וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הפרסום בוואלה! תרבות: הפסטיבל באילת מתנצל על האפליה המגדרית

עודכן לאחרונה: 26.1.2023 / 15:16

אחרי הביקורת על מיעוט נשים בפסטיבל גיטרה בים האדום ובמודעת הפרסום שלו, מארגניו פרסמו התנצלות, שינו את הפרסומים והבטיחו לשפר את האירוע: "רואים חשיבות רבה בשילוב נשים בכל הבמות, בכפוף לזמינות ולהתאמה אמנותית"

ברי סחרוף יובל דיין. עיבוד תמונה, צילום מסך
סחרוף ודיין/צילום מסך, עיבוד תמונה

"פסטיבל גיטרה בים האדום" מתנצל על אפליית הזמרות כפי שנחשף אמש בוואלה! תרבות. כאמור, אתמול לאחר שחשף הפסטיבל את תוכניתו ופרסם מודעה רשמית מטעמו - הוא עורר סערה ברשת מצד גורמים בתעשיית המוזיקה בשל טענות לאפליית נשים. ראשית, בליינאפ הפסטיבל כלולות שלוש נשים בלבד (יובל דיין, יעל דקלבאום ודנה ברגר) לעומת 13 מוזיקאים גברים. שנית, שלוש הנשים שובצו למה שמכונה "מופעי צהריים". אף אחד מהן לא שובצה להופעה בשעת הערב הנחשבת יותר שבה מופיעים חלק מהמוזיקאים הגברים, ואף אחת מהן לא שובצה לבמה הגדולה יותר שבה מופיעים מרבית הגברים - במתחם "ישרוטל לייב".

במודעה הרשמית של הפסטיבל הובלטו 13 האמנים הגברים במרכז המודעה, תחת הכותרת המכובדת "התוכנית האמנותית"; לעומת זאת, שלוש הנשים נדחקו לשולי המודעה ולא תחת "התכנית האמנותית" אלא תחת הכותרת "מופעי צהריים - אינטימי בג'אספר", וכל זאת עם קו הפרדה מקווקוו בין המינים.

בהודעת ההתנצלות מטעם הפסטיבל שפורסמה היום נכתב: "ראשית אנחנו רוצים להתנצל בפני כל מי שמודעת הפסטיבל שלנו פגעה בו, ובכלל זה אומני הפסטיבל האהובים. במיידי דאגנו לעיצוב מודעה חדשה. מיותר לציין שאנחנו רואים חשיבות רבה בשילוב נשים בכל הבמות ובכל השיבוצים בפסטיבל הזה ובכלל ההפקות שלנו, בכפוף לזמינות ולהתאמה אמנותית.

בהתייחס למיעוט הנשים הזמרות בפסטיבל הסבירו המארגנים: "גם השנה נעשו פניות מצידנו לנשים רבות - חלקן לבמה הגדולה, חלקן כאורחות וחלקן לבמת צהריים. ברוב המקרים הדבר נפל על בעיית זמינות של המוזיקאיות. יחד עם זאת אנחנו שומעים אתכם ונפעל במקביל על מנת לשפר כבר את הפסטיבל הקרוב במובן הזה. אנו מאמינים כי אף אמן/אמנית כאחד לא היו רוצים שישבצו אותם לפסטיבל כזה או אחר על בסיס מגדר אלא על בסיס אומנותם".

על הפקת הפסטיבל חתומים עיריית אילת, תאגיד התיירות אילת ופורום הפקות.

מודעת הפרסום לפסטיבל גיטרה בים האדום 2023. צילום מסך, צילום מסך
מודעת הפרסום שעוררה סערה/צילום מסך, צילום מסך

מי שהצביעה ראשונה על האפליה היא העיתונאית ניצן פינקו בעמוד הפייסבוק שלה, שכתבה בין השאר: "צעד קדימה ושניים אחורה, אבל מי שנשאר מאחור זה אתם. גיטרה, שמש וסקסיזם". בעקבותיה המוזיקאי אסף תלמודי שיתף בעמוד הפייסבוק שלו את מודעת הפסטיבל וכתב: "גברים בכחול על במה גדולה בחוץ בערב. נשים בוורוד על במה קטנה בבוקר. פסטיבל פח".

עשרות תגובות זועמות נרשמו לפוסט, ובין השאר על ידי אמנים שמופיעים בפסטיבל - אחד מהם הוא אסף אמדורסקי, שכתב "מביך". תלמודי השיב לו: "אני בטוח שאתה ודודו מסדרים את זה בכמה הודעות וואטסאפ". אמדורסקי ענה: " החברות והחברים עובדים בזה כבר מהבוקר. בטוח נצליח לארח מישהי פה ומישהי שם. ועדיין, אישית למדתי שחייב לשאול מראש מי משתתפים/ות ומה התכניות ולא לסמוך על כך שמנהלי פסטיבלים יחשבו על המובן מאליו בעצמם. לא מקבל את הביקורת כאילו זה בגלל החרדים/ ימנים/ הממשלה וכו'. ככה היה נראה בדיוק הליינאפ כל השנים בפסטיבלי ערד, צמח ובמות ימי עצמאות. פשוט קיוויתי שהתקדמנו מאז".

משה לוי, שמלווה את שלום חנוך המופיע בפסטיבל, השתמש גם הוא במילים "פסטיבל פח". תגובות נוספות שנרשמו: "הזיה! מה פאקינג קורה פה. מתאימים את עצמם לממשלה הנוכחית?", "מרתיח", "בושה ממש", "זה זוועה ורחוק מלהיות טעות תמימה".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
יובל דיין. שי פרנקו,
לעומת 13 גברים שיופיעו בפסטיבל, רק שלוש נשים, ובהן יובל דיין/שי פרנקו

זו לא הפעם הראשונה שהפסטיבל מעורר מחאה בעניין זה. בתחילת 2021 פורסם כי באותו פסטיבל יופיעו שלוש נשים בלבד מתוך 40 אמנים עליהם הוכרז כי יופיעו. גם אז הדבר עורר זעם של מוזיקאים ומוזיקאיות, ושדולת הנשים ונעמ"ת פנו למנהלי הפסטיבל בדרישה לשקול מחדש את לוח המופיעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully