וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קשה לא לדמיין את רוני דניאל המנוח מתפוצץ על מה שקרה באולפן

עודכן לאחרונה: 7.8.2022 / 10:30

דנה ויס לא עשתה יותר מדי כדי לעצור את שטף המילים המוזר שיצא לאבי דיכטר מהפה במהדורת 12 אמש. למעשה, אף אחד לא הפריע לדיכטר להעביר את דף המסרים שלו במלואו. איש לא עצר אותו מלנסות להתסיס את האווירה בציבור ולהשתמש בלחימה לקידום האג'נדה הפוליטית של הליכוד

בווידאו: תיעוד חיסול מפקד מרחב דרום של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה/צילום: דו"צ

במהדורות עתידיות של מילון אבן שושן כדאי להוסיף ליד הביטוי "איך נפלו גיבורים" את דיוקנו של אבי דיכטר. גם ליד "זקנתו מביישת את בחרותו" לא נופתע אם נמצא את פניו למודות הקרבות. דיכטר הוא מה שנהוג לכנות, "גיבור ישראל". במקרה שלו זה כנראה נכון. מדובר באדם רב פעלים ועתיר זכויות, ראש שב"כ ושר ביטחוני בכיר לשעבר. מישהו שעד לפני כמה שנים ראה בעצמו מועמד טבעי לרשת את נתניהו כמנהיג הליכוד וראש ממשלת ישראל.

למעשה, רק לפני חמש שנים דיכטר היה חבר הליכוד הבכיר ביותר שאמר בפנים גלויות ש"ראש ממשלה שמוגש נגדו כתב אישום - דרך המלך אומרת שעליו לעזוב את תפקידו". אמירה אמיצה לשעתה. מאז הוא עבר תהליך שהפך אותו לעוד חבר מן המניין בכת הביביזם המסתורית, והחל להיות פעיל נמרץ ונחרץ למען יו"ר האופוזיציה הנאשם בפלילים.

לפני אחד מסבבי הבחירות הקודמים, דיכטר השתמש בפסאדה הביטחונית שלו כדי לנסות לפגוע בתדמיתו של בני גנץ, שהיה אז יריבו העיקרי של נתניהו. בסדרה של ציוצים מופרעים בטוויטר, דיכטר ציטט ידיעה מאתר "חדשות" לפיה גנץ נתון לסיכון של סחיטה מצד איראן. דיכטר טען באותם ציוצים מביכים שגנץ "אינו העיפרון הכי מחודד בקלמר" וקבע שהוא לא יצליח להתמודד עם הזירה הפוליטית. חודשיים וחצי אחרי, והוא כבר התחנן לשרת בממשלה בהנהגה משותפת עם אותו עיפרון בלתי מחודד - כולל ביקור בלתי נשכח באולפן חדשות 12, בו הבטיח שאם לא יקבל תפקיד של שר בכיר בממשלה זה יעורר "רעידת אדמה 8 בסולם דיכטר". שני הדברים לא קרו.

דנה ויס, אבי דיכטר, המהדורה המוקדמת 6.8.2022. חדשות 12, צילום מסך
הוא עיוות את המציאות, היא נתנה לו לדבר עוד ועוד. אבי דיכטר ודנה ויס, מהדורת חדשות 12/צילום מסך, חדשות 12

דיכטר הוזמן אתמול לקשקש באולפני החדשות השונים לא כחבר כנסת, אלא כביטחוניסט בכיר לשעבר. כמוהו היו עוד רבים. הדיונים היו ענייניים ברובם, כמעט אקדמיים. הגעגוע לרוני דניאל באולפני חדשות 12 היה מוחשי, גם אם לא הוזכר במילה. זו המלחמה הראשונה בלי דניאל בעידן האולפנים הפתוחים. זה ניכר. קשה שלא לדמיין את רוני דניאל מתפוצץ על דיכטר אחרי שהמליץ לגרור גם את חמאס למבצע הצבאי הנוכחי, בניגוד לדעה של כל הגורמים המקצועיים והשכל הישר.

הדעה הזאת הושמעה ביממה האחרונה ברשתות החברתיות על ידי לא מעט חיילים נאמנים של נתניהו. דף המסרים היה ברור: במקום לשבח את המבצע הכירורגי המדויק ולעמוד מאחורי כוחות הביטחון, תוקפים את לפיד וגנץ על כך שהם פוחדים מחמאס ומחבריהם במפלגת רע"ם. סולידריות בזמן לחימה? זה כבר מזמן לא קיים. נתניהו עצמו כמובן שומר על קו ממלכתי, אך הזרוע המבצעית שלו מדברת בקול אחר. כשזה מגיע בציוצים של רונית הביביסטית או לימור סמימיאן-דרש זה משהו אחד, אבל כשזה נאמר בקולו של אבי דיכטר מביתו באשקלון המופגזת - זה כבר משהו אחר. הריאיון עם דיכטר היה מוזר. דנה ויס ביקשה ממנו לדבר על "היממה הקשה" בדרום והוא הסביר לה שזו לא יממה אלא "לילה ויום". מפה איכשהו זה רק הידרדר.

אנשי חמאס לא חוסלו ברעידת האדמה 8 בסולם דיכטר שהובטחה לנו. הם גם לא חוסלו ב-12 שנות שלטונו של נתניהו, למרות שזה הבטיח ב-2009 "למוטט את שלטון חמאס". כל זה לא הפריע לדיכטר לעוות את המציאות ולהציג את תקופת השקט בשנה האחרונה (תחת ממשלת בנט-לפיד) כהישג של נתניהו, ולקרוא בשידור חי לתקוף גם את חמאס. דנה ויס לא עשתה יותר מדי כדי לעצור את שטף המילים המוזר שיצא לדיכטר מהפה. גם במקרה הזה, קשה שלא לדמיין את רוני דניאל עוקץ את דיכטר ומזכיר לו את "מבצע חגורה שחורה" ב-2019, אז ממשלת נתניהו תקפה בצורה כירורגית (ומוצלחת) רק מטרות של הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני.

למעשה, אף אחד לא הפריע לדיכטר להעביר את דף המסרים שלו במלואו. אף אחד לא הפריע לו לזלזל בהצלחה של המבצע המוצלח. אף אחד לא עצר אותו מלנסות להתסיס את האווירה בציבור ולהשתמש בלחימה לקידום האג'נדה הפוליטית של מפלגת הליכוד. כמה מכוער, כמה התרגלנו, כמה מעט ציפיות יש לנו מאנשי הציבור שלנו, אבל מהתקשורת עוד נותרה איזושהי ציפיה למעט הגינות. רק אחרי שסיים לומר את דבריו הצטרפו חלק מהביטחוניסטים בפאנל לשיחה והסבירו כמה דבריו של דיכטר לא נכונים, ואף מסוכנים. האלופים במיל' תמיר הימן ואיתן בן אליהו אמרו את הדברים בצורה ברורה. זה היה כבר מאוחר מדי. המסר של דיכטר הועבר למי שהיה צריך להעביר אותו.

עוד בוואלה!

סרטים מבוטלים, סדרות נעלמות: מה לעזאזל קורה ב-HBO מקס?

לכתבה המלאה
אולפן שישי רוני דניאל גיא פלג. צילום מסך, צילום מסך
לא היה שותק מול דברי דיכטר. רוני דניאל/צילום מסך, צילום מסך

בשעת לילה מאוחרת עלה לשידור חקלאי נחמד מנתיב העשרה בשם שייקה שקד. שייקה התייחס לדברים של דיכטר בשיחתו עם בן מיטלמן (רגע לפני שהוא עוזב להייטק, שיהיה בהצלחה!) על יבול עגבניות השרי המוצלח שעלול להיפגע מהעמקת הלחימה, וקרא להימנע מלהכניס את חמאס למבצע, דבר שרק יגרום ליותר נזקים לאזרחים הישראלים בעורף. סביר שלשייקה החביב יש פחות שעות לחימה בעומק האויב מאשר לאבי דיכטר, אבל לכל הפחות יש לו הרבה יותר שכל ישר והגינות.

בחייו הואשם רוני דניאל לא פעם, בשוגג, בהיותו דובר צה"ל אזרחי. זו הייתה טעות. צפייה באולפנים של ערוצי החדשות ביממה האחרונה הוכיחה שלא חסרים דוברי צה"ל אלטרנטיביים באולפנים, אבל דמות כמו רוני דניאל חסרה מתמיד. דניאל ידע לבקר את ההתנהלות הצבאית בזמן אמת, לא חסך שבטו מבכירים ואשמתו היחידה הייתה שלא הצליח לשתוק בצורה דיפלומטית אל מול מי שבעיניו בחר לפגוע בכוחות הביטחון בצורה לא הוגנת. קשה להאמין שהוא היה שותק אתמול מול המילים של דיכטר. זה יכול היה להיות לא נעים לצפייה, אבל זה היה כל כך נחוץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully