וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגיל 84, ובעזרת שישה חמורים, הבמאי האגדי הזה כובש מחדש את העולם

עודכן לאחרונה: 25.7.2023 / 20:29

"אי-אה" מציג את תצוגות המשחק הטובות של השנה, והן לא של בני אדם - אלא של חמורים. רגע לפני שיסתער על האוסקר, במאי הסרט יז'י סקולימובסקי מסביר מה גרם לו להתאהב בחיה הזו

טריילר הסרט "אי-אה"/קולנוע חדש

טקס האוסקר יתקיים עוד חודש ויעמיד במרכזו קרבות איכותיים בקטגוריות המשחק: קייט בלנשט מול מישל יאו בקטגוריית השחקנית הראשית, ברנדן פרייז'ר מול קולין פארל בקטגוריית השחקן הראשי וכיוצא בכך. אך עם כל הכבוד לכל אלה, שחקני הקולנוע הכי מרשימים ומלאי ההבעה של השנה הם לא בני אדם, אלא ששת החמורים המככבים ב"אי-אה", שעולה אצלנו לאקרנים בסוף השבוע.

למרבה הצער, אין באוסקר קטגוריה לחמור הטוב ביותר, כך שכוכבי "אי-אה" לא מועמדים לפסלון, אך הסרט עצמו מועמד בקטגוריה הבינלאומית. הוא כבר זכה בפרס חבר השופטים בפסטיבל קאן והתכבד בעוד שלל מועמדויות ועיטורים, והוכתר בידי המבקרים כאחד הסרטים הטובים של 2022.

מאחורי הסרט עומד הפולני יז'י סקולימובסקי. בגיל 84, הוא ניצב כאחד הבמאים הוותיקים שעדיין פעילים בימינו, ומתברר שאף פעם לא מאוחר מדי להשתנות. "מן העבודה עם החמורים, למדתי מה זו ענווה", אומר הבמאי בריאיון מיוחד לוואלה! תרבות לקראת צאת "אי-אה" בישראל. "אף פעם לא הייתי ענו. כבר בילדותי היתה לי נטייה להיות ארוגנטי, וכשזכיתי להצלחה בקולנוע, הנטייה הזו רק התחזקה. חמורים, בניגוד לכך, הם צנועים להפליא. הסתכלתי בהם ולמדתי כמה זה יפה להיות ענו, אז אני חושב שקצת שיניתי את האופי שלי".

איך זה בא לידי ביטוי?

"בעבר, הייתי אנוכי. הקשבתי רק לעצמי. רציתי להיות היוצר הבלעדי של הסרט. הפעם, למדתי להקשיב לשותפים שלי ליצירה, משהו שהייתי צריך לעשות קודם לכן".

הבמאי יז'י סקולימובסקי. קולנוע חדש,
בקרוב באוסקר. יזי' סקולימובסקי בצילומי "אי-אה"/קולנוע חדש

ששת החמורים המככבים ב"אי-אה" חולקים יחד תפקיד אחד - זה של גיבור הסרט. ברור כי חמור אחד היה מתקשה לשאת על כתפיו סרט של שעה וחצי שבו הוא מופיע כמעט בכל סצינה וסצינה, ולכן היה צריך לחלק את העבודה בין שישה.

אנחנו פוגשים את החמור ב"אי-אה" כשהוא חווה ייסורים בקרקס. פעילים למען זכויות בעלי חיים משחררים אותו משם, אך בכך לא תמות הצרות שלו, והסרט עוקב אחר התלאות שהוא עובר ברחבי אירופה. כל זה מזכיר כמובן את עלילת "בלתזאר" הקלאסי של רובר ברסון, אך הבמאי הצרפתי הציג בזמנו סיפור דומה בסגנון סגפני. כאן, הסגנון שאפתני וניסיוני, והבמאי הפולני נהנה לשחק עם הצבעים ועם זוויות הצילום. בגיל 84, סקולימובסקי נלהב וסקרן כאילו שנגע במצלמה לראשונה בחייו.

"האמת? אני עצלן מטבעי", מפתיע אותי סקולימובסקי כשאני שואל מאיפה מגיעים המרץ וההשראה שלו. "הקולגות שלי עבדו כל החיים מבוקר ועד ערב. לי תמיד היה קשה להתיישב ולעבוד, ולכן לא עשיתי הרבה לאורך הקריירה - בטח בהשוואה לעמיתים שלי. אם הייתי פחות עצלן, הייתי עושה יותר סרטים והם גם היו טובים יותר. קשה לי להיכנס למוד של עבודה. אני עושה את זה לעתים נדירות ועושה את זה מהר מאוד כדי שאוכל לסיים ולהיות עצלן שוב".

"מנגד, אני גם שאפתן, ויש בו רצון להוכיח שאני עושה שימוש נאות בכישרון שלי. אני גם מודע לכך שאני לא צעיר, אז יש לי פחות ופחות זמן להשאיר מאחורי משהו משמעותי. המחשבות האלה גורמות לי לצאת מהעצלנות שלי ולקרוע את התחת".

עוד בוואלה!

"הנורמות החברתיות מכתיבות שאעשה ילדים, אבל במקום זאת אני עושה סרטים"

לכתבה המלאה
מתוך הסרט "EO". פסטיבל ירושלים,
איך אפשר שלא להתאהב בך. מתוך "אי-אה"/פסטיבל ירושלים

סקולימובסקי פרץ לראשונה בפולין של תחילת שנות השישים - באותה תקופה כמו רומן פולנסקי, והשניים שיתפו פעולה בכתיבת התסריט של "סכין במים". הוא ביים כמה סרטים מוערכים במולדתו אך עזב אותה לאחר שהשלטונות אסרו על הקרנת "ידיים למעלה" פרי עטו ועבר לפעול בארצות הברית ובאנגליה, שם התבלט בעיקר עם "שעות גנובות" מ-1982, שנחשב קלאסיקה מודרנית. בתחילת שנות התשעים לקח הפסקה של לא פחות מ-17 שנה, במהלכן התמקד בציור. הוא חזר לעולם הקולנוע לפני כעשור וחצי עם "ארבע שעות של אנה", שהציב אותו מחדש במרכז הבמה של הקולנוע הבינלאומי האמנותי. נוסף לכך, אפשר גם היה לראות אותו מופיע בתפקידים קטנים בסרטים של במאים אחרים, למשל "סימנים של כבוד" של דיוויד קרוננברג - סקולימובסקי הוא גבר עם חזות חיצונית מרשימה ביותר.

כשאני שואל אותו לגבי החזות החיצונית של החמור, הוא מתפייט כמתבקש. "הדבר הכי מדהים אצל החמור זה העיניים שלו", אומר הבמאי. "הן ענקיות. הן גדולות מעיניו של הסוס, וגדולות מן העיניים של כל חיה אחרת. יש בהן משהו ייחודי, מלנכולי, אמביוולנטי. אלה עיניים...אני מחפש את המילה הנכונה. זה עיניים שתמיד מעוררות בך משהו".

אם היית יכול לדבר עם חמור ולשאול אותו שאלה אחת, מה היית שואל?

"הייתי שואל את החמור - אתה באמת טוב כמו שאני חושב? בעיני, החמור הוא חיה כל כך נפלאה, כל כך טובה, כל כך מתוקה, כל כך צנועה. אני לא מסוגל להאמין שחמור אי פעם יעשה למישהו משהו רע. אני שוקל לאמץ חמור".

הבמאי יז'י סקולימובסקי ב-1971. Evening Standard/Hulton Archive/Getty Images, GettyImages
צעיר לנצח. יז'י סקולימובסקי ב-1971/GettyImages, Evening Standard/Hulton Archive/Getty Images

איפה אתה גר?

"בכפר, במרחק של עשרים קילומטר מן החנות הקרובה ביותר. בת הזוג שלי ואני מוקפים בטבע בצורה הכי טהורה שלו. יש לנו כלב וכשאנחנו מטיילים איתו, אנחנו פוגשים ארנבים, שפנים וכיוצא בכך. הקשר עם הטבע שינה את האופי שלנו ואת סדרי העדיפויות שלנו. אנחנו עדיין לא צמחוניים לגמרי, אבל אוכלים הרבה פחות בשר מאשר בעבר ואני מאמין שבקרוב נהפוך לצמחוניים רשמית. מבחינתי, ברור שהסרט נעשה מתוך אהבה לחיות ולטבע, ואני מקווה שהוא יגרום לפחות לחלק מהקהל לחשוב מחדש על הצריכה שלו".

הוריך היו פעילים במחתרת האנטי-נאצית ואביך נרצח בידי הנאצים. בשלב מסוים, החמור מבקר בבית קברות יהודי בפולין. האם היה כאן ניסיון ליצור הקבלה בין הסבל שלו ושל קבוצות נרדפות אחרות בהיסטוריה? האם יש כאן אלגוריה למלחמת העולם השנייה?

"הרעיון אכן היה להעניק למסע של החמור רבדים עמוקים יותר, גיאוגרפים והיסטוריים. זה כל מה שיש לי להגיד בנושא. אני מעדיף לא להרחיב לגבי המשמעויות הפואטיות והמטאפוריות של העבודה שלי, פשוט כי אני רוצה שקהל יפענח אותם בעצמו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully