וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מ-140 יוצרי קולנוע: "לא נשתף פעולה עם קרן שומרון, לא נלבין את הכיבוש"

עודכן לאחרונה: 31.8.2022 / 17:10

הקולנוענים הצהירו כי לא יפנו לקבל מענקים מקרן קולנוע שומרון, לא יועסקו בה ולא ישתתפו באירועים שלה. קרן ידעיה, ארי פולמן, חגי לוי, ירון זילברמן, נדב לפיד, שמואל הספרי ועוד: "הקרן מזמינה יוצרים לקחת חלק פעיל בהלבנת הכיבוש תמורת תמיכה כספית ופרסים"

שירה גפן ונדב לפיד. אלירן אביטל, אנדריאס רנץ, GettyImages
לא יקחו מענקים. שירה גפן ונדב לפיד/GettyImages, אלירן אביטל, אנדריאס רנץ

מעל ל-140 קולנוענים ישראלים חתמו על מכתב פומבי בו הצהירו כי לא יפנו לקבל מענקים מקרן הקולנוע שומרון ולא ישתפו איתה פעולה בלקטורה (בחירת סרטים לפיתוח והפקה) או באירועים של קרן הקולנוע שומרון. בין החותמים על המכתב יוצרי קולנוע עלילתי ודוקומנטרי מובילים: קרן ידעיה, ארי פולמן, מיכל אביעד, שירה גפן, חגי לוי, ערן קולירין, ירון זילברמן, נדב לפיד, זהר וגנר, גיא דוידי, שמואל הספרי, רון כחלילי, דורון תבורי ורועי אסף. המכתב הוא יוזמה של היוצרים, העורכים והתחקירנים מיה קלר, מני ורסס, לירן עצמור, שירה ארד, לילי יודינסקי, אלון סהר, אבי מוגרבי, רחל לאה ג'ונס ונועם שיזף.

הקולנוענים כותבים כי מטרת הקרן האזורית הפועלת בגדה המערבית היא "למחוק את הקו הירוק ואת ההבחנה בין משטר צבאי לאזרחי", וכי הקרן ופסטיבל הסרטים בשומרון "מזמינים יוצרים ישראלים לקחת חלק פעיל בהלבנת הכיבוש תמורת תמיכה כספית ופרסים".

קרן הקולנוע שומרון הוקמה ביוזמת מירי רגב, שרת התרבות לשעבר, והיא מחלקת מענקים לתושבי הגדה המערבית, ולהפקות של אזרחי ישראל המצולמות באזור. תושבים פלסטינים אינם יכולים לפנות לקרן. יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, היה ממקימי הקרן, ומנכ"לית הקרן היא דוברת המועצה האזורית שומרון, אסתר אלוש.

בחודש שעבר התקיים פסטיבל קולנוע בשומרון, בנוכחות שר התרבות והספורט חילי טרופר ושרת התרבות לשעבר רגב, אנשי תעשייה נוספים, ובטקס הפתיחה של הפסטיבל השתתף ניר ברגמן. בנוסף, רון עומר ואבי נשר אמנם לא נכחו פיזית אבל שלחו נציגים מטעמם לקבל את הפרס. המפיק והבעלים של סינמה סיטי משה אדרי אמר מעל במת הפסטיבל כי "נעשה מאמץ להביא יום אחד את פרס אופיר לפה, יהודה ושומרון".

הקולנוענים, בהם זוכי עבר ומועמדים נוכחיים לפרסי אופיר, קוראים לאקדמיה הישראלית לקולנוע להצהיר שלא תקיים את טקס פרסי אופיר בשומרון. "להקמת קרן שומרון נלוו הצהרות בדבר גיוון היצירה הישראלית ומתן ביטוי לקולות מודרים. זוהי מטרה ראויה, אולם אין שום משמעות לדיבורים על רבגוניות, כשבפועל הם מכסים על אלימות שיטתית ופגיעה חמורה בזכויות אדם. קרן שומרון איננה קרן פלורליסטית - היא חלק ממנגנון האפרטהייד. לא נסכים לקיום טקס פרסי אופיר באזור הנתון למשטר צבאי. אנו קוראים לאקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה, לחבריה ולראשיה, לא להפוך את הקולנוע הישראלי לכלי נוסף לדיכוי של העם הפלסטיני".

יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון ויו"ר הקרן, מסר בתגובה: "יש בשמאל הקיצוני כמה אנשים שחושבים בטעות, שלגור באיזורים מסויים שלא מתאימים לרוחם, או לאחוז בדעות פוליטיות שונות מהם, זו עבירה על החוק. אני אחדש להם, חצי מליון אזרחי ישראל ביהודה ושומרון, נושמים אוויר, חיים, אוהבים, מטיילים וגם יוצרים קולנוע. קרן הקולנוע היא חלק ממיזם של מדינת ישראל להקמת קרנות איזוריות, בדיוק כמו הקרנות האיזוריות בנגב בערבה ובגליל, וכך זה יימשך. המכתב הזה נגוע בגזענות פוליטית ובנסיון בוטה, לפגוע בחופש הביטוי והיצירה של כחצי מליון אזרחים במדינת ישראל. הקרן שתמכה עד היום בלמעלה מ-70 סרטים תמשיך לפעול במקצועיות וברצינות למען היוצרים והיצירה הקולנועית בארץ וביהודה ושומרון. הנסיון לסתום את הפה לחצי מליון אזרחי מדינת ישראל, ולהדביק פוליטיקה בפעילות הקרן לא יצלח. הקמת הקרנות האיזוריות בהן קרן שומרון היא הזדמנות לתת במה לצעירים מוכשרים בפריפריה מכל גווני החברה הישראלית שעד היום לא קיבלו הזדמנות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully