וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחין והפזמונאי סטיבן סונדהיים ("קומפני", "סיפור הפרברים") הלך לעולמו בגיל 91

עודכן לאחרונה: 27.11.2021 / 8:31

אחד ממלחיני ותמלילני מחזות הזמר החשובים והגדולים ביותר בתולדות ברודווי, הלך לעולמו בגיל 91 בביתו שבקונטיקט. סונדהיים, יהודי במוצאו, חיבר את מילות השירים והלחנים למחזות זמר ידועים רבים, בראשם "קומפני", "סוויני טוד", "סיפור הפרברים", "ג'יפסי"

סטיבן סונדהיים. יוטיוב, צילום מסך
סטיבן סונדהיים/צילום מסך, יוטיוב

סטיבן סונדהיים, אחד ממלחיני ותמלילני מחזות הזמר החשובים והגדולים ביותר בתולדות ברודווי, הלך לעולמו בגיל 91 בביתו שבקונטיקט. סונדהיים, יהודי במוצאו, חיבר את מילות השירים והלחנים למחזות זמר ידועים רבים, בראשם "קומפני", "סוויני טוד", "אל תוך היער", "יום ראשון בפארק עם ג'ורג"'. בנוסף היה שותף ליצירת "סיפור הפרברים" ו"ג'יפסי" וכן כתב שירים לסרט "דיק טרייסי". הוא זכה במספר רב של פרסים, בהם פרסי טוני, גראמי, ואוסקר, ונחשב לאחד מהיוצרים החשובים והמשפיעים ביותר בתחום מחזות הזמר במחצית השנייה של המאה ה-20.

סונדהיים נולד בניו יורק לאב יצרן שמלות ולאם מעצבת אופנה. הוא החל לנגן בפסנתר בגיל צעיר ובגיל 10 התיידד עם שכנו ג'ימי המרשטיין, בנו של אוסקר המרשטיין, מחבר מחזות הזמר הנודע. אוסקר המרשטיין הפך למנטור עבור סונדהיים. לתקופת החונכות של סונדהיים אצל המרשטיין הייתה השפעה רבה על התפתחותו המקצועית של סונדהיים.

כשסונדהיים היה בן 25, הוא כתב את מילות השירים למחזמר "סיפור הפרברים", למוזיקה של ליאונרד ברנשטיין. המחזמר, שעלה ב-1957, זכה להצלחה גדולה, ואף עובד לסרט זוכה אוסקר ב-1961. בעקבות ההצלחה באו שתי הצלחות נוספות: המחזמר "ג'יפסי" ב-1959 והמחזמר "דבר מצחיק קרה לי בדרך לפורום" ב-1962. גם שני מחזות זמר אלה עובדו אחר כך לסרטים.

בהמשך סונדהיים כתב והלחין כאמור מחזות זמר רבים ומצליחים, ביניהם "קומפני" ב-1970 שנחשב בזמנו למהפכני, "Follies"‏ (1971), "מוזיקת לילה זעירה" (1973), "Pacific Overtures"‏ (1976) ו"סוויני טוד" (1979). ב-1984 יצר את המחזמר "יום ראשון בפארק עם ג'ורג' שזיכה אותו בפרס פוליצר לדרמה - פרס יוקרתי שאינו מוענק בדרך כלל למחזות זמר. ב-2008 זכה סונדהיים בפרס טוני למפעל חיים. ב-2015 עוטר במדליית החירות הנשיאותית מנשיא ארצות הברית ברק אובמה.

יוצרים רבים ספדו לסונדהיים, ביניהם יוצר מחזות הזמר לין מנואל מירנדה, שציין את שמות הדמויות המרכזיות ביצירותיו של סונדהיים והבהיר להיסטוריונים שיגיעו בעתיד: "כן, הוא היה אמיתי, והביא צחוק גדול לבמה וכה אהבנו אותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully