וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל "פגיעה ברגשות האסירים הפלסטיניים": ירדן משכה את מועמדות הסרט "אמירה" מהאוסקר

עודכן לאחרונה: 9.12.2021 / 16:21

ירדן תכננה להתמודד על האוסקר עם "אמירה", העוסק בתופעת הברחות הזרע של אסירים פלסטיניים מן הכלא הישראלי, אך לאחר מחאה וירטואלית ופוליטית שהתפשטה במהרה - הבמאי הודיע על הפסקת הקרנות הסרט, והממלכה על משיכתו מהתחרות

מתוך הסרט "אמירה". פסטיבל ונציה,
מתוך "אמירה"/פסטיבל ונציה

סערה בממלכה: לפי דיווחים בתקשורת הבינלאומית, ירדן הודיעה היום (חמישי) כי הסירה את המועמדות לאוסקר של הסרט "אמירה", אותו תיכננה להגיש מטעמה לטקס הקרוב של האקדמיה האמריקאית לקולנוע. הדרמה הזו עוקבת אחר אסירים ביטחוניים בכלא הישראלי, ועוררה את זעמם של פלסטינים שמחו על הייצוג של הנושא.

את הסרט ביים המצרי מוחמד דיאב. דרמה פוליטית אחרת שלו, "Clash", ערכה בזמנו את בכורתה העולמית בפסטיבל קאן, וזמינה כעת בנטפליקס. "אמירה" הוא הפקה משותפת למצרים, פלסטין וירדן - שבחרה בה כנציגה הרשמית שלה לתחרות על מקום בחמישיית המועמדים לאוסקר בקטגוריית הסרט הבינלאומי. כל זאת, עד שהתחילה המחאה.

הסרט נקרא בשמה של נערה בת 17, בתו של אסיר ביטחוני, המגלה כי נולדה הודות להברחת זרע מתא הכלא. בכך, "אמירה" הפך לאחד הסרטים הראשונים שעוסקים בתופעת הברחות הזרע של אסירים פלסטינים.

העיסוק בנושא הרגיש הוליד מחאה, שכרגיל בימינו התפשטה במהרה. היו שותפים לה פוליטיקאים פלסטינים מן הרשות הפלסטינית ומירדן, אנשי ציבור אחרים וכמובן גולשים ברשתות החברתיות. אלה טענו כי הסרט מתיישר עם הנרטיב הישראלי ומבזה את כבודם של האסירים הפלסטיניים. הם קראו בתגובה להפסיק את הקרנותיו של "אמירה", וההאשטאג "BoycottAmiraFilm"הפך לטרנדינג בטוויטר.

באחת הביקורות, למשל, נכתב "הסרט הדוחה הזה לא מבין שהברחת זרע מהכלא הישראלי היא לא רק מחאה פוליטית נגד המערכת הישראלית, אלא גם אקט פמיניסטי של נשים שבני הזוג שלהן כלואים. הסרט מציג את האישה כסוכנת פסיבית ולא כמה שהיא, מורדת שלוקחת חלק פעיל בהתנגדות. בכך, הוא מיישר קו עם הדרך שבה הנרטיב הציוני מציג נשים פלסטיניות. לא מפתיע, כשזה בא מהפקה של מצרים, סעודיה, ירדן והאמירויות".

הבמאי דיאב נאלץ להיענות למחאה הזו והודיע על הפסקת הקרנותיו של הסרט. בדברי ההתנצלות הדגיש כי לא היה בכוונתו לפגוע ברגשות האסירים או משפחותיהם. "הרגשות הללו הן בראש מעיינינו, ולכן כל ההקרנות של הסרט ייפסקו".

הממלכה, מצידה, הסבירה כך את ההחלטה למשוך את הסרט מן האוסקר - "אנחנו מאמינים בערך האמנותי של הסרט, ובכך שהמסר שלו לא פוגע בשום צורה באסירים הפלסטיניים. להפך, הוא מפנה זרקור לעבר המאבק שלהם לחיות בכבוד, למרות הכיבוש", נאמר בהודעה. "הסרט הוצג בהצלחה בידי פסטיבלים בינלאומיים ונבחר לייצג את ירדן באוסקר בידי ועדה עצמאית. עם זאת, לאור המחלוקת שעורר, וכיוון שיש שראו בו פגיעה במאבק הפלסטיני, ומתוך כבוד לרגשות האסירים ומשפחותיהם, החלטנו לקבל את ההחלטה הזו. עם זאת, היינו שמחים שהמוחים נגד הסרט היו טורחים לצפות בו לפני ששפטו אותו".

  • עוד באותו נושא:
  • אוסקר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully