וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מארון 5 מציגה: איך להפוך לאחד ההרכבים הגדולים בעולם בחמישה צעדים

בשיתוף קבוצת בלוסטון/Live Nation

עודכן לאחרונה: 24.4.2022 / 14:39

למרות שמוזיקת הרוק בדעיכה ולהקות אין כמעט בנמצא, ההרכב האמריקאי מארון פייב מצליח לשמור על מעמדו האדיר כבר 20 שנה. לרגל בואם לשתי הופעות בארץ, בדקנו איך הם הפכו מלהקת רוק כושלת של תיכוניסטים, להרכב שלא עוזב את המצעדים, נגד כל הסיכויים

ממש לפני 20 שנה, בשנת 2002, סיימו חמישה חברי ילדות מלוס אנג'לס קולג'. מבולבלים מעתידם, הם החליטו לנסות לשחזר את חלום הנעורים שלהם ולהקים מחדש את הלהקה שלהם מימי התיכון. כטינאייג'רים היה להם הרכב כושל שנקרא Kara's Flowers, שהוציא אלבום אחד, שלא הותיר רושם. בסיבוב החדש הם החליטו לקרוא לעצמם מארון 5. קצת אחרי ההקמה החוזרת, בזכות שירי רוק עם נגיעות של Fאנק, אלטרנטיבה ופופ, הם זכו לחוזה הקלטות בחברת תקליטים קטנה בשם "Octone" מניו יורק.

מבחינת סגנון, זאת לא הייתה תקופה טובה לנסות להצליח עם הרכב גיטרות. תחילת שנות ה-2000 ראתה את הרכבי הענק של הגראנג', הבריטפופ והמטאל של הניינטיז דועכים, כשאת מקומם תפסו כוכבי היפ הופ ופופ. בסביבה הזאת, מעטים צפו עתיד מזהיר ללהקה שפעלה בפורמט הקלאסי של סולן, גיטרה, בס, קלידים ומתופף. למרות זאת, המארונים הלכו עם האמת שלהם והקליטו אלבום עמוס בשירי רוק קלאסי מלודיים, שנקרא "Songs About Jane".

בעולם שנשלט על ידי אמנים כמו אמינם, ג'יי זי, פינק ואנריקה אגלסיאס, ל"שירים על ג'יין" היה קשה להתבלט ומארון פייב נאלצו לעבוד קשה. האלבום יצא בקיץ 2002 והלהקה הופיעה נון-סטופ כדי לנסות ולקדם אותו. כבר בתחילת הדרך הפך הסולן אדם לוין (שמשמו אפשר להבין שמוצאו יהודי) לסוג של סמל מין ולכוכב מדורי הרכילות בזכות השואו שלו שכלל גם ויתור לעיתים קרובות על חולצה.

ועדיין, למרות הפרופיל העולה של לוין, זה לקח זמן. הלהקה בנתה עוד ועוד קהל ורק כעבור שנתיים, בשנת 2004, היא החלה לראות את הפירות. בהתחלה זה היה השיר "This Love" שהפך ללהיט עצום ואחריו "She Will Be Loved"; שניהם הפכו ללהיטי טופ 10 מסביב לעולם. באופן חסר תקדים, 26 שבועות אחרי צאתו, "Songs About Jane" הצליח סוף סוף לטפס לרשימת עשרת האלבומים המוכרים של השבוע בארצות הברית.

אדם לוין ומארון 5 בסופרבול 2019. GettyImages
בזכות השואו והוויתור על החולצה, הפך לוין לסוג של סמל מין ולדמות מדוברת במדורי הרכילות/GettyImages

שני עשורים מאז ההצלחה הראשונית, מצליחה באופן מרשים מארון פייב, שמגיעה בתחילת מאי לשתי הופעות בארץ, לשמור על מעמדם כלהקת ענק, אולי הגדולה בעולם. כשהרכבים אחרים בני דורם (אולי חוץ מקולדפליי) כבר מזמן לא מוציאים להיטים, למארונים יש כאלו כל הזמן. כשמכירות אלבומים בעידן הסטרימינג ירדו לשפל חסר תקדים, המארונים ממשיכים למכור כמה מיליונים מכל ריליס שלהם. וזה לא היה פשוט. ניסינו לרכז לכם בחמש נקודות (אחרי הכל, הם מארון 5...) איך אדם לוין, ג'ס קרמייקל, ג'יימס ולנטיין, מאט פלין, PJ מורטון וסאם פרר הצליחו לבנות את עצמם ולשמור על מעמדם בפיק.

1. חימום של שמות גדולים מהעבר, כדי להגיע לקהל הוותיק

בשנים הראשונות, אפילו ששני האלבומים הראשונים של המארונים, "Jane" ו-"It Won't Be Soon Before Long" מכרו כ-15 מיליון עותקים בעולם, הלהקה ידעה להתפשר. במקום להוביל באופן קבוע את סיבובי ההופעות שלהם, הם הסכימו להפחית מכבודם ולחמם אמנים גדולים אחרים, כדי להגיע לקהל הבוגר יותר. כך יצא שהמארונים חיממו בלא מעט הופעות את הרולינג סטונס, דוראן דוראן והפוליס ובכך חשפו את עצמם לפלח קהל חדש לחלוטין.

2. שיתופי פעולה עם כוכבים מז'אנרים אחרים

לא רק על הבמה מארון פייב שיתפו פעולה. חברי הלהקה הפנימו כבר בהצלחה של אלבומיהם הראשונים שעולם הרוק נמצא בדעיכה ועולם הפופ וההיפ הופ משגשגים. מארון פייב החליטו ליישם את הפתגם הידוע "אם אתה לא יכול לנצח אותם, הצטרף אליהם". כך, במהלך השנים הם חברו בדואטים לכוכבי השעה, בעיקר לכוכבות, ביצירת להיטים. הניסיון הראשון היה עם ריהאנה, בלהיט "If I Never See Your Face Again" משנת 2008 ומאז מארון פייב חזרו על הרעיון שוב ושוב בהצלחה. שיתוף הפעולה האחרון שלהם היה בשנה שעברה עם מייגן ד'ה סטליון, בקטע המצוין "Beautiful Mistakes". בין ריהאנה למייגן היו עוד כמה קולבריישנס שאסור לפספס. ב-2011 הם הצטוותו לכריסטינה אגילרה ולוויז קאליפה ויצרו, בהתאמה את הלהיטים "Moves Like Jagger" ו"Payphone". ב-2016 הם שיתפו פעולה עם הראפר המוערך קנדריק לאמאר בלהיט "Don't Wanna Know" שהגיע למקום השישי במצעד האמריקאי. אחר-כך בא הקישור עם כוכבת הראפ קארדי B בלהיט "Girl Like You" ב-2018.

את "Girl Like You" לא ליוותה רק קארדי B. בקליפ המדובר שלו כיכבו לצד לוין וחבריו כמה מהכוכבות הגדולות בעולם. אושיות כמו אלן דג'נרס, אליזבת בנקס, ג'ניפר לופז, שרה סילברמן ואפילו גל גדות הישראלית. הקליפ לקטע המהפנט עזר לו להפוך, בין השאר, לשיר השנה בגלגלצ בשנת 2018. ההצלחה של "Girl Like You" להפוך לשיר השנה בגלגלצ היתה סוג של סיום מתוק לשני עשורים, שהם כל הזמן כמעט היו שם, כמעט השיגו את שיר השנה. "This Love" סיים במקום השני בשנתי של 2004, "Move Like Jagger" ברביעי ב-2011, "One More Night" ל-10 ב-2012, "Animals" הגיע ל-6 ו-"Maps" ל-10 ב-2014, ו-"Sugar" ל-9 ב-2015. בדרך מארון פייב נבחרו גם לא פעם ללהקת השנה, ב-2004, 2007, 2012 וב-2014. החותמת הסופית לאהבה של הישראלים כלפיהם היתה כשבמצעד העשור שסיכם את שנות העשרה הם נבחרו ללהקת העשור, כשהם מנצחים בקרב ראש בראש את קולדפליי.

גל גדות בקליפ של מארון 5. צילום מסך, צילום מסך
גם לה יש חלק בהצלחה. גל גדות/צילום מסך, צילום מסך

3. פתיחות בסגנונות היצירה

העבודה עם אמנים מז'אנרים שונים הביאה את מארון פייב גם להתפתח וליצור במקביל לקטעי הגיטרות שלהם קטעים מז'אנרים נוספים ואופנתיים. ביחד עם שירי רוק, המארונים פועלים גם בעולם הדאנס, ה-EDM, האלקטרוניקה וההיפ הופ, מה ששומר עליהם כהרכב מעודכן, שמצליח להגיע כל הזמן גם לקהל הצעיר.

המארונים דאגו לפעול כך מתחילת הדרך. כבר בסינגל "This Love" משנת 2004 הם פנו לקנייה ווסט שיעשה לשיר רמיקס מוצלח. בהמשך הם עבדו עם עוד רמיקסרים ומפיקים נחשבים, דוגמת טייסטו, פארל וויליאמס ומארק רונסון, שהצליחו לפתוח את ההרכב לרחבות ולקהלים נוספים.

בהמשך הדרך, החל מהאלבום "Overexposed" משנת 2012, מארון פייב החלו לעבוד גם עם מפיקים שכיוונו את הצליל שלהם למקומות חדשים. בין השאר המארונים עבדו עם אנשים כמו שלבאק השבדי. המפיק, שהיה ידוע בעיקר בעבודות שלו עם זמרות פופ כמו בריטני ספירס, טיילור סוויפט ואווריל לוין, קירב את מארון פייב לקהל העדכני עם להיט כמו "Animals" מהאלבום "V". שלבאק לא היה היחידי והמארונים עבדו עם המפיקים הגדולים ביותר של עולם הפופ וביחד הוציאו להיטים עצומים. עם דוקטור לוק הם הוציאו את "Sugar", עם Monsters & Strangers את "Memories" ועם מקס מרטין את "Day Light".

אדם לוין מארון 5. GettyImages
מארון פייב בהופעות בישראל, פארק הירקון, תל-אביב, 9 ו-10 במאי/GettyImages

4. החיבור של אדם לוין עם תכניות הריאליטי המוזיקליות בטלוויזיה

אחת התופעות המרכזיות במוזיקה ב-20 השנים האחרונות היתה ההפיכה של תוכניות הריאלטי המוזיקליות לגורם משפיע ומרכזי בהצלחה של כוכבים. שמות ענק כמו וואן דיירקשן (והארי סטיילס), סוזן בויל, קלי קלארקסון, קמילה קאביו ועוד רבים - פרצו מתוכניות הריאליטי מסביב לעולם. תוכניות כמו "אקס פאקטור", "The Voice", "America's Got Talent" ואחרות.

אדם לוין הבין נכון את המגמה וכדי להיות בעניינים הצטרף לתוכנית "The Voice", שם הוא שימש כשופט/מנטור במשך שמונה עונות, מ-2011 עד 2019. ההשפעה של "The Voice" על לוין ומארון פייב היתה עצומה. לא רק שהשיר "Moves Like Jagger" נחשף בהופעה בעונה הראשונה עם לוין, בהופעה אדירה שהפכה אותו ללהיט מיידי, בישראל, אגב, השיר זכה לפוש מיוחד בזכות הפרודיה של טל פרידמן ב"ארץ נהדרת", שיצר גרסה מקומית לשיר שנקראה "זז כמו נחמה", כרפרנס לסולן אתניקס, זאב נחמה.

לוין גם התחבר מאוד לאמנים ולתוכנית. בשלוש משמונה העונות שהוא השתתף מתמודדים מהקבוצה שלו זכו, לחלקם הוא עזר גם בהמשך הדרך, לאחר סיום העונה.

5. שליטה בקטלוג באמצעות הקמת חברת תקליטים

אחרי הצלחת ארבעת האלבומים הראשונים שלהם, מארון פייב, ובעיקר אדם לוין, הבינו שהם יצליחו יותר מסחרית וגם אומנותית, אם הם יקימו חברת תקליטים שדרכה הם יוציאו את המוזיקה שלהם. כך, ב-2012, לוין הקים את הלייבל "222". כדי להעצים את הכח של "222", לוין חתם על שיתוף פעולה עם חברת התקליטים הגדולה בעולם, יוניברסל מיוזיק, שתתן גב ותפיץ את המוזיקה שלהם לכל מקום.

החל מהאלבום החמישי, "V" משנת 2014, המוזיקה של מארון פייב יוצאת ב-"222", מה שמאפשר להם שליטה אומנותית מוחלטת ביצירה, מבלי תכתיבים מבחוץ.

אחת ההצלחות הגדולות שיצאו ב"222" היה הסינגל "Memories" שיצא בסוף 2019. הבלדה עם הוייב של הרגאיי הפכה ללהיט עצום בשנת 2020, המנון בינלאומי שהתחבר לאנשים מצויין לסיטואציה בזמן הסגרים של אותה שנה. כחלק מהרוח הנוסטלגית ש"Memories" עורר, "222" החליטו להוציא את השיר על תקליטון ויניל 7 אינץ' שנחטף מהחנויות מרגע צאתו.

במקביל למארון פייב, "222" החתימה גם עוד אמנים, בעיקר כאלו שלוין גילה דרך הג'וב שלו ב-"The Voice".

מארון פייב יופיעו בישראל ב-9-10 במאי, פארק הירקון, תל-אביב

אבי גולדברגר, בשיתוף קבוצת בלוסטון/Live Nation
  • עוד באותו נושא:
  • מארון 5

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully