וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ף בק, מגדולי הגיטריסטים אי פעם, הלך לעולמו בגיל 78

עודכן לאחרונה: 12.1.2023 / 6:38

הגיטריסט האגדי ג'ף בק הלך לעולמו בפתאומיות כתוצאה מדלקת קרום המוח. "איבדנו את אחד הגדולים", ספדו לו בעולם המוזיקה. "דיברנו לפני כמה שבועות והוא היה במצב רוח מרומם", צייץ הגיטריסט סטיב ואן זאנדט.

ג'ף בק. ר.דיאמונד, GettyImages
ג'ף בק בהופעה ב-2018/GettyImages, ר.דיאמונד

ג'ף בק, אחד הגיטריסטים הגדולים בכל הזמנים, הלך לעולמו בגיל 78. המוזיקאי הלך לעולמו שלשום (שלישי) אך ההודעה פורסמה רק בלילה שבין רביעי לחמישי שעון ישראל. לפי ההודעה הרשמית, סיבת המוות הפתאומית היא דלקת קרום המוח בקטריאלית. בהצהרה רשמית מטעם משפחתו נמסר: "בצער רב ועמוק אנו מבשרים על מותו של ג'ף בק. הוא מת בשלווה. משפחתו מבקשת פרטיות בעת שהיא מעכלת את האובדן העצום הזה".

בק נולד בלונדון בשנת 1944 ופרץ לתודעה באמצע שנות השישים כגיטריסט המוביל של להקת היארדבירדס, בה החליף את אריק קלפטון. לאחר מכן הקים הרכב משלו, שבו ניגן גם רוד סטיוארט הצעיר, ומאמצע שנות השבעים ניהל קריירת סולו מפוארת, שבמהלכה הזדמן לו לנגן בצד כל שם גדול אפשרי - מסטיבי וונדר ועד קייט בוש. במשך השנים הוא זכה בשמונה פרסי גראמי ודורג במקום החמישי במצעד מאה הגיטריסטים הגדולים בכל הזמנים של הרולינג סטון. לנגינה שלו היתה השפעה גדולה על דורות של מוזיקאים שהתחנכו על הטכניקה הייחודית שלו והשתמשו בה באלבומים ובהופעות. בתחילת העשור הקודם הגיע בק לישראל והופיע בה פעמיים.

בק גם נכנס להיסטוריה של הקולנוע כשהופיע יחד עם היארדבירדס ב"יצרים", סרטו המיתולוגי מיכלאנג'לו אנטוניוני מסוף שנות השישים, במהלכו ניתן לראות את הגיטריסט מנגן - וגם שובר את הגיטרה שלו.

ביולי האחרון הוציא בק עם ג'וני דפ אלבום משותף, "18", ובקיץ הם יצאו יחדיו לסיבוב הופעות. לפי דיווח במגזין פיפל, דפ היה בצידו של בק בימיו האחרונים, וכך גם כמה כוכבי רוק אחרים. "לג'וני ולג'ף היתה חברות חזקה מאוד. הם היו קרובים מאוד ונהיו קרובים עוד יותר בקיץ האחרון", מסר למגזין מקורב לדפ. "המחלה של ג'ף הגיעה במהרה והידרדרה במהירות בשבועות האחרונים. ג'וני הרוס מהמוות שלו". הגיטריסט סטיב ואן זנדט צייץ בהקשר לכך: "קשה לי לעכל את זה. לא רק שהוא היה השפעה גדולה, והגאונות שלו מקור בלתי נדלה לאושר כל חיי, אלא שהוא היה במצב רוח מרוחם כשדיברנו לפני כמה שבועות אחרי שסיים הופעה מושלמת עם ג'וני. זה לא אמיתי".

ג'ף בק עם ג'וני דפ וסטיב ואן זאנדט. נועם גלאי, GettyImages
ג'ף בק עם ג'וני דפ וסטיב ואן זאנדט לפני שלושה חודשים/GettyImages, נועם גלאי

בק נכנס להיכל התהילה של הרוק פעמיים - בפעם הראשונה עם היארבירדס ב-1992 ובפעם השנייה, ב-2009, כאמן סולו. בהזדמנות זו אמר "אני מנגן כמו שאני מנגן כי זה מאפשר לי ליצור את הסאונד הכי חולה שיש. זו הנקודה לא? לא אכפת לי מהחוקים. למעשה, אם אני לא שובר את החוקים לפחות עשר פעמים בכל שיר, אני לא עושה את העבודה כראוי".

כטקסט מלווה לבחירתו למקום החמישי ברשימת הגיטריסטים הגדולים של הרולינג סטון, הגיטריסט מייק קמפבל כתב עליו בזמנו "במוזיקה שלו תמיד יש אדג' ודחיפות. זה כאילו שהוא אומר 'אני ג'ף בק. אני פה. אתה לא יכול להתעלם ממני".

ג'ימי פייג', שניגן איתו ביארדבירדס, אמר על בק בסרט תיעודי על אודותיו שיצא ב-2018: "הוא מוזיקאי יוצא מן הכלל. הוא מנהל איתך שיחה כשהוא מנגן".

עוד בוואלה!

YouTube אחד ביום: ג'ף בק בן 70

לכתבה המלאה

מיד עם פרסום דבר מותו של בק, התמלאה הרשת הספדים. מיק ג'אגר העלה תמונה משותפת וכתב "איבדנו אדם נפלא ואת אחד מנגני הגיטרה הטובים בעולם. כולנו נתגעגע כל כך". רוד סטיוארט עשה דבר דומה וכתב "הוא היה בכוכב משלו. הוא היה הגדול מכולם. תודה לך על הכל".

אוזי אוסבורן, שבק ניגן באלבום האחרון שלו, כתב: "אני לא יכול לתאר כמה אני עצוב עכשיו". טוני איומי מבלאק סבאת' ספד: "אני המום. הוא היה כזה אדם נחמד, וגיטריסט גאון ואיקוני". ג'ין סימונס מקיס הוסיף "אף אחד לא ניגן כמוהו. אלה חדשות שוברות לב". גרי קמפ משפנדאו בלט כתב: "הוא היה אלוהי הגיטרה. מרוק דרך סול ועד ג'אז, הוא היה הנגן הטוב מכולם בכל הז'אנרים". הגיטריסט ג'ו סטריאני: "הוא היה גאון. היו לו יותר דרכים מכל אחד אחר לגרום לך להגיב 'WTF מה זה היה?" ג'וני מאר מהסמיתס כתב: "הוא היה חלוץ, ואחד הגדולים". גאנז אנד רוזס וג'ון בון ג'ובי צייצו בנפרד ציוץ דומה "אגדי".

בק הותיר אחריו את זוגתו, סנדרה בק.

  • עוד באותו נושא:
  • ג'ף בק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully