וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שתיקה היא כמו תמיכה ברודנות": כוכבת קולנוע איראנית כתבה על מפגין שהוצא להורג - ונעצרה

עודכן לאחרונה: 18.12.2022 / 11:03

טהראני אלידוסטי, שחקנית מוכרת שאף השתתפה בסרט זוכה האוסקר "הסוכן", העלתה לחשבון האינסטגרם שלה פוסט ובו כתבה כי "שתיקה מול שפיכות הדמים היא בושה לאנושות". בתגובה, היא נעצרה לשבוע

בווידאו: איראנים באיסטנבול מציינים חודש למחאה האנטי ממשלתית באיראן/רויטרס

כוכבת הקולנוע האיראנית טהראני אלידוסטי נעצרה על ידי שלטונות איראן, לאחר שהביעה תמיכה במפגין שהוצא להורג - כך מדווחים היום (ראשון) כלי תקשורת בפרסית.

אלידוסטי, שחקנית קולנוע איראנית מובילה בת 38, שאף כיכבה בסרט זוכה האוסקר "הסוכן" של הבמאי אסגר פרהאדי, העלתה לחשבון האינסטגרם שלה פוסט על אותו אדם, שהשתתף בהפגנות ברחבי המדינה והוצא להורג על ידי השלטונות. "שמו היה מוחסן שכארי. השתיקה שלכם היא תמיכה ברודנות וברודנים. כל ארגון בינלאומי שצופה בשפיכות הדמים ולא נוקט בפעולה, הוא בושה לאנושות", היא כתבה. בתגובה נעצרה לשבוע, ובסוכנות פארס, המקורבת למשטר, המעצר נומק בכך שהשחקנית, וכמוה מפורסמים אחרים שנעצרו, "הפיצו טענות חסרות בסיס ופרסמו פרובוקציות".

שכארי הוא המפגין הראשון מהמחאה הנרחבת שפרצה באיראן והוצא להורג. הוא הואשם כי דקר חבר בכוח הבסיג' ובחסימת כביש. זה היה ב-8 בדצמבר, ומאז כבר הוצא להורג מפגין נוסף, מג'יד רזה ראהנבארד.

טהראני אלידוסטי. GettyImages
"השתיקה שלכם היא תמיכה ברודנות וברודנים". אלידוסטי/GettyImages

ההפגנות הנרחבות שנמשכות כבר שלושה חודשים, פרצו בספטמבר לאחר מותה של מחסה אמיני בת ה-22. אמיני נעצרה בטהראן על ידי משטרת המוסר, שאחראית על קוד הלבוש הצנוע, בגין הפרה של החוקים - ומתה שלושה ימים לאחר מכן בבית החולים. ההפגנות על מותה הפכו למחאה עממית של איראנים מכל שכבות החברה, במה שהתפתח לאחד האתגרים הרציניים ביותר להנהגה הדתית מאז המהפכה האסלאמית ב-1979.

אלידוסטי היא שחקנית מוכרת, וכבר כשהייתה בת 18 השתתפה בסרט האיראני הפמיניסטי ופורץ הדרך "אני טארנה בת 15". היא מביעה לעתים קרובות את עמדותיה לגבי זכויות נשים, ובחודשים האחרונים גם העלתה תמונה שלה בלי חיג'אב, ברקע המחאה במדינה.

עוד בוואלה!

איראן שרויה בפחד לקראת הוצאות להורג נוספות: "מדוע אתם דוממים? איראן נהפכה לפלסטין!"

לכתבה המלאה

בריאיון לאבנר שביט בוואלה! תרבות לפני כחמש שנים אמרה כי "ככל שנראה יותר זמרות וסרטים איראניים בישראל, כך גם העולם שלנו יהיה נורמלי יותר. בסך הכל, כולנו לפעמים לא מסכימים עם הממשלות שלנו, אבל צריך לחשוב פחות על המדינות, ויותר על האנשים. לעם האיראני אין בעיה עם העם הישראלי. יש לנו בעיה עם הממשלה שלו, יש לנו חמלה כלפי הפלסטינים ויש לנו ביקורת על מה שקורה בעזה, אבל אין לנו שום בעיה עם הישראלים עצמם. זה יהיה טיפשי לחשוב אחרת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully