וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחזאי והסופר יוסף בר יוסף מת מקורונה

עודכן לאחרונה: 15.10.2021 / 15:44

בר יוסף, חתן פרס ישראל לתיאטרון, נפטר מקורונה והובא היום למנוחות. בן 88 היה במותו. הוא היה בנו של הסופר יהושע בר יוסף, עבד גם כעיתונאי ועורך, ומאז שנות ה-50 כתב סיפורים ומחזות, שזכו להצלחה בארץ ובעולם וזיכו אותו בפרס ישראל לתיאטרון

הסופר יוסף בר יוסף. מפעל הפיס,
יהי זכרו ברוך. יוסף בר יוסף/מפעל הפיס

המחזאי, הסופר וחתן פרס ישראל לתיאטרון יוסף בר יוסף, הלך לעולמו הבוקר בבית החולים תל השומר, והובא למנוחות בצהריים בבית עלמין ירקונים. בן 88 היה במותו. אחיו יצחק אמר לוואלה! תרבות כי הוא נפטר מקורונה.

בר יוסף נולד בינואר 1933 בירושלים למשפחה חרדית, דור שישי בארץ מצד אביו, הסופר יהושע בר יוסף ודור שמיני מצד אימו ציפורה. הוא למד בבית ספר דתי, ואחר כך עבר לתל אביב. בבגרות למד באוניברסיטה העברית בירושלים לתואר בפילוסופיה, קבלה וספרות אנגלית. הוא עבד במגוון תחומים לפני שהפך למחזאי וסופר ידוע, ובהם כעיתונאי ועורך וגם קבלן שיפוצים. בשירות המילואים שלו שימש ככתב צבאי.

את סיפוריו הראשונים פרסם בתחילת שנות החמישים בכתב העת הספרותי "משא". את שני ספריו הראשונים כתב בשנות החמישים - קובץ הסיפורים "שפתיים מלוחות" והרומן "חייו ומותו של יונתן ארגמן". מחזהו הראשון, "טורא" שמו, כלה בקאמרי ב-1962. לאורך השנים כתב סיפורים ומחזות וזכה להכרה בארץ ובעולם. מחזותיו הועלו בין השאר ברוסיה, אוקראינה, לטביה, ברזיל, הודו וסקוטלנד.

בשנת 2003 זכה בפרס ישראל בתחום התיאטרון. בנימוקים לבחירתו צויין בין השאר כי מחזותיו "מתייחסים ברובם לטיפוסים ישראליים בעלי אופי שורשי ורקע חברתי ישראלי ויהודי, שיש בהם הווי מסוים, מתחים וקונפליקטים וחתירה של הפרט לאושר ולמימוש יצרי במסגרת הקהילה והמשפחה. מחזותיו של יוסף בר-יוסף נכתבים מתוך מודעות ורגישות לאמנות המשחק ולעיצוב מורכב ותלת-ממדי של דמויות וטיפוסים". מחזותיו של מר בר-יוסף זכו גם להצלחה מרשימה בחוץ-לארץ ובעיקר ברוסיה ובמזרח אירופה".

בנוסף, זכה בשנת 1986 בפרס היצירה לסופרים עבריים על-שם ראש הממשלה לוי אשכול, ובשנה שעברה היה מועמד לפרס ספיר לשנת 2020 על ספרו "אבא, בן, סבתא דינה".

בר יוסף היה נשוי שלושה חודשים למשוררת דליה רביקוביץ ובהמשך למשוררת וחוקרת הספרות חמוטל בר יוסף. בנם דורי, שהיה מוזיקאי מצטיין, התאבד מנשקו של אחיו כשהיה בן 16 וחצי. בר יוסף כתב על הטרגדיה הזאת בספרו כי היה זה "הזמן הקשה והמר בחיי".

מהבימה נמסר כי "התיאטרון הלאומי, לכל שחקניו, עובדיו ומנהליו, מביע צער עמוק על מותו של הסופר והמחזאי יוסף בר יוסף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully