וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות אמנים למוזיאון רמת גן: אם היצירה שהוסרה לא תחזור - הסירו גם יצירותינו

עודכן לאחרונה: 1.1.2022 / 21:46

לאחר הסרת היצירה "ירושלים" של דוד ריב ממוזיאון רמת גן, שלחו 43 אמנים, הרוב המוחץ של מציגי התערוכה, מכתב למוזיאון ודרשו למלא אחר המלצת השופט ולחפש פשרה להחזרת העבודה. אם לא תימצא פשרה מיידית, הם דורשים להסיר עבודותיהם, וקירות המוזיאון יתרוקנו כמעט לחלוטין

אמנים מכסים יצירות במוזיאון רמת גן לאמנות כמחאה על הסרת יצירתו של האמן דוד ריב בהוראת ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן/טלי קיים

לאחר סערת הסרת היצירה "ירושלים" של דוד ריב ממוזיאון רמת גן לאמנות, שלחו היום (שבת) 43 אמנים ואמניות, מתוך 50 המציגים במוזיאון, מכתב למוזיאון שבו הם דורשים להסיר את עבודותיהם לאלתר. במכתב, שנשלח ליושב ראש הוועד המנהל של המוזיאון, רועי ברזילי, ולאוצרת הראשית סבטלנה ריינגולד, הם דורשים למלא אחר המלצת השופט ולחפש פשרה מכובדת שתאפשר החזרת עבודתו של ריב. במידה שלא תמצא פשרה מיידית כזאת, הם דורשים להסיר עבודותיהם, ואם הדבר יקרה הוא יותיר את קירות המוזיאון ריקים מכמעט כל היצירות.

"עקבנו בדריכות ובצער אחר השתלשלות האירועים בתערוכה 'המוסד'", כתבו האמנים, "ימים בודדים אחרי הפתיחה החגיגית והמרגשת נדהמנו לגלות כי שיקולים זרים בלתי מקצועיים חדרו למוזיאון. בהנחיית ראש עיריית רמת גן, מר כרמל שאמה הכהן, ובאישור אחר כך של הוועד המנהל - הורד מן התערוכה הציור 'ירושלים' מאת הצייר דוד ריב. משכך, נפגע קשות חופש הביטוי והיצירה ונפגמה מן היסוד התערוכה כפי שאצרה אותה הגב' סבטלנה ריינגולד לאחר תהליך מחקרי ממושך, וסביבת העבודה שלנו כאמנים הפכה ללא בטוחה ומאוימת.

"תערוכה ומוזיאון לאמנות הם זירה למפגש ורב שיח, גם אם זה לעיתים נוקב ומעורר מחלוקת. ברוח זאת שמחנו על המלצת השופט להגיע לפשרה שתאפשר את הצגת העבודה בתיווך ראוי ורגיש לקהל. צר לנו כי צעד זה לא אומץ על ידי ראש העירייה והוועד המנהל. חוסנו ועצמאותו של המוזיאון משקפים את חוסנה של החברה והתרבות שלנו. אנחנו, ועמנו רשימה ארוכה של אמנים, מוזיאונים, גלריות, מוסדות אמנות, איגוד האוצרים, איגוד האמנים הפלסטיים, מצטערים על כך שהתערבות פוליטית הסבה נזק למוזיאון המחודש ולמעמדו המקצועי בארץ ובעולם. בשם חופש הביטוי ויושרתנו המקצועית אנו דורשות.ים את הסרת עבודותינו מהתערוכה לאלתר. אנחנו נברך על פשרה מוסכמת שתאפשר את החזרת ציורו של דוד ריב ושל עבודותינו".

עו"ד רועי ברזילי, יו"ר ומנכ"ל בפועל של מוזיאון רמת גן מסר בתגובה: "הדיכוי העובר על עולם האומנות גורם לחשש גדול בקרב צוות המוזיאון ובקרב האמנים. אנחנו מבקשים מהאמנים לא לעשות פעולות חד צדדיות. אני באופן אישי עושה מאמץ גדול לשכנע את האמנים שלא לתת את הניצחון לגורמים השמרניים.. אני מציע להם להמשיך ולהציג את העבודות שלהם לצד המחאה, לצד הכעס, לצד ההשפעה על דעת הקהל אבל לא להחרים, זה לא יועיל לנו ולא לעולם האמנות".

היצירה "ירושלים" של דוד ריב. דוד ריב, אתר רשמי
היצירה "ירושלים" של דוד ריב/אתר רשמי, דוד ריב

המכתב נשלח לאחר ששלום (חמישי) נדחתה עתירתם של דוד ריב ושל האגודה לזכויות האזרח בישראל כנגד מוזיאון רמת גן, ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן ועיריית רמת גן. בעתירה הם דרשו להורות לראש העיר להודיע למוזיאון רמת גן שאין כל מניעה להציג את היצירה "ירושלים" של ריב. השופט דחה את העתירה.

"לטעמי", כתב בפסק הדין, "גם אם אכן תחילתו של התהליך ב'חטא' הרי יש למחול לראש העיר על כך, שכן לאחר שהפנים זאת, המשיך את התהליך באופן הנדרש בהתאם לדין ובסופו של יום, לא הוכח שהוא כפה את עמדתו על חברי הוועד המנהל אלא רק ניסה להשפיע בהתאם לסמכותו ולדין, והתקבלה החלטה של הגוף המקצועי המוסמך על פי הדין לקבל את ההחלטה עקב פגיעה ברגשות הציבור, בנימוקים שהצגת היצירה שמה לקלס את ירושלים כבירת ישראל, את הכותל המערבי הקדוש ואת הציבור החרדי, דבר שיכול לגרום לביזוי ושיסוי ואף ריב, ואין מקום להתערבות בית המשפט בהחלטה זו שלא נפל בה פגם מהותי המצדיק את התערבות בית המשפט".

עם זאת, בשולי פסק הדין, השופט המליץ לוועד המנהל לשקול לנקוט בצעדים חריפים פחות כמו הצגת היצירה בחדר סגור, באופן שלא תהיה גלויה וחשופה לציבור ורק מי שירצה יוכל להיכנס לחדר, עם שלט אזהרה בכניסה אליו, שהיצירה שמוצגת בו עלולה לפגוע ברגשות הציבור, כדי להקטין את הפגיעה בחופש הביטוי מצד אחד ולהקטין את הפגיעה ברגשות מצד שני.

ביצירתו של דוד ריב שעוררה את הסערה נראה אדם חרדי מתפלל בכותל בירושלים ולצדה מופיעים הכיתובים "ירושלים של זהב" ו"ירושלים של חרא". לאחר פתיחתו מחדש של מוזיאון רמת גן עם תערוכה הכוללת את היצירה, הבחין בה ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן וטען שביצירה יש חציית גבול מביקורת לגיטימית לבוטות משסה כלפי ירושלים והכותל וגזענות כלפי חרדים. בעקבות בקשתו, היצירה הוסרה. לאחר הסרתה, כ-40 אמנים כיסו את רוב היצירות במוזיאון כמחאה בבדים שחורים. בהמשך הגיע למוזיאון ראש העיר כרמל שאמה הכהן, והורה לעובדי המוזיאון להוריד באופן מיידי את הבדים. עובדי המוזיאון עשו זאת, תוך עימות עם האמנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully