וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להגדיל את המסך: כולנו רק נרוויח מליהוק שחקנים עם מוגבלויות בטלוויזיה ובקולנוע

רועי אלבה

עודכן לאחרונה: 2.12.2021 / 1:27

שחקנים ושחקניות עם מוגבלות מודרים מהקולנוע והטלוויזיה, אבל ייצוג אותנטי הוא הכרחי וגם משתלם להפקות - איכותית, כלכלית וחברתית. לרגל היום לזכויות אנשים עם מוגבלות, יו"ר איגוד הבמאים והבמאיות מסביר למה התעשייה חייבת לאפשר הזדמנות שווה, ולהוביל שינוי היסטורי

"הרופא הטוב", סדרה קוריאנית במקור המגוללת את קורותיו של מנתח צעיר ואינטליגנט הנמצא על הרצף האוטיסטי, כובשת את טבלאות הסדרות הנצפות של נטפליקס, ואת לבבות הצופים, מזה תקופה ארוכה. למעשה, בנטפליקס ישראל הסדרה מככבת כבר 16 שבועות ברציפות, ואפילו עלתה למקום ה-6 רק בשבוע האחרון.

את דמותו של המנתח האוטיסט שון מרפי מגלם השחקן פרדי היימנר שקיבל מועמדות לגלובוס הזהב על התפקיד. היימנר, שמוכר לרבים בזכות תפקידו כצ'רלי בסרט "צ'רלי בממלכת השוקולד", עושה כאן תפקיד מצוין ומחזיק את מרבית כובד הסדרה על כתפיו. הוא רגיש, כריזמטי, שולט בכמה ניואנסים דקים של מחוות גוף אופייניות לאנשים על הרצף האוטיסטי, שנון ונאה. רק דבר אחד הוא לא - הוא לא אוטיסט.

הרופא הטוב. יח"צ,
הסדרה כבשה את הצופים, אבל יש בעיה אחת. מתוך "השוטר הטוב"/יח"צ

על פניו, זו נשמעת כדרישה מיותרת - למה שחקן "רגיל" לא יכול לגלם את דמותו של רופא אוטיסט? לפני פחות ממאה שנים שחקני תיאטרון לבנים נהגו לצבוע את פניהם ולגלם גברים אפרו-אמריקנים, או לגלם נשים. היום זה נשמע לנו מופרך - איך יכול להיות שמגזר שלם יודר ואת מקומו יחליפו שחקנים גברים לבנים?

אבל זה המצב היום. שחקנים עם מוגבלויות מוצאים עצמם מודרים מאודישנים, שומעים סירובים שוב ושוב, וזה רק חלק אחד מהבעיה הכוללת. תעשיית הקולנוע והטלוויזיה איננה בית נוח, בלשון המעטה, לאנשים עם מוגבלויות. כמה במאים על כסא גלגלים אתם מכירים? כמה שחקניות עיוורות אתם מכירים?

אבן הדומינו שתתחיל את השינוי

כשפותחים לראשונה את השיחה הזו עם גורמים בתעשייה, עולות תמיד שאלות. האם לייצוג אותנטי השפעה על רמת המשחק? האם זה באמת נדרש? האם הצופה שם לב? זה באמת כלכלי ונכון להפקת התכנית או הסרט להשקיע מאמצים באיתור שחקן עם מוגבלות?

התשובה פשוטה: כן, שחקנית עם מוגבלות תביא לתפקיד איכויות שלשחקנית אחרת ייקחו חודשים ארוכים להביא; כן, זה כלכלי להכניס לתעשייה גורמים חדשים שמייצגים טוב יותר את המציאות ואת החברה; וכן - זה באמת נדרש. החברה הישראלית תשתקף טוב יותר על פני המסך אם יותר אזרחים יוכלו לראות אנשים עם מוגבלויות מובילים בתעשייה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

אלי סטרוקר, השחקנית הראשונה עם כסא גלגלים שזכתה בפרס הטוני

מהלך טרי בישראל, ביוזמת קרן גשר, קרן משפחת רודרמן ואיגוד הבמאיות והבמאים קורא לתעשייה כולה, לחברות הפקה ולזכייניות להתחייב לייצוג אותנטי של אנשים עם מוגבלויות על הסט ומחוצה לו, לאפשר הזדמנות שווה לאנשים עם מוגבלויות, ולהתחיל בתיקון העוול ההיסטורי הזה. מהלך דומה שהובילה קרן רודרמן בארצות הברית הוביל לשינוי היסטורי, במסגרתו האולפנים הגדולים חתמו על אמנה בנושא והתחייבו לייצוג אותנטי של אנשים עם מוגבלויות. שניים מהסרטים המצליחים ביותר של שנת 2021, "גודזילה נגד קונג" ו"מקום שקט חלק 2" כללו שחקנים עם מוגבלויות וגרפו עשרות מיליוני דולרים, וכעת התקווה היא שסרטים נוספים ימשיכו את אותו הקו.

השינוי בתעשיית הקולנוע וטלוויזיה בנוגע לשילוב של א.נשים עם מוגבלות לא ישנה את העולם, אבל הוא יוביל לשינוי תפיסה והסתכלות של הקהל הרחב, מה שיהפוך לאבן דומינו שתתחיל את השינוי הגדול באמת - שילובם של א.נשים עם מוגבלות בכל תחומי החיים.

הכותב הוא מנכ"ל איגוד הבמאים והבמאיות הישראלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully