וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליך הגישור נכשל - האמנים ביקשו להסיר את יצירותיהם ממוזיאון רמת גן

עודכן לאחרונה: 11.1.2022 / 11:49

הליך הגישור בין האמנים המציגים במוזיאון רמת גן לבין ראש העירייה כרמל שאמה-הכהן נכשל - ויצירתו של דוד ריב "ירושלים" לא תוחזר למוזיאון. מעיריית רמת גן נמסר כי העבודות של האמנים יוסרו ביממה הקרובה, "ייארזו ויינתנו לאמנים באופן מכובד בחזרה"

הליך הגישור בין האמנים המציגים במוזיאון רמת גן לבין ראש העירייה כרמל שאמה-הכהן נכשל - ויצירתו של דוד ריב "ירושלים" לא תוחזר למוזיאון. במסגרת הליך הגישור שערך המגשר ד"ר יגאל בן שלום, ניסו הצדדים להגיע לפשרה כלשהי אחרי שבית המשפט פסק כי לא יתערב בהחלטת הוועד המנהל להסיר את עבודתו של ריב.

האמנים המציגים במוזיאון מסרו: "ניסינו בכל מאודנו להגיע לפשרה עם עירית רמת גן. העיקרון שהנחה את הצעותינו היה כי העבודה של דוד ריב תוחזר לתצוגה עם התאמות. זאת על מנת למנוע ממי שאינו מעוניין לצפות בה". לדבריהם, הם הציעו שהיצירה תיתלה בחלל המחסן הפתוח אך תוסתר על ידי קיר גבס. מנגד, ראש העירייה סירב והציע כי היצירה תאוחסן במחסן נעול ובאופן שאינו נראה לעין ומי שיבחר לראותה יעשה זאת בימי שבת.

מעיריית רמת גן נמסר כי העבודות יוסרו ביממה הקרובה, "ייארזו ויינתנו לאמנים באופן מכובד בחזרה".

היצירה "ירושלים" של דוד ריב. דוד ריב, אתר רשמי
היצירה של דוד ריב/אתר רשמי, דוד ריב

בתחילת החודש, עוד בטרם מונה מגשר, שלחו 43 אמנים ואמניות מתוך 50 המציגים במוזיאון מכתב למוזיאון שבו דרשו להסיר את עבודותיהם לאלתר - וזאת לאחר סערת הסרת היצירה "ירושלים" של דוד ריב ממוזיאון רמת גן לאמנות.

במכתב, שנשלח ליושב ראש הוועד המנהל של המוזיאון רועי ברזילי ולאוצרת הראשית סבטלנה ריינגולד, נכתב: "תערוכה ומוזיאון לאמנות הם זירה למפגש ורב שיח, גם אם זה לעיתים נוקב ומעורר מחלוקת. ברוח זאת שמחנו על המלצת השופט להגיע לפשרה שתאפשר את הצגת העבודה בתיווך ראוי ורגיש לקהל. צר לנו כי צעד זה לא אומץ על ידי ראש העירייה והוועד המנהל. חוסנו ועצמאותו של המוזיאון משקפים את חוסנה של החברה והתרבות שלנו. אנחנו, ועמנו רשימה ארוכה של אמנים, מוזיאונים, גלריות, מוסדות אמנות, איגוד האוצרים, איגוד האמנים הפלסטיים, מצטערים על כך שהתערבות פוליטית הסבה נזק למוזיאון המחודש ולמעמדו המקצועי בארץ ובעולם. בשם חופש הביטוי ויושרתנו המקצועית אנו דורשות.ים את הסרת עבודותינו מהתערוכה לאלתר. אנחנו נברך על פשרה מוסכמת שתאפשר את החזרת ציורו של דוד ריב ושל עבודותינו".

המכתב נשלח לאחר שכאמור נדחתה עתירתם של דוד ריב ושל האגודה לזכויות האזרח בישראל כנגד מוזיאון רמת גן, ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן ועיריית רמת גן. בעתירה הם דרשו להורות לראש העיר להודיע למוזיאון רמת גן שאין כל מניעה להציג את היצירה "ירושלים" של ריב. השופט דחה את העתירה.

ביצירתו של דוד ריב שעוררה את הסערה נראה אדם חרדי מתפלל בכותל בירושלים ולצדה מופיעים הכיתובים "ירושלים של זהב" ו"ירושלים של חרא". לאחר פתיחתו מחדש של מוזיאון רמת גן עם תערוכה הכוללת את היצירה, הבחין בה ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן וטען שביצירה יש חציית גבול מביקורת לגיטימית לבוטות משסה כלפי ירושלים והכותל וגזענות כלפי חרדים. בעקבות בקשתו, היצירה הוסרה. לאחר הסרתה, כ-40 אמנים כיסו את רוב היצירות במוזיאון כמחאה בבדים שחורים. בהמשך הגיע למוזיאון ראש העיר כרמל שאמה הכהן, והורה לעובדי המוזיאון להוריד באופן מיידי את הבדים. עובדי המוזיאון עשו זאת, תוך עימות עם האמנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully