וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא יהפכו אותנו לחשודים מידיים": במאים ישראלים נגד "דרישת הנאמנות"

עודכן לאחרונה: 26.1.2023 / 21:57

קולנוענים בכירים כמו ארי פולמן, יוסף סידר, גיא נתיב ועוד קראו בגילוי דעת לחבריהם להימנע מהגשת בקשות תמיכה לקרן רבינוביץ' - קרן הקולנוע היחידה שמחייבת אמנים לחתום כיום על "סעיף נאמנות" מראש לאחר ששר התרבות הצהיר כי יחייב גם את שאר הקרנות ללכת בעקבותיה

גיא נתיב זוכה באוסקר/עריכה: נועה לוי

מחאת יוצרי הקולנוע: קולנוענים בכירים כמו ארי פולמן, חגי לוי, יוסף סידר, גיא נתיב, מאור זגורי ועוד קראו בגילוי דעת לחבריהם להימנע מהגשת בקשות תמיכה לקרן רבינוביץ' - קרן הקולנוע היחידה שמחייבת אמנים לחתום כיום על "סעיף נאמנות" מראש, ולאחרונה הצהיר שר התרבות מיקי זוהר כי הוא מתכוון לחייב גם את שאר קרנות הקולנוע ללכת בעקבותיה: "אנחנו במציאות חדשה. אם לא נאמר עכשיו 'לא' - נחמיץ את ההזדמנות לשינוי".

כך הם כתבו במכתב שפרסמו: "בשבוע הבא חל מועד הגשה לקרן רבינוביץ'. כידוע, קרן רבינוביץ' היא הקרן הראשונה והיחידה בישראל, שהתנדבה מרצונה, להכניס לחוזיה הצהרת נאמנות ודורשת מכל המתקשר איתה להצהיר ולהתחייב בפומבי, שהוא אזרח צייתן, כתנאי לקבלת תמיכה. רבים מאיתנו, כולל חלק מהחתומים על המכתב הזה, קבלו תמיכה מקרן רבינוביץ' בשנים האחרונות ואף חתמו על סעיף הנאמנות הנ"ל. אין אנו באים להכפיש את שמם, או להטיל בהם דופי, עולם הקולנוע הוא קטן, אמצעי המימון בו דלים ויש אנשים שנאלצו להסכין עם התקדים המסוכן הזה.

"עם זאת אנחנו במציאות חדשה - יש משטר חדש שנחוש, וגם מסוגל הפעם, לקדם פגיעה מהותית בתחומים קריטיים של זכויות אדם, משפט צדק, חופש דיבור ויצירה ותרבות ישראלית. שר התרבות החדש אף הצהיר, שילך בעקבות יוזמת קרן רבינוביץ וידרוש מיוצרים גם להצהיר שלא יפגעו ב"שמה הטוב" של המדינה. אם לא נאמר עכשיו ובפשטות "לא", נחמיץ את המועד האחרון לשינוי".

יוסף סידר הנערים. רן מנדלסון,
יוסף סידר/רן מנדלסון

"אנחנו לא מוכנים שיחתימו אותנו על התחייבות שלא לעבור על חוקי המדינה ביצירותינו", כתבו עוד. "לא מפני שאנחנו מבקשים לעבור על החוק, אלא מפני שאנחנו לא מוכנים שפקידים יהפכו אנשים ל"חשודים מיידיים", רק מפני שאולי הם משתייכים למחנה פוליטי שונה משלהם. אנחנו מאמינים בזכויות אזרח ובחופש הביטוי, לכל המגזרים והדעות השונות בחברה. לפיכך, אנו מבקשים מכל אחיותינו ואחינו יוצרות ויוצרי הקולנוע והטלוויזיה, מכל גווני החברה ומכל המגזרים - להימנע מההגשה הקרובה לקרן רבינוביץ'. אי הגשה במועד הקרוב לקרן, תשמש כתמרור אזהרה בפני מנהלי הקרן ופקידיה ותאפשר להם, כך אנחנו מקווים להיכנס לדיאלוג מול היוצרים על מנת לבטל את הנספחים המבישים.

"אם לא נעשה זאת כעת, לא ירחק היום בו הקולנוע הישראלי המצליח והפורה, זה שמגיע לקהלים רבים בארץ ובעולם, יהפוך מוקצה, יודר משיתופי פעולה עם מדינות אחרות, מפסטיבלים בינלאומיים, ומאירועי קולנוע מרכזיים. השקעות מבורכות של קרנות קולנוע בינלאומיות במשק הישראלי ייפסקו, ותעשייה פורחת ומשגשגת תאבד. החתומים על מכתב זה, מבטיחים ומצהירים שיעמדו לצד כל יוצר צעיר, שימצא עצמו נפגע בדרך כלשהי מההימנעות ממהגשה הנוכחית, מבטיחים לפעול בסולידריות עם היוצרים האחרים ולסייע ככל האפשר בכל מקרה שבו יתגלעו חילוקי דעות בין יוצרים למפיקים בעניין הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully