וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא "ורטיגו" ולא "האזרח קיין": "ז'אן דילמן" של שנטל אקרמן הוא הסרט הגדול אי פעם

עודכן לאחרונה: 8.12.2022 / 13:44

סרטה של הבמאית היהודיה זכה במשאל התקופתי של "סייט אנד סאונד", שמדי עשור שואל אלפי מבקרים, חוקרים ואנשי תעשיה מכל העולם מהו הסרט הגדול בכל הזמנים. ומה בהמשך הרשימה? כל הפרטים

שנטל אקרמן. Donald Weber/Getty Images, GettyImages
שנטל אקרמן, במאית "ז'אן דילמן"/GettyImages, Donald Weber/Getty Images

"ז'אן דילמן, רחוב דו קומרס 23, בריסל 1080", או בקיצור "ז'אן דילמן", הסרט הבלגי שביימה היהודיה שנטל אקרמן בשנת 1975, הוא הסרט הגדול ביותר בתולדות הקולנוע - כך קבע הסקר של "סייט אנד סאונד", כתב העת מבית המכון הבריטי לקולנוע.

כתב העת, החשוב ביותר בתחומו, עורך מדי עשור משאל בין אלפי מבקרים, חוקרים ואנשי תעשייה ברחבי העולם כדי לקבוע מהי היצירה הגדולה בתולדות המסך הגדול, במה שנחשב לדירוג המשמעותי והמשפיע ביותר בתחום.

סרטה של אקרמן הוא הסרט הראשון שביימה אישה שמגיע בתולדות הסקר בכלל לעשרת הגדולים, וכעת הוא נכנס היישר למקום הראשון. הסרט, המתאר את חייה של אלמנה שחיה עם בנה, ומתפרנסת משמרטפות ושירותי מין, נחשב בין השאר לכזה שהשפיע מאוד על הקולנוע הישראלי, ובמיוחד על הסרט "אור" של קרן ידעיה.

"האזרח קיין" של הבמאי אורסון וולס. Hulton Archive/Getty Images, GettyImages
במקום השלישי: "האזרח קיין"/GettyImages, Hulton Archive/Getty Images

"ז'אן דילמן" הדיח מהפסגה את "ורטיגו", סרטו של הבמאי אלפרד היצ'קוק מ-1958, שהעפיל לפסגה בסקר הקודם שנערך בשנת 2012 - אז הוא הדיח בעצמו את "האזרח קיין", סרטו של אורסון וולס מ-1941, שזכה בתואר לאורך עשרות שנים, מאז שנת 1962.

"ורטיגו" מוצב כעת במקום השני, אחריו "האזרח קיין", ובהמשך הדירוג קלאסיקות כמו "סיפור טוקיו" (1953) של יאסוז'ירו אוזו היפני, "מצב רוח לאהבה" של הבמאי ההונג קונגי וונג קאר וואי (2000), "2001: אודיסיאה בחלל" של סטנלי קובריק (1976), "עבודה טובה" הצרפתי של קלייר דני (1999) - הסרט השני של במאית אישה בעשירייה, "מלהולנד דרייב" של דיוויד לינץ' (2001), שהוא גם הסרט הטרי ביותר בעשיריה, "איש עם מצלמת הקולנוע" הסובייטי של דזיגה ורטוב (1929), ו"שיר אשיר בגשם" של ג'ין קלי וסטנלי דונן (1951).

"חוקי המשחק" (1939) של ז'אן רנואר, ו"זריחה" (1927) של פ.וו מורנאו, "המחפשים" (1956) של ג'ון פורד, "הפסיון של ז'אן ד'ארק" (1927) של קרל תיאודור דרייר ו"שמונה וחצי" (1963) של פדריקו פליני, שהיו בין עשרת הסרטים הגדולים בסקר הקודם, נדחקו מהעשיריה. כמה מהסרטים שיצאו בעשור האחרון נכנסו למאייה - "פרזיטים", "דיוקן של נערה עולה באש" ו"אור ירח".

כמדי עשור, העיתון ערך משאל מקביל בין 480 במאי קולנוע, שבחרו רשימה מעט שונה. אצל הבמאים, "2001: אודיסיאה בחלל" ניצח במשאל, ואחריו הגיעו "האזרח קיין", "הסנדק" של פרנסיס פורד קופולה, "סיפור טוקיו", "ז'אן דילמן", "ורטיגו" ו-"שמונה וחצי" בשוויון, ו"פרסונה" של אינגמר ברגמן, "מצב רוח לאהבה" והסרט "קלוז-אפ" של עבאס קיארוסטמי האיראני שזכו לציון זהה סוגרים את העשירייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully