וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר וחתן פרס ישראל יונה פישר הלך לעולמו בגיל 89

עודכן לאחרונה: 4.3.2022 / 11:14

יונה פישר, מבכירי האוצרים בארץ וחתן פרס ישראל, הלך לעולמו. פישר נחשב לאחד האנשים שהגדירו את תחום האוצרות בארץ. שר התרבות חילי טרופר ספד: "היה דוגמה ומופת לאוצר, אוטודידקט, והוא יחסר מאוד בשדה התרבות"

יונה פישר ז"ל. צילום מסך, צילום מסך
יונה פישר/צילום מסך, צילום מסך

יונה פישר, מבכירי האוצרים בארץ וחתן פרס ישראל, הלך לעולמו אמש (חמישי). פישר נחשב לאחד האנשים שהגדירו את תחום האוצרות בישראל. בן 89 היה במותו.

פישר נולד בנובמבר 1932 בתל אביב, ושנה לאחר מכן עברה משפחתו לרמת גן. למשך מספר שנים בנעוריו עבר לגור בפריז שם שימש אביו כמזכיר המדיני של הסוכנות היהודית, ובמהלך אותה תקופה נחשף להרצאות על אמנות במוזיאון הלובר. הוא שב לארץ לשירות בצה"ל, ואחריו עבר לירושלים.

דרכו המקצועית החלה בשנת 1954 כשהתקבל לעבודה בבית הנכות בבצלאל. באותה תקופה החל לכתוב בעיתונים "הארץ", "למרחב" ולכתב העת "גזית". בנוסף, כתב את הפרק על הציור הישראלי בספר "אמנות ישראל" וערכים על אמנות באנציקלופדיה העברית.

בשנת 1959 נסע להתמחות באוצרות באירופה. לאחר שובו לישראל בשנת 1960 מונה למנהל האמנותי של בית הנכות. במקביל, עבד גם בעיצוב קטלוגים וכרזות לתערוכות. לאחר הקמת מוזיאון ישראל ב-1965 פישר עבר לשמש בו כאוצר לאמנות בת-זמננו. באותה שנה גם הקים ייסד עם רחל שפירא את כתב העת "קו" שעסק בשיקה ואמנות בינלאומית וישראלית פעל עד ל-1970.

בשנת 1977 זכה בפרס ישראל על תרומתו לאמנות בישראל. בתחילת שנות שמונים הקים אתץ סדנאות האמנים שאפשרו לאמנים לעבוד בסטודיו במחיר מסובסד. בשנת 1991 מונה לתפקיד האוצר הראשי של מוזיאון תל אביב עד להתפטרותו בשנת 1993. משנת 2004 ל-2011 כיהן כאוצר הראשי של מוזיאון אשדוד לאמנות וכיועץ האמנותי שלו. במאי 2019 נקראה הדרך המובילה אל המוזיאון בשם "דרך יונה". לאורך השנים גם ערך ספרי אמנות רבים. בשנים האחרונות עסק בתיעוד עבודתו והנצחת משפחתו.

יונה פישר ז"ל. חנה סהר,
יונה פישר ז"ל/חנה סהר

שר התרבות והספורט חילי טרופר ספד לו: "התבשרתי בעצב על לכתו של האוצר הנודע יונה פישר. עם הקמת מוזאון ישראל עבד כאוצר אמנות, בשנת 1977 זכה בפרס ישראל על תרומתו לאמנות בישראל והיה למייסד מוזאון אשדוד לאמנות. היה דוגמה ומופת לאוצר, אוטודידקט, והוא יחסר מאוד בשדה התרבות בישראל. יהי זכרו ברוך"

ראש עיריית אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי, ספד: "יונה היה אדם פורץ דרך, הייתה לנו הזכות הגדולה לעבוד במחיצתו. לפישר הייתה תרומה מכרעת בעיצוב תחום האמנות בעיר, והוא פעל לייחד את מוזיאון אשדוד ולבסס אותו כאחד מן המוזיאונים המובילים בארץ ולהובילו להכרה על פי חוק המוזיאונים. יונה פישר היה שם נרדף לחדשנות, אדם פורץ דרך שתמיד חשב איך לקדם את התחום שכה אהב ואיך לשים את אשדוד על מפת האמנות הארצית והעולמית. הוא היה שגריר אמיתי של אשדוד. רוחו ומורשתו ימשיכו ללוות ולהנחות את דרכו של מוזיאון אשדוד לאמנות".

מטעם מוזיאון ישראל נמסר ההספד: "מועצת המנהלים של מוזיאון ישראל, ירושלים, ההנהלה וצוות העובדים מרכינים ראש עם פטירתו של יונה פישר - ראשון האוצרים לאמנות בת זמננו במוזיאון, מאושיות המוסד, חתן פרס ישראל ומעמודי התווך של עולם האמנות והמוזיאונים בישראל. יונה פישר החל את דרכו ב- 1954 בבית הנכות בצלאל בירושלים וליווה את מעברו אל משכנו החדש במוזיאון ישראל בשנת 1965. הוא אצר תערוכות פורצות דרך, חשף בפני שוחרי האמנות בארץ אמנים בינלאומיים מן השורה הראשונה; גילה, הציג ועודד אמנים צעירים כמו אריה ארוך, לאה ניקל, משה קופפרמן, יגאל תומרקין ומשה גרשוני ורבים אחרים שהפכו לעמודי תווך של התרבות הישראלית".

יצחק מולכו, יושב ראש מועצת המנהלים של מוזיאון ישראל, ספד: "יונה פישר תרם רבות בכוח כשרונו ובעוצמת החזון האמנותי שלו להאדרת האמנות הישראלית ולהפיכת מוזיאון ישראל למוסד לאומי ובינלאומי מוביל. על רקע זה, החליטה מועצת המנהלים של המוזיאון, לפני זמן מה להעניק ליונה פישר תואר עמית כבוד של מוזיאון ישראל ומצערת העובדה שהוא לא יזכה לקבלו בטקס שנועד לכך בתחילת חודש יוני 2022".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully