שב-2018 בוטל הפרס היוקרתי לראשונה מאז 1943, בעקבות משבר שפרץ באקדמיה השוודית ונגע בין השאר לתקיפות מיניות והתפטרות חברי אקדמיה. בשנת 2017 זכה בפרס הסופר הבריטי קזואו אישוגורו, ולפני הוענק הפרס במפתיע לזמר והיוצר האמריקני בוב דילן. הישראלי היחיד שזכה בפרס הוא ש"י עגנון. הוא הוענק לו ב-1966 לצד המשוררת הגרמנייה נלי זק"ש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully