וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שקרן שקרן

9.2.2003 / 10:38

קורנית סטולר חושבת ש"תפוס אותי אם תוכל" הוא ספילברג מהכיס ולא מהלב

לפני שניגשים ל"תפוס אותי אם תוכל" יש לזכור שסטיבן ספילברג הוא, בנוסף לקולנוען אדיר, איש עסקים. במקור הוא היה אמור רק להפיק את הסרט. בגלל ההשלמות של "כנופיות ניו יורק", שדרשו את נוכחותו של ליאונרדו דיקפריו, שונה מועד הצילומים והבמאי גור ורבינסקי וג'יימס גנדולפיני נאלצו לפרוש. את גנדולפיני החליף טום הנקס, אבל לורבינסקי קשה היה למצוא ממלא מקום. דייויד פינצ'ר, קמרון קרואו ולאסה האלסטרום היו מועמדים, ובסופו של עניין ספילברג לקח את הסרט על עצמו. יש להניח שמדובר בצעד עסקי.

ראיתי את "תפוס אותי אם תוכל" בהקרנת עיתונאים לפני שבוע וחצי והתאכזבתי קשות. יום-יומיים הסתובבתי בפנים נפולות, ואז לפתע זה היכה בי: "מי יודע", אמרתי לעצמי, "אולי היית במצב רוח מעורער. אחרי הכל ראית את הסרט ביום הבחירות. תני לו עוד הזדמנות". בין לבין גם עלעלתי בספר עליו מבוסס הסרט. לספילברג בהחלט מגיעה הזדמנות שנייה. אולי גם שלישית אם צריך. ראיתי אותו שוב, לשמחתי דעתי השתפרה, אבל לא מספיק. זה לא סרט רע. בשום פנים ואופן לא. גרוע מזה – זה סתם סרט חמוד. וזה הכי מבאס עם במאי כמו ספילברג. הוא יכול כל כך הרבה, והנה הוא מקמץ.

אני לא מתה על דיקפריו, המגלם כאן את אמן הנוכלויות פרנק אבגנייל, אבל דווקא יש לו את השארם שאמינותו מוטלת בספק הדרוש לתפקיד. הסיפור של הסרט לא ממש משכנע (הוא כמובן מבוסס על סיפור אמיתי) ובעיקר לא קונה אותי הזחיחות ושביעות הרצון העצמית בה הוא מסופר. למרות זאת מעניין לבחון את דמותו של אבגנייל. היא בולטת בין הדמויות המאכלסות קומדיות בדרך כלל בהיותה צינית ונאמנה לעצמה בלבד באופן יוצא דופן. בנוסף להונאות הרבות של אנשים פרטיים, מתעמר אבגנייל בסמלים מובהקים של אמריקה של שנות השישים כמו בנקים, טייסים ורופאים. עם היתפסו הוא מתנער מכל גאוות יחידה מתבקשת לרמאים אחרים, ומשתף פעולה עם השלטונות נגדם.

דמות מרתקת ועשויה היטב היא זו של אבגנייל האב (כריסטופר ווקן). הרחמים המהולים בחיבה שגוררת דמותו, בשילוב האופטימיות והגאווה הפתטיות שלה, מציירים מפסידן ריאליסטי להחריד. ווקן מצליח בעיניו הנוגות וגינוניו הנפלאים לא רק לזרוע מול עינינו את זרעי הפורענות של אבגנייל הבן, אלא גם לעורר אמפתיה אמיתית.

לגבי טום הנקס, מה יש לומר, חבל שוויתרו על שירותיו של ג'יימס גנדולפיני. קשה לומר מתי בדיוק הוא הפך לכזה קוץ רציני בתחת, אבל הוא ככה כבר כמה שנים טובות. מה קרה לחמודי מ"ביג" ו"ספלאש"? מתי הוא הפך לכזה פוץ? יש הטוענים שזה קרה אחרי "פורסט גאמפ", אני עצמי לא ממש רוצה להתחייב על תאריך.

אז מה אני אומרת? בהחלט אפשר ללכת לראות את "תפוס אותי", אבל כדאי לזכור שזה ספילברג מהכיס ולא מהלב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully