וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סידני פואטייה, השחקן השחור הראשון שזכה באוסקר, הלך לעולמו בגיל 94

עודכן לאחרונה: 7.1.2022 / 20:40

השחקן פורץ הדרך, שכיכב בסרטים כמו "כחום הלילה" ו"נחש מי בא לסעוד", מת בגיל 94 לפי דיווחים בתקשורת הבינלאומית. הנשיא לשעבר אובמה ספד לפואטייה: "הוא חשף את היכולת של הקולנוע לקרב בינינו, ופתח את הדלת לדור של שחקנים"

השחקן סידני פואטייה. AP
פואטייה עם האוסקר/AP

מותה של אגדה: השחקן סידני פואטייה הלך לעולמו בגיל 94, כך לפי דיווחים בתקשורת הבינלאומית. פואטייה, שנולד בפלורידה למשפחת מהגרים ענייה מאיי באהמה, הוא אחד מפורצי הדרך הגדולים בתולדות הוליווד. בין השאר, הוא נרשם ב-1964 כגבר השחור הראשון שזכה באוסקר בקטגוריית המשחק, כעשרים וחמש שנה לאחר שהאטי מקדניאל היתה האישה השחורה הראשונה שעשתה זאת. בשלהי הקריירה שלו, הוא התכבד גם באוסקר למפעל חיים, וארון התארים שלו היה מלא בעוד שלל עיטורים.

פואטייה זכה באוסקר על הופעתו ב"חמש נזירות וגבר אחד" - במקור, "Lilies of the Field". בשנות החמישים והשישים הוא השתתף בכמה סרטים נוספים שהפכו לקלאסיקות מודרניות, ופרצו דרך בכל הקשור לעיסוק בסוגיות של גזע - "הנועזים", "פורגי ובס", "לאדוני באהבה", "כחום הלילה" ו"נחש מי בא לסעוד", בין השאר.

סידני פואטייה מקבל את המדליה מברק אובמה. צ'יפ סומודיבילה, GettyImages
פואטייה מקבל את המדליה מאובמה/GettyImages, צ'יפ סומודיבילה

בשנות השבעים עבר פואטייה מאחורי המצלמה. הוא ביים את "Stir Crazy", קומדיה נהדרת בכיכובם של הצמד ג'ין ויילדר וריצ'רד פיור, שריסקה את הקופות בשנות השמונים ונרשמה כסרט המצליח ביותר שביים שחור, עד "מת לצעוק" בשנות האלפיים. אפיזודה מוצלחת פחות היתה "אבא חלומי" מ-1990, שכמו רוב הסרטים בכיכובו של ביל קוסבי היתה כישלון מוחלט, ביקורתי ומסחרי, ואחריו פואטייה לא שב לביים יותר.

עם הזמן, פואטייה האט את קצב עבודתו. בשנות התשעים הופיע בלהיט "סניקרס", וגילם בסרטי טלוויזיה שתי אושיות שחורות שעשו היסטוריה: נלסון מנדלה ותורגדון מרשל, השופט העליון השחור הראשון בהיסטוריה האמריקאית. תפקידו האחרון היה ב-2001. נוסף לתפקידיו על המסך, הוא היה פעיל גם בתנועה למען זכויות האזרח, ועל כל אלה קיבל תואר אבירות מן המלכה אליזבת השנייה, ואת המדלייה הנשיאותית מידיו של ברק אובמה.

הנשיא לשעבר אובמה ספד לפואטייה: "בכישרונו הייחודי ותפקידיו פורצי הדרך, הוא חשף את היכולת של הקולנוע לקרב בינינו. הוא גם פתח את הדלת לדור של שחקנים. מישל ואני שולחים את אהבתנו למשפחתו ולכל מעריציו".

פואטייה הותיר אחריו את אשתו השנייה, השחקנית ג'ואנה שימקוס, ושישה ילדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully