וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה בחיפה: עזבונו של האמן גרשון קניספל הושלך לרחוב

עודכן לאחרונה: 6.2.2023 / 16:04

עיזבונו של האמן שהלך לעולמו לפני ארבע שנים וחצי הושלך השבוע לרחוב לאחר פירוק הסטודיו שלו ששכן במקום. העיזבון שהושלך לרחוב כלל סקיצות, ליטוגרפיות, חפצים אישיים, מכתבים ואלבומים. עיריית חיפה: "הפריטים שנאספו הועברו לארכיון העיר"

עיזבון גרשון קניספל שהושלך לרחוב. פייסבוק, צילום מסך
העזבון של קניספל זרוק ברחוב/צילום מסך, פייסבוק

עיזבונו של האמן גרשון קניספל שהלך לעולמו לפני ארבע שנים וחצי הושלך השבוע לרחוב פבזנר בחיפה לאחר פירוק הסטודיו שלו ששכן במקום. העיזבון שהושלך לרחוב כלל סקיצות, ליטוגרפיות, חפצים אישיים, מכתבים ואלבומי תמונות. ברשת התעוררה סערה בעקבות השלכת העיזבון לרחוב: "הדברים הללו אמורים להגיע כנכס תרבותי לארכיון, ולא למדרכה בהדר", כתבה האמנית שירה קינו ארד בפוסט ויראלי שפרסמה בפייסבוק.

מעיריית חיפה נמסר כי אתמול בערב, הובא לידיעת אחד מעובדי אגף התרבות של עיריית חיפה, כי תכולת הסטודיו הפרטי של קניספל פונתה לרחוב. "על אף העובדה, כי אין מדובר בנכס או ברכוש עירוני, יצאו עובדי עירייה, מתוך תחושת מחוייבות, למקום, על מנת לברור פריטים בעלי ערך תרבותי והיסטורי, אשר חשוב שיישמרו בארכיון העיר.

"בהמשך, צוותי אגף שפ"ע הגיעו אף הם למקום, על מנת לסייע במלאכה, אולם בשל כמות הפריטים הרבה ותנאי מזג האוויר, לא ניתן היה לפנות את התכולה במלואה למקום בטוח. עיריית חיפה מעריכה את עשייתו של האמן גרשון קניספל שהיה מהאמנים החשובים שפעלו בעיר, השפיעו על המרחב הציבורי בה ואף היה עובד עירייה, ומצרה על המקרה, בו נכסי תרבות היסטוריים הושלכו לרחוב. הפריטים שנאספו הועברו לארכיון העיר, בו יאוחסנו ויישמרו בקפידה".

עד שהגיעו עובדי העירייה, נלקחו פריטים רבים מהמקום על ידי עוברי אורח ועל ידי שוחרי אמנות ששמעו על המציאה והגיעו במיוחד.

גרשון קניספל היה צייר ופסל שנחשב מבכירי אמני ישראל במחצית השנייה של המאה ה-20. לאורך שישים שנות פעילותו האמנותית יצר פסלים, רישומים, הדפסים, ציורים ועוד, שהקנו לו פרסים בביאנלות הבינלאומיות בברלין, במוסקבה ובסאו פאולו.

עבודות רבות שלו תלויות ברחבי חיפה, ביניהן עבודת האבן על גבי גשר פז, התבליט בחזית היכל הספורט ברוממה והאנדרטה ללוחם היהודי במלחמת העולם השנייה. אחת מעבודותיו הייתה תבליט על קיר בית הספר עירוני ה' בחיפה. בשנת 2012, לאחר שמספר אריחים מהתבליט נפלו, הסירה העירייה את העבודה, והשליכה אותה. בעקבות זאת תבע קניספל את העירייה. בית המשפט המחוזי פסק לו פיצוי של 533,920 ש"ח ועוד הוצאות משפט. העירייה ערערה, ובית המשפט העליון פסק פיצוי של 460,000 ש"ח.

  • עוד באותו נושא:
  • חיפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully