וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אורי אורלב, מבכירי סופרי הילדים והנוער, הלך לעולמו בגיל 93

עודכן לאחרונה: 26.7.2022 / 12:24

הסופר והמתרגם אורי אורלב הלך לעולמו בגיל 93. אורלב היה מבכירי סופרי הילדים והנוער בישראל והוא כתב בעיקר על ילדותו בשואה ובשנותיו הראשונות בישראל. הוא כתב יותר מארבעים ספרים, כשהידועים בהם הם "האי ברחוב הציפורים", "רחוקי משפחה" ו"רוץ ילד רוץ"

הסופר והמתרגם אורי אורלב הלך לעולמו בגיל 93. אורלב היה מבכירי סופרי הילדים והנוער בישראל והוא כתב בעיקר על ילדותו בשואה ובשנותיו הראשונות בישראל. הוא כתב יותר מארבעים ספרים, כשהידועים בהם הם "האי ברחוב הציפורים", "רחוקי משפחה" ו"רוץ ילד רוץ".

איתמר אורלב, בנו של אורי אורלב ספד לו בפייסבוק: "אבא שלי מת אתמול בערב. הוא מת בן 93, בשנתו ובמיטתו. ואף שהגיע זמנו, כי יש שלב שאין עוד טעם בחיים שמפריעים למוות מלגאול את האדם מסוף חייו, עדיין הלב נשבר ומתוכו עולה הגעגוע הזה שכבר ילווה אותי תמיד". איתמר עדכן כי ההלוויה תיערך ביום חמישי בבית הקברות של קיבוץ מעלה החמישה.

ראש הממשלה יאיר לפיד ספד לו: "איבדנו היום אחד מגדולי סופרי הילדים והנוער, אורי אורלב, שכתב יותר מ-40 ספרים בחייו. עליהם גדלו ילדינו, זכרונותיו מהשואה ומקום המדינה לימדו אותם על ההיסטוריה שלנו. אורי הלך לעולמו, אך ספריו ומורשתו יישארו איתנו לתמיד. בשם מדינת ישראל אני שולח ניחומים למשפחתו וחבריו. יהי זכרו ברוך".

אורלב נולד בוורשה בירת פולין בשם יורק אורלובסקי. בשנות השואה נרצחה אמו בידי הגרמנים, ואביו נשבה בידי הרוסים. אורי ואחיו הוסתרו על ידי קרובת משפחה בחדר סגור בגטו ורשה, ובהמשך הועברו למחנה הריכוז ברגן-בלזן, שם שהו עד ששוחררו כעבור שנתיים על ידי הצבא הבריטי. הוא הגיע לישראל לאחר המלחמה עם אחיו, ואומץ על ידי קיבוץ גניגר, שם עבד כרפתן. הוא שינה את שמו לאורי. אביו, שהיה רופא, עלה לארץ ב-1954.

אורלב כתב כאמור בעיקר ספרות ילדים ונוער, אך הרבה גם לתרגם מפולנית לעברית (למשל את "המלך מתיא הראשון"). הוא זכה בפרסים רבים, ביניהם פרס אנדרסן, פרס ביאליק, פרס יקיר ירושלים ופרס דבורה עומר על מפעל חיים. אורלב התגורר בירושלים, אב לארבעה ילדים.

אורי אורלב. כאן חינוכית, צילום מסך
אורי אורלב/צילום מסך, כאן חינוכית

שר התרבות והספורט חילי טרופר ספד לו: "אורי אורלב היה מהסופרים החשובים והמוערכים בתרבות הישראלית. ספריו של אורלב הצליחו לתאר את ילדותו בשואה ואת עלייתו ארצה ולהנגיש את הקושי גם לילדים ובני נוער, בעזרת הכתיבה הייחודית לו. מורשתו של אורי ששזורה בספריו תישאר איתנו כאן שנים רבות. משתתף בצער משפחתו, יהי זכרו ברוך".

פרופ' זהר שביט, חברת סגל בגמלאות מבית הספר למדעי התרבות ומייסדת התוכנית לתואר שני במחקר תרבות הילד והנוער באוניברסיטת ת"א, ספדה לו: "אורי אורלב היה מהסופרים הישראלים המצליחים והמתורגמים ביותר בעולם, עטור פרסים ישראליים ובינלאומיים, ובראשם הפרס הבינלאומי החשוב ביותר בתחום ספרות הילדים - פרס הנס כריסטיאן אנדרסן. לכתביו הרבים ופורצי הדרך מקום של כבוד בכתיבה הספרותית בעברית לילדים ולנוער, ולא פחות מכך - בהבנת השואה ובניית זיכרונה בתרבות הישראלית ומחוצה לה.

"קהל קוראיו של אורי אורלב מגוון: ילדים בגיל הגן, ילדים בגיל בית הספר, בני נוער, וגם מבוגרים; ארבע קבוצות גיל, שכל אחת מהן דורשת שפה ספרותית שונה. אורלב ידע ליצור לכל אחת מהן קול ייחודי ופורץ דרך, סיפור זהיר וקשוב, כן ואמפתי, נקי מהתנשאות ומפטרוניות. אורלב הוא הסופר הישראלי הראשון (והיחיד עד כה) שזכה בפרס אנדרסן, שבו זכו בעבר סופרים ידועי-שם כמו אריך קסטנר, אסטריד לינדגרן או כריסטינה נסטלינגר. בעולם, נחשב פרס אנדרסן לבעל יוקרה רבה ויש המכנים אותו הנובל של ספרות הילדים. זכייתו של אורלב בפרס אנדרסן היא ללא ספק אחד משיאי ההכרה בספרות העברית בזירה הבינלאומית.

"אורלב הותיר אחריו יצירה ספרותית מרשימה, ייחודית ופורה. התרומה שלו לספרות הישראלית ולמעמדה בעולם היתה עצומה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully